AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #1 Skrevet 21. april 2015 Jeg har bestemt meg for å spare i fond, men er litt usikker på hvor mye jeg skal sette av. Jeg er litt skeptisk til aksjer, men tenker kanskje å sette det i et av disse kombinasjonsfondene, der man kan ha f.eks. 50% fond, 50% renter. Hva tror dere om det? Eller bør jeg gå for 75% fond, 25% renter? Dere med gjennomsnittslønn som sparer i fond, hvor mye setter dere av per måned? Jeg har ingen planer om å bli rik, vil bare spare på en litt annen måte enn å sette dem på konto. Anonymous poster hash: 1285a...942
Nåleputa Skrevet 21. april 2015 #2 Skrevet 21. april 2015 Jeg setter av 1750kr pr mnd rett inn i nordnet 1
Nåla-i-veggen Skrevet 21. april 2015 #3 Skrevet 21. april 2015 Hvor lenge er det til du er pensjonist, og skal bruke av pengene? Hvis horisonten er 20-30 år så ville jeg satt alt i indeksfond og så heller flytte over i rente/obligasjonsfond når pensjonsalderen nærmer seg. Selv har jeg en horisont på om lag 20 år og sparer månedlig i: Dnb global indeks (80%) Klp Fremvoksende Markeder indeks II (10%) Klp AksjeNorge Indeks II (10%)
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #4 Skrevet 21. april 2015 Hvor lenge er det til du er pensjonist, og skal bruke av pengene? Hvis horisonten er 20-30 år så ville jeg satt alt i indeksfond og så heller flytte over i rente/obligasjonsfond når pensjonsalderen nærmer seg. Selv har jeg en horisont på om lag 20 år og sparer månedlig i: Dnb global indeks (80%) Klp Fremvoksende Markeder indeks II (10%) Klp AksjeNorge Indeks II (10%) Det er ca 35-40 år til jeg er pensjonist, men jeg regner med at det du skriver er aktuelt i denne sammenhengen også. Jeg er litt pysete, men du mener det er dumt å kun gå for 75 % og resten i renter? Anonymous poster hash: 1285a...942
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 21. april 2015 #5 Skrevet 21. april 2015 (endret) Jeg har bestemt meg for å spare i fond, men er litt usikker på hvor mye jeg skal sette av. Jeg er litt skeptisk til aksjer, men tenker kanskje å sette det i et av disse kombinasjonsfondene, der man kan ha f.eks. 50% fond, 50% renter. Hva tror dere om det? Eller bør jeg gå for 75% fond, 25% renter? Dere med gjennomsnittslønn som sparer i fond, hvor mye setter dere av per måned? Jeg har ingen planer om å bli rik, vil bare spare på en litt annen måte enn å sette dem på konto. Anonymous poster hash: 1285a...942 Jeg sparer 100 kr i måneden som jeg setter i fond. Jeg har heller ingen planer om å bli rik, men akkurat nå så prioriterer jeg boliglånet. Jeg har per nå gått for 75 % renter og 25 % aksjer, bare for å teste det litt ut og se ann hvordan det er evt. gevinster som kan det gi. Jeg er kanskje mer pysete enn deg Endret 21. april 2015 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #6 Skrevet 21. april 2015 Det hjelper egentlig ikke å teste. Historikken til aksjefondene finnes, så du kan bare se der hvordan de har utviklet seg. Dessverre er det eneste som er ganske sikkert at framtiden kommer til å bli forskjellig. Kombinasjonsfond er for øvrig unødvendig dyrt. De koster nesten like mye som vanlige aksjefond, men plasserer halvparten av pengene på i renter. Da kan du like godt kjøpe et rent aksjefond for halvparten av pengene, og sette resten i banken. Fordelen med å ha dem i banken er at da er de forsikret. Hvis renta går fort oppover i framtiden vil i tillegg verdien på obligasjoner synke, så du risikerer å tape litt penger. Anonymous poster hash: b8466...6bb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #7 Skrevet 21. april 2015 Hva er gjennomsnittslønn? Sparer for øyeblikket 7000 per måned i aksjefond.Anonymous poster hash: 20062...63c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #8 Skrevet 21. april 2015 Har du endel penger i fond nå ville jeg fulgt godt med. Anonymous poster hash: 834bd...1c6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #9 Skrevet 22. april 2015 Har du endel penger i fond nå ville jeg fulgt godt med.Anonymous poster hash: 834bd...1c6 Med tanke på usikre tider, mener du?Anonymous poster hash: 1285a...942
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #10 Skrevet 22. april 2015 Med tanke på usikre tider, mener du?Anonymous poster hash: 1285a...942 veldig usikre tider. men det er kun om du føler du har endel i aksjer nå da.. ville absolutt solgt meg litt ut av aksjemarkedet akkurat nå. Anonymous poster hash: 834bd...1c6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #11 Skrevet 22. april 2015 veldig usikre tider. men det er kun om du føler du har endel i aksjer nå da.. ville absolutt solgt meg litt ut av aksjemarkedet akkurat nå. Anonymous poster hash: 834bd...1c6 Jeg har som sagt ikke noe som helst der nå, men tenker å kjøpe noe. Tenker generelt ganske "risikofrie" aksjer, ikke at man blir rik, men som antagelig vil gi en inntjening på lang sikt. AB nevner vel noen typiske sånne, som f.eks KLP osv. Anonymous poster hash: 1285a...942
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå