Gå til innhold

Gode Blomkål oppskrifter anyone?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er utrolig lei av kokt blomkål og liker heller ikke den kokt!

Er det noen som har supergode og spennende oppskrifter på hva jeg kan gjøre med blomkålen :) ?

Anonymous poster hash: f4f02...e3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Hello Kitte

Blomkålris

Blomkålmos

gratinert blomkål

blomkålsuppe

blomkålpizza (altså bunnen er av blomkål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Blomkål er noe av det beste jeg vet! Det er så godt, og kan brukes til kjempemasse!

Det vanlige jeg brukerblomkålem til er wok, ovnsbakt sammen med andre grønnsaker eller koke den i soyasausvann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riviera

Blomkålpuré (lavkarboversjon): Kok blomkålen mør, tilsett meierismør, kremfløte og litt salt. Kan også tilsette en hønsebuljongterning i vannet og kutte ut saltet. Kjør til puré med stavmikser :-) Veldig godt til f.eks. laks. For magrere versjon bytt smør og fløte til magrere alternativer ;-)

Edit: Synes også den er veldig god å knaske på rå!

Endret av Riviera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En av mine favoritter er å dele blomkålen opp i middels store buketter og legge dem over på bakepapir på en stekeplate. Legg ved noen hvitløksbåter delt i to. Drypp litt olivenolje over. Dekk det hele med bacon i litt store strimler (hver skive deles i 4-5 biter på tvers, så det blir firkanter.

Sett brettet i ovnen på ca 200 grader i 20-30 minutter. Da er nlomkålen mør og baconet sprøtt. Høvle eller riv litt parmesan eller grana padano over før servering. Lagert seg selv, selv om det tar litt tid. Om du vil kan du servere med en saus til (carry. bechamel, ostesaus e.l), men jeg liker den uten.

Anonymous poster hash: 73993...3aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i blomkålsuppe . Da koker jeg et blomkål I ca 10 minutter og så lar jeg det ligge og trekke i kokevannet en stund etterpå.

Så steker jeg en finhakket løk I litt smør og blander inn litt mel og et par svinebuljongterninger eller grønnsaksbuljongterninger.

Sper opp med kraften fra blomkål og har i litt melk og en skvett fløte og koker dette noen få minutter før jeg legger i den ferdig kokte blomkålen.

krydre med litt salt og pepper.

Noe annet som er godt er et kokt blomkål, varmt. Stekt bacon, kokte erter og hvit saus . Sausen helles over blomkålen og baconbitene strør man oppi. Ertene legges rundt blomkålen.

Så kan du lage fløte gratinert blomkål som tilbehør til kjøttmiddag.

Endret av caroprins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pizzabunn. Kjør blomkål i foodprocessor, kok i mikroen et par-tre minutter, la den kjøle av, og vri ut så mye vann som mulig. Bland i et egg, og gjerne en skje mel eller to for å holde den bedre sammen, samt litt salt og krydder etter ønske. Spre utover et bakeark, og stek i ovnen i 20-30 min, før du legger på pizzafyllet.

Sennepstorsk m blomkålmos: Stek løk og torsk til fisken flaker seg, bland i godt med sennep, smak til med salt og pepper. Lag blomkålmos, tilsett en god mengde sennepsfrø. Ha fiskeblandingen i en form, bre blomkålmosen over, ha ost på toppen, og gratiner i ovnen i 20 minutter.

Blomkål-og-aubergincurry: Stek løk og hvitløk gyllen. Tilsett garam masala, ingefær, gurkemeie, karripulver, chili, sennepsfrø, paprikapulver, salt og pepper. Tilsett aubergin og brokkoli i biter, en boks hakkede tomater, og litt vann. La det koke til alt er mørt. Ha oppi kikerter og/eller tofu. Server med ris.

Blomkålsaus: mos blomkål, tilsett melk til det blir en tykk saus. Bruk som alternativ til vanlig hvit saus. F.eks. i lasagne.

Aloo gobi - indisk potet- og blomkålcurry.

Det er mye gode indiske oppskrifter med blomkål, om du liker indisk mat. Søk litt på nettet.

Anonymous poster hash: 42a23...e91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei veldig lettvint blomkålsuppe som er knallgod!

Stek/glaser løk i ei gryte, tøm oppi 6dl vann og en buljongterning (helst hønsebuljong eller kylling). Kok opp vannet. Del en blomkål opp i små buketter og kok de møre i vannet/kraften. Når de er møre så tar du en stavmikser og kjører suppen helt jevn. Sett tilbake på komfyren og ta i fløte og en dæsj creme fraice. Gi et oppkok. Serveres gjerne med sprøstekt bacon til. Denne suppen lager du på 1-2-3, veldig kjekt på travle dager.

Gratinert blomkål og skinkegryte er også godt.

Lag en tykk hvitsaus og rør i et par never revet hvitost, og ta i små blomkålbuketter. La de koke litegranne i hvitsausen. Du kan også putte oppi andre grønnsaker som f.eks brokkoli, vårløk og gulrot i tynne skiver. Ta i en boks smårettskinke, rør godt sammen og tøm over i ei ildfast form. Ost på toppen og inn i stekeovnen til osten er gyllen.

Til snacks så synes jeg blomkål og dip er veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...