AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #1 Skrevet 21. april 2015 Jeg og samboer har i flere år vurdert valget om å ikke få barn, fordi vi rett og slett ikke føler at lysten og ønsket er noe særlig tilstedeværende. Og vi ser ikke på barn som det ultimate målet og meningen med livet, noe resten av familien min gjør. Når dette diskuteres så får jeg høre at jeg er egoistisk fordi jeg ikke vil sette barn til verden, men da føler jeg meg provosert fordi fødte mamma meg til denne verden kun for at jeg skulle føre genene mine videre? Så hun ikke sjansen for at jeg ville vokse opp til et eget individ med egne meninger og tanker? Hun argumenterer også med at å bli gammel uten barn er veldig ensomt. Men er ikke det egoistisk grunn å sette barn til verden? Hilsen frustrert ung kvinneAnonymous poster hash: ed3dd...a90
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #2 Skrevet 21. april 2015 Dere er ikke egoistiske fordi at dere velger å ikke sette barn til verden. Det er et valg dere har tatt, sikkert gjennomtenkt, og andre får respektere deres valg. Jeg synes det er mer egoistisk og bære fram et barn som er uønsket fordi at man ikke klarer å ta abort. Anonymous poster hash: 54d46...b58 10
nattsvermer Skrevet 21. april 2015 #3 Skrevet 21. april 2015 Æsj, folk skal alltid bry seg og det blir aldri rett uansett hva man velger. Jeg syns folk skal få velge selv om de vil ha barn eller ikke uten å måtte forklare seg for andre. Og det argumentet hennes med ensomme gamle holder ikke vann. Hvor mange gamle sitter det ikke rundt omkring som aldri ser barn eller barnebarn? 2
got2go Skrevet 21. april 2015 #4 Skrevet 21. april 2015 Du skylder ikke moren din noenting som helst. Det er barnebarn hun tydeligvis vil ha. 2
Hulderen Skrevet 21. april 2015 #5 Skrevet 21. april 2015 Få aldri barn fordi noen andre ønsker det. Få bare barn når eller hvis du og samboeren vil. Det er deres liv som blir snudd på hodet. En bestemor kan returnere et barn når hun vil og si nei til å være barnevakt. Dere som blir foreldre vil alltid ha ansvaret for barnet, uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #6 Skrevet 21. april 2015 Hva med i eldre år, når barna har flyttet ut, er de en investering i fremtidig livskvalitet – en «aldersforsikring» mot ensomhet og depresjon? Denne tesen får støtte kun i svakere velferdsstater. Komparative studier viser at barnløse eldre er sårbare i land hvor man er avhengige av familien for hjelp i eldre år, spesielt dersom de lever alene og har dårlig helse og førlighet. Ikke overraskende, i Kina, hvor barn er den viktigste kilden til sosial, økonomisk og emosjonell støtte for gamle foreldre, er barnløshet relatert til depresjon og ensomhet blant eldre (Zhang & Liu, 2007). Barnløse eldre rapporterer også lavere lykke og tilfredshet og er oftere ensomme og deprimerte i sørøsteuropeiske land, spesielt i tidligere østblokkland (Margolis & Myrskyla, 2011). Blant eldre i vestlige land, derimot, har barn vanligvis enten ingen effekt eller en svak positiv effekt på lykke og tilfredshet (Hansen, 2012; Stanca, 2012). Norske data viser ingen tegn til at barnløse eldre er særlig utsatt for ensomhet og depresjon eller andre negative psykiske effekter (Hansen et al., 2009). Dette kan til dels skyldes at den nordiske velferdsmodellen sikrer gode pensjoner, omsorg og sosiale ordninger, som gjør eldre mindre avhengige av familien. http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=325925&a=3 Anonymous poster hash: a3394...bdf 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #7 Skrevet 21. april 2015 Jeg er selv mor til to men aldri om jeg forventer at de skal gi meg barnebarn. Barn får være eget valg, og velger man en framtid uten barn er man ikke egoistisk på noen måte slik verdenssituasjonen er i dag.Anonymous poster hash: 548f6...bfe
Biloba Skrevet 21. april 2015 #8 Skrevet 21. april 2015 Bare slutt å tillate at det blir et samtaletema med din mor. Si at det er en privatsak, og hvis hun maser, ber du henne slutte. Hvordan hun vil karakterisere deres beslutning er hennes valg, men dere trenger ikke å la henne gni inn noe som helst. Sett grenser.
Gjest Kili Skrevet 21. april 2015 #9 Skrevet 21. april 2015 (endret) Ikke bry deg. Har dere bestemt dere for å ikke få barn så ikke få barn. Tenk alt dere kan gjøre sammen, aldri stress osv når dere ikke har barn Det er ingen lov som sier at kvinner må føde et barn. Det velger de helt selv. Så gi faen i hva andre mener. De kommer over det. Familien din har ingenting med ditt valg å gjøre. Det må de bare respektere. Endret 21. april 2015 av Kili
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #10 Skrevet 21. april 2015 Mine foreldre må enten være særdeles oppegående, eller så ser de meg som totalt uegnet for barn, for jeg har aldri i mine snart 33 år hørt klager på manglende mann og barn. Anonymous poster hash: 903fd...289
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå