AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #1 Skrevet 21. april 2015 Samboeren min og jeg har en Malteser på rett under et år, og neste sommer har vi veldig lyst til å skaffe oss en hund nummer to. Vi vil gjerne bestemme oss for en rase nå, slik at vi har mye tid på å besøke forskjellige oppdrettere og bestemme oss for en Hunden vår elsker alle mennesker og hunder, og har aldri vist noe tegn til aggresjon, så vi er trygge på at det vil gå greit med ham uansett hvilken rase det blir. Han har faste lekekamerater som varierer fra Dvergpinschere til Rottweilere, og han leker like godt med alle sammen. Per i dag går vi tre turer om dagen. 20-30 minutter om morgenen, 40-80 minutter om ettermiddagen, og 20-30 minutter om kvelden. I tillegg har vi 10-20 minutter hver dag som vi bruker på mental stimulering, hovedsakelig trener vi på kommandoer og triks, eller så gjør vi sniffeøvelser. Sistnevnte har vi ikke kommet så veldig langt med enda, så langt har vi kommet til et punkt hvor vi kan legge en gjenstand på et litt åpenlyst sted i leiligheten, så kan han finne den. Planen er å øke vanskelighetsgraden til vi kan gjemme noe utendørs som han skal finne. Vi vil gjerne ha en hund som er fornøyd med like mye fysisk mosjon, men vi kan bruke litt mer tid på mental trening. Vi bruker allerede mye tid på pelsstell, vi børster ham grundig hver dag, bader ham 1-2 ganger i måneden og klipper ham en gang i måneden (dette gjør jeg selv hjemme). Vi kan bruke like mye tid på pelsstell på en ny hund, men det er en fordel om den ikke trenger fullt like mye. Det er også en fordel om den ikke røyter (mye), men det er ikke noe krav. Størrelsesmessig skulle vi gjerne hatt noe litt større enn han vi har nå, som veier 2kg. Et sted mellom 5 og 20kg hadde vært bra, men finner vi den perfekte hunden så gjør det ingenting om den veier mindre eller mer. Når det gjelder bruksområde så vil vi i utgangspunktet bare ha et nytt, rolig familiemedlem som kan bli med på tur, i tillegg til en bestevenn til vår hund. Litt øvrig info... Bor med samboeren min i en leilighet på 80kvm. Har ikke hage, men flere parker i nærheten. Har ikke barn eller planer om å få det, ingen andre kjæledyr og ingen allergier. Vi vil ha mulighet til å være hjemme med den nye hunden i minst en måned, i tillegg til at jeg har en fleksibel jobb hvor jeg fint kan ta kortere dager. Det vil si at etter den måneden hvor en eller begge av oss er hjemme så vil den sjeldent være hjemme alene i mer enn 4-5 timer. Vil helst ikke ha en Malteser til, da alle små hunder med lang, hvit pels minner meg om min lille kosegutt... Det utelukker derfor Bichon Frise, Coton De Tulear, og lignende raser. Alle andre forslag tas hjertelig imot til vurdering! Anonymous poster hash: 75b60...7ad
Tabris Skrevet 21. april 2015 #2 Skrevet 21. april 2015 Mange som kan passe. Hva med f.eks en Dansk-Svensk Gårdshund?
Tirkes Skrevet 21. april 2015 #3 Skrevet 21. april 2015 Stemmer for Kooikerhund. Herrefred, de er så skjønne. Men ikke hør på meg, aner ikke hva jeg snakker om annet enn "tnåå, så søøt" når jeg treffer naboens.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #4 Skrevet 21. april 2015 Enig med Tirkes, kooiker er flotte hunder! Ellers så synes jeg whippet, italiensk mynde, noen av spaniel-rasene og lignende kanskje kan passe? Anonymous poster hash: 08804...e82
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #5 Skrevet 21. april 2015 Schæfer eller Siberian Husky, om du tror du takler det selvfølgelig Anonymous poster hash: 3c421...349
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #6 Skrevet 21. april 2015 Mange som kan passe. Hva med f.eks en Dansk-Svensk Gårdshund? Skal definitivt vurderes! Møter en regelmessig som er blant de mest veloppdragne hundene jeg har møtt. Virker som de tar lett til seg læring, noe som hadde vært veldig gøy. Stemmer for Kooikerhund. Herrefred, de er så skjønne. Men ikke hør på meg, aner ikke hva jeg snakker om annet enn "tnåå, så søøt" når jeg treffer naboens. Enig med Tirkes, kooiker er flotte hunder! Ellers så synes jeg whippet, italiensk mynde, noen av spaniel-rasene og lignende kanskje kan passe? Anonymous poster hash: 08804...e82 Kooikerhund skrives definitivt opp på vurderingslisten! Er veldig glad i spaniel-raser, så de skal vi undersøke mer. Schæfer eller Siberian Husky, om du tror du takler det selvfølgelig Anonymous poster hash: 3c421...349 Definitivt ikke. Takk for forslag, dere! Anonymous poster hash: 75b60...7ad
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #7 Skrevet 21. april 2015 Noen flere forslag? Anonymous poster hash: 75b60...7ad
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #8 Skrevet 21. april 2015 Jeg må alltid nevne puddel, min favorittrase:) herlige, rare dyr, og ikke all verden med pelsstell om du velger å ikke ha utstillingsklipp. Anonymous poster hash: 30897...521
Gjest Belle âme Skrevet 21. april 2015 #9 Skrevet 21. april 2015 Clumber spaniel! Ein skjelden spaniel type
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #10 Skrevet 21. april 2015 Jeg må alltid nevne puddel, min favorittrase:) herlige, rare dyr, og ikke all verden med pelsstell om du velger å ikke ha utstillingsklipp.Anonymous poster hash: 30897...521 De er absolutt veldig fine, skrives opp på vurderingslisten! Clumber spaniel! Ein skjelden spaniel type Vet veldig lite om dem, selv om jeg har sett navnet et par ganger. Skal definitivt undersøkes mer! Anonymous poster hash: 75b60...7ad
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #11 Skrevet 21. april 2015 Tja, vet dere ønsker noe litt større enn malteser, men papillion er kule hunder. Eller blir det for smått? Anonymous poster hash: 08804...e82
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #12 Skrevet 21. april 2015 Tja, vet dere ønsker noe litt større enn malteser, men papillion er kule hunder. Eller blir det for smått? Anonymous poster hash: 08804...e82 Finner vi en hund som vi virkelig elsker så gjør det ingenting om den er like liten eller mindre enn Malteseren vår Papillon er en utrolig fin rase, skal definitivt undersøke dem mer! Anonymous poster hash: 75b60...7ad
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #13 Skrevet 22. april 2015 Fransk bulldogg er herlige hunder. De blir gjerne med på tur, men kan også ha en sofadag. Jeg har selv en Rhodesia Ridgeback. Det er en veldig stor rase, vår på snart 2 år veier i underkant av 40 kilo. De krever en del mosjon og stimuli, og han vi har elsker sportrening. De er fine brukshunder, kan brukes til agility, spor, trekk, kløv, utstilling, lydighet og alt mulig rart. Vi brukes vår til trekk, kløv, spor og generell lydighet, og skal snart starte med agility. De er fine familiehunder, og har en avknapp - som vi si at de kan være svært aktive med deg ute, men er svært rolige inne. Sosiale hunder, vår elsker andre hunder, og aksepterer at små hunder dominerer han.. Har en tante som har Whippet, det er også herlige og aktive hunder. og kan brukes til forskjellig Anonymous poster hash: d6e08...c09
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #14 Skrevet 22. april 2015 Dere høres ganske aktive ut, og virker som dere har god til til hunden deres Mine forslag til dere er; Shetland sheepdog Cockapoo Amerikansk cocker spaniel Dachs Islandsk fårehund Lykke til med valget Anonymous poster hash: 9838b...a05
Reveenka Skrevet 22. april 2015 #15 Skrevet 22. april 2015 Jeg ville vurdert en miniatyr/liten hund som nr 2, to hunder på ca samme str har det mye bedre i lag, enn der hvor størrelsesforskjellen er stor - selv om det også kan gå helt fint. Men potensialet for evnt lekeskader ol er mye mindre om hund nr 1 får en lekekamereat på sånn ca samme str. Hva med tibetansk spaniel, papillon/pahlene, italiensk mynde, løvchen eller en sort/brun bichon havanais?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #16 Skrevet 22. april 2015 Dere høres ganske aktive ut, og virker som dere har god til til hunden deres Mine forslag til dere er; Shetland sheepdog Cockapoo Amerikansk cocker spaniel Dachs Islandsk fårehund Lykke til med valget Anonymous poster hash: 9838b...a05 Cocker spaniel eller puddel er fantastiske raser hver for seg. En trenger ikke å blande dem. Anonymous poster hash: 08804...e82 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #17 Skrevet 22. april 2015 Cocker spaniel eller puddel er fantastiske raser hver for seg. En trenger ikke å blande dem. Anonymous poster hash: 08804...e82 Enig! Anonymous poster hash: 30897...521
Chiubi Skrevet 22. april 2015 #18 Skrevet 22. april 2015 Hvilken rase må dere nesten finne ut av selv, men vær klar over at med to eller flere hunder blir hundene mer knyttet til hverandre enn til menneskene.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #19 Skrevet 22. april 2015 Fransk bulldogg er herlige hunder. De blir gjerne med på tur, men kan også ha en sofadag. Jeg har selv en Rhodesia Ridgeback. Det er en veldig stor rase, vår på snart 2 år veier i underkant av 40 kilo. De krever en del mosjon og stimuli, og han vi har elsker sportrening. De er fine brukshunder, kan brukes til agility, spor, trekk, kløv, utstilling, lydighet og alt mulig rart. Vi brukes vår til trekk, kløv, spor og generell lydighet, og skal snart starte med agility. De er fine familiehunder, og har en avknapp - som vi si at de kan være svært aktive med deg ute, men er svært rolige inne. Sosiale hunder, vår elsker andre hunder, og aksepterer at små hunder dominerer han.. Har en tante som har Whippet, det er også herlige og aktive hunder. og kan brukes til forskjellig Anonymous poster hash: d6e08...c09 I utgangspunktet har vi lagt fra oss raser som Fransk Bulldog pga helsen. Rhodesian Ridgeback er virkelig fine hunder, men jeg er redd for at de krever litt mer mosjon enn det vi kan gi per i dag. Vi vil helst ha en rase som krever litt mindre enn hva vi allerede gjør, sånn at den blir mer enn nok fornøyd uten at vi må endre for mye på aktivitetsnivået. Whippet har vi sett litt på, skal absolutt vurderes! Dere høres ganske aktive ut, og virker som dere har god til til hunden deres Mine forslag til dere er; Shetland sheepdog Cockapoo Amerikansk cocker spaniel Dachs Islandsk fårehund Lykke til med valget Anonymous poster hash: 9838b...a05 Takk! Vi virkelig elsker hunder, så det kommer naturlig å bruke mye tid på ham Takk for flere gode forslag også! Jeg ville vurdert en miniatyr/liten hund som nr 2, to hunder på ca samme str har det mye bedre i lag, enn der hvor størrelsesforskjellen er stor - selv om det også kan gå helt fint. Men potensialet for evnt lekeskader ol er mye mindre om hund nr 1 får en lekekamereat på sånn ca samme str. Hva med tibetansk spaniel, papillon/pahlene, italiensk mynde, løvchen eller en sort/brun bichon havanais? Ja, vi har tenkt en del på det. Hunden vår er en liten tøffing, så det kan lett gå begge veier, heh. Takk for forslag! Hvilken rase må dere nesten finne ut av selv, men vær klar over at med to eller flere hunder blir hundene mer knyttet til hverandre enn til menneskene. Det er ikke som om vi ber andre om å finne en rase for oss, jeg lagde denne tråden for å høre om andre kanskje tenker på en rase som hadde passet oss som vi ikke engang har tenkt på. Alle rasene blir skrevet opp på en liste og undersøkt nærmere til vi finner den vi vil ha Så langt har vi fått mange forslag som ikke vi ikke allerede hadde tenkt over Og ja, vi er klar over at dynamikken kan endre seg ved å introdusere en ekstra hund. Det er litt derfor vi velger å vente end et år med det også, sånn at vi kan forberede oss (og hunden) så mye som mulig. Anonymous poster hash: 75b60...7ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå