Gå til innhold

Besteforeldrer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hvor stor rett har besteforeldre på samvær? Og hvor mye skal de være med på oppdragelsen til et barn på snart 4 år.

Min mann har barn sammen med sin eks og foreldrene hennes altså besteforeldrene er mye i livet til barnet, nesten hver eneste helg og uke dager.

F.eks istedenfor barnefaren kan ta med/bestille lege time, så gir hun besteforeldrene ansvaret uten i det hele tatt spørre barnefaren om det,
til og med sagt at besteforeldrene skal ha ansvaret for oppdragelsen og henne, men at faren "behøver" ikke det, for han har barnet hver 3 uke.

Hva tenker dere om det?

Anonymous poster hash: b1ce0...0fe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har far barnet bare hver 3. uke?

Anonymous poster hash: 6301c...67d
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn turnusen hans er på jobb, blir hver 2 uke når han kommer høyere i stilling.

Hvorfor har far barnet bare hver 3. uke?

Skrevet

Er det ikke supert at besteforeldrene er delaktige i barnets liv da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke supert at besteforeldrene er delaktige i barnets liv da?

Selvfølgelig er det koselig og bra! Men når det går ut over barne faren, er det ikke en fin grense der?

Og når barnemoren vil heller de skal ta ansvaret for oppdragelsen og ikke han?

AnonymBruker
Skrevet

Flott at noen besteforeldre kan dette. I dag er som regel bf i jobb, og har ikke tid. Sett pris på dette

Anonymous poster hash: c9ca3...1d7
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betseforeldre har ikke "rett" til samvær.

Far har ingen ting han skal ha sagt når barnet er på samvær hos mor, såfremt mor ikke bedriver omsorgssvikt. Å tilbringe mye tid med besteforeldre er ikke det, hvis ikke disse besteforeldrene bedriver omsorgssvikt.

Mor bestemmer hvor mye hun lar dem ta del i barneoppdragelsen i sin tid, far bestemmer over sin tid.

Er dette et stort problem for barnet, bør det tas opp på familievernkontoret.

Anonymous poster hash: 7fa45...bdc
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at så lenge far har barnet så lite, så er det flott at besteforeldrene stiller opp.

Du sier at samværet vil bli utvidet når far får høyere stilling. Når skjer det?

Du må også tenke på at far her har tatt valg, og konsekvensene av hans valg (jobben) er mindre samvær med barnet. Dermed er det mer naturlig at andre som er mer tilstede i barnets liv stiller opp.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Betseforeldre har ikke "rett" til samvær.

Far har ingen ting han skal ha sagt når barnet er på samvær hos mor, såfremt mor ikke bedriver omsorgssvikt. Å tilbringe mye tid med besteforeldre er ikke det, hvis ikke disse besteforeldrene bedriver omsorgssvikt.

Mor bestemmer hvor mye hun lar dem ta del i barneoppdragelsen i sin tid, far bestemmer over sin tid.

Er dette et stort problem for barnet, bør det tas opp på familievernkontoret.

Anonymous poster hash: 7fa45...bdc

Helt sant det du sier, faktisk ikke tenkt på den måten.

Men burde de ikke da ha en felles enighet om hvordan eller hva verdier, regler og grenser skal være for barnet?

Bare føler når det kommer til lege timer og div, at det er enten far eller mor som burde evt stille med mindre de ikke kan da, og at barnemoren velger besteforeldrene fremover barnefaren til å stille opp med sånt.

Dessverre så har bestefaren en fortid med alkoholisme, hvordan det er idag er jeg usikker på og barnemoren har alltid fremstilt faren som "den store stygge ulven", og da misliker besteforeldrene han veldig sterkt og er da redd for hvordan de snakker om barnefaren foran barnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at så lenge far har barnet så lite, så er det flott at besteforeldrene stiller opp.

Du sier at samværet vil bli utvidet når far får høyere stilling. Når skjer det?

Du må også tenke på at far her har tatt valg, og konsekvensene av hans valg (jobben) er mindre samvær med barnet. Dermed er det mer naturlig at andre som er mer tilstede i barnets liv stiller opp.

Ja er enig det. Det er vel når han har jobbet litt lengre tid i den jobben han har og fått "bevist" seg selv at han kan, blir vel par år muligens.

Men da er spm, om "de andre" som stiller opp, stiller opp med positiv innstilling å innflytelse, det har mye og si når de skal være en stor del av livet til barnet. Og når de omtrent hater barnefaren er det litt skummelt med tanke på hva de kan si å hvordan de kan påvirke på akkurat det der.

AnonymBruker
Skrevet

Når far velger bort å prioritere ungen til fordel for jobben så er det klart at mor ikke kan lene seg på ham for å få erfaren til å gå i hop.

Anonymous poster hash: 2e4a5...205

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun forvalter sin tid og bestemmer hvor deltagende hennes foreldre skal være og han gjør det samme på sin tid.

Her så spør jeg heller ikke far. Etter fire år med "jeg må jobbe så kan ikke ha fast samværsavtale" så gidder jeg ikke!

Anonymous poster hash: 21d6d...888

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hvor stor rett har besteforeldre på samvær? Og hvor mye skal de være med på oppdragelsen til et barn på snart 4 år.

Min mann har barn sammen med sin eks og foreldrene hennes altså besteforeldrene er mye i livet til barnet, nesten hver eneste helg og uke dager.

F.eks istedenfor barnefaren kan ta med/bestille lege time, så gir hun besteforeldrene ansvaret uten i det hele tatt spørre barnefaren om det,

til og med sagt at besteforeldrene skal ha ansvaret for oppdragelsen og henne, men at faren "behøver" ikke det, for han har barnet hver 3 uke.

Hva tenker dere om det?

Besteforeldrer er heller ikke noe ord. Det heter bare besteforeldre - det beskriver flertallet. Bestemor/bestefar beskriver entall, altså den ene personen. Når det er begge to, så er det kun besteforeldre.

Anonymous poster hash: e48d6...db8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...