Gå til innhold

Kakekonkurranse!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kveld skal jeg på kakeparty hos noen venninner - alle skal ta med en kake hver og så er det kåring av beste smak og utseende og originalitet osv.

Morsom ide, og det blir sikkert gøy å prøvesmake alle kakene, men hva slags kake skal jeg lage?!??

Har tenkt på en saftig og tung sjokoladekake, men tar gjerne i mot tips???

.. og har noen av dere gode forslag til måter å pynte kaken på??

Skrevet

Hvis du vil lage sjokoladekake foreslår jeg Nigellas Chocolate Fudge Cake. Den er stor, tung og saftig, aldeles nydelig. Denne er dekket med en god sjokoladekrem, og jeg synes personlig at den ikke trenger mer pynt enn det, men det gjør du jo som du vil.

Hvis du vil lage noe annet enn sjokoladekake, foreslår jeg gulrotkake. Denne oppskriften er kjempepopulær når jeg serverer den, saftig og god. Den er dekket med en ostekrem, du kan godt pynt med tynne strimler av gulrot på (bruk ostehøvel eller potetskreller). Det enkle er ofte det beste.

Nigella's Chocolate Fudge Cake

400 g hvetemel

250 g sukker

100 g brunt sukker

50 g kakao

2 ts bakepulver

1 ts natron

½ ts salt

3 egg

1,4 dl rømme

1 ss vaniljeekstrakt

175 g smør, smeltet og avkjølt

1,25 dl solsikkeolje

3 dl kaldt vann

175 g mørk sjokolade

250 g smør

275 g melis

1 ss vaniljeekstrakt

Bland mel, sukker, kakao, bakepulver, natron og salt i en bolle. Visp egg, rømme og vaniljeekstrakt sammen og bland i det tørre vekselvis med smør og olje vispet sammen. Visp så inn vann. Fordel i to smurte og bakepapirkledte 20 cm springformer og stek ved 180 grader i 50-55 minutter. La avkjøles i formen 15 minutter før de hvelves over på rist.

Smelt sjokoladen og avkjøl litt. Visp smør og melis lett og luftig og rør inn vaniljeekstrakt og sjokolade. Legg kakebunnene sammen med sjokoladekrem mellom og smør resten oppå og rundt kaken.

Gulrotkake med gourmetglasur

2 egg

2 dl sukker

2 dl hvetemel

1 ts natron

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

½ ts revet muskat

1 ts kardemomme

½ ts ingefær

1 dl soyaolje

4 dl grovt revne gulrøtter

50 g naturell kremost

30 g mykt smør

1 ts vaniljesukker

2 dl melis

Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter.

Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...