Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått jobb som vikariat i to barnehager og i SFO i Sverige, mens min mann går på skole her. Jeg er norsk statsborger, og har jobbet i Norge i alle år.

Det jeg lurer på er om det er noe slags stønad jeg kan få fra NAV den korte perioden man skal være i Sverige, da det ikke er nok vakter i barnehagen og SFO til at økonomien går rundt.

Å bo i Norge akkurat nå går ikke, da jeg verken har penger til depositum eller husleie der.

Anonymous poster hash: d9ed8...d6d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsledighetstrygd hvis du kvalifiserer til det.

Anonymous poster hash: fc6e4...a60
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel ikke stønad fra Norge når du ikke bor i landet :sjokkert:

Anonymous poster hash: 97792...474
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel ikke stønad fra Norge når du ikke bor i landet :sjokkert:

Man kan motta arbeidsledighetstrygd hvis man kvalifiserer til det og jobber under 50 %.

Anonymous poster hash: fc6e4...a60

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber under 50% ja, langt under. Har også hørt at man ikke får noe stønad i utland, men skal jeg liksom bare ende opp med gjeld selv om jeg har arbeidet i mange år i Norge?

Planen etter at mannen er ferdig på skolen her er at vi flytter tilbake til Norge, så er ikke slik at jeg vil snylte på NAV ellernoe. Jeg ser bare det som siste utvei, da barnehagene ikke trenger vikar så ofte. Jeg må ha noe inkomst for at alt skal gå rundt.

Jeg har også søkt på studie i Norge fra høsten av, og håper på å komme inn der, men frem til da må jeg jo ha inkomst. Har også søkt på alt annet av jobber her i området, men det er en liten plass.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber under 50% ja, langt under. Har også hørt at man ikke får noe stønad i utland, men skal jeg liksom bare ende opp med gjeld selv om jeg har arbeidet i mange år i Norge?

Planen etter at mannen er ferdig på skolen her er at vi flytter tilbake til Norge, så er ikke slik at jeg vil snylte på NAV ellernoe. Jeg ser bare det som siste utvei, da barnehagene ikke trenger vikar så ofte. Jeg må ha noe inkomst for at alt skal gå rundt.

Jeg har også søkt på studie i Norge fra høsten av, og håper på å komme inn der, men frem til da må jeg jo ha inkomst. Har også søkt på alt annet av jobber her i området, men det er en liten plass.

Nå er det jo du som har valgt å flytte til Sverige og må ta konsekvensene av det. Jeg synes det er horribelt at du kan motta arbeidsledighetsstønad selv om du ikke bor i Norge. Ikke rart vi sliter her til lands hvis man stadig sender penger ut av landet til de som vil prøve lykken.

Hva gjorde du i Norge før du flyttet da? Sa du opp en jobb her for å flytte?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo du som har valgt å flytte til Sverige og må ta konsekvensene av det. Jeg synes det er horribelt at du kan motta arbeidsledighetsstønad selv om du ikke bor i Norge. Ikke rart vi sliter her til lands hvis man stadig sender penger ut av landet til de som vil prøve lykken.

Hva gjorde du i Norge før du flyttet da? Sa du opp en jobb her for å flytte?

Jeg flyttet hit i desember, da jeg trodde jeg hadde fått jobb i barnehagen. Og jeg hadde ikke råd til å leie på hjemplassen, da jeg ville bodd alene. Frem til da bodde jeg med mine foreldre, og bodde forskjellige plasser hos venner og slektninger. Ikke gratis, da jeg betalte min del av leie og utgifter. Foreldre kunne/kan jeg ikke bo hos, da de pusser opp til mindre hus.

Mannen flyttet til Sverige i januar i fjor, grunnet skolegang gjennom NAV.

Jeg gikk på AAP grunnet sykdom frem til desember, ga beskjed til NAV i desember at jeg hadde fått jobb i Sverige og at jeg da ville stanse utbetalingene fra de. Så jeg har ikke sagt opp noe jobb for å flytte hit.

AnonymBruker
Skrevet

^

I TS forresten!

AnonymBruker
Skrevet

Du får ihvertfall ikke norske dagpenger:

"

Hvem kan få beholde dagpengene?

Vilkårene er at du må:

• Være omfattet av bestemmelsene i EØS-avtalen
  • Ha opparbeidet deg rett til dagpenger i Norge
  • Være helt arbeidsledig
  • Ha stått tilmeldt NAV som arbeidssøker i minst fire hele uker innenfor de siste 12 ukene før avreise (avbrudd i ledighetsperioden på grunn av arbeid, uavhengig av arbeidsforholdets lengde, medfører at du må stå tilmeldt som arbeidssøker i fire nye hele uker)
  • Ha rett til dagpenger i påvente av arbeid i alle fire ukene

(...)

Hvordan søker du?

Du må søke NAV om attest PD U2 (NAV 04-02.01). Søknaden sendes/leveres NAV-kontoret der du bor.

Husk at du ikke kan reise før du har fått tilsendt attest PD U2. Reiser du ut før, mister du retten til å få med deg de norske dagpengene.

Hvor lenge kan du beholde dagpengene?

Attest PD U2 gir deg rett til å beholde norske dagpenger i inntil 3 måneder, mens du oppholder deg i et annet EØS-land for å søke arbeid der.

Du kan likevel ikke få dagpenger lenger enn den maksimale stønadsperioden på 52 eller 104 uker."

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/S%C3%B8ke+arbeid+i+et+annet+E%C3%98S-land+med+norske+dagpenger.247366.cms

Anonymous poster hash: e2350...514
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har gått på AAP har du heller ikke tjent deg opp rett til dagpenger. Så dersom du ikke tilfredsstiller kravene til erstättning i Sverige (du må ha vært medlem av A-kassa i 12 mpneder og jobbet minimum 80 timer pr måned de siste 6 måneder), så er det vel svenske sossen som gjenstår.

Anonymous poster hash: e2350...514
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...