baebae Skrevet 21. april 2015 #1 Skrevet 21. april 2015 Hei! Jeg og familien min har bestemt oss for å reise på bilferie i sommer. Jeg har kun én uke ferie i slutten av juli, så det er ganske tidsbestemt.. Vi skal reise fra søndag til søndag. 1) Søndag: Foreløpig ser vi for oss at vi tar flyet ned til Hamburg. Da sparer vi inn en hel dag. Herfra leier vi bil og kjører så langt sørover vi kommer den dagen. Vi har veldig lyst til å se Kong Ludwig II sitt slott i nærheten av Bayern. Etter hva google sier, så er det 7 1/2 time hit fra Hamburg. Tenker derfor å gjøre en overnatting her. Vi tar med telt, er dette ok overnatting? Eller er det noen som har noe tips til rimelig overnatting for en natt? 2) Mandag: Neste dag setter vi kursen mot Østerrike. Noen som vet om det da lar seg gjøre å reise til Mittenwald, og besøke Leutasch Gorge? Herfra tenker vi Innsbruck og Brennerpasset, før vi kjører ned til Gardasjøen i Italia. Er det noen fine reiseruter over alpene fra Bayern til Nord-Italia? Vi har lyst på en liten kaffepause i Østerrike, så kom gjerne med forslag til noen fine landsbyer evt (om ikke Innsbruck) langs ruta. Har aldri vært her, så jeg gleder meg! Fra Kong Ludwigs slott og ned til Gardasjøen skal det i følge google ta fire timer. 3) Tirsdag: Gardasjøen. Her bor vi på hotell, og har dette som utgangspunkt de neste dagene. Ene dagen går til å utforske området rundt, og avslapping. 4) Onsdag: Dagstur! Tenker at vi utforsker Toscana med bil. Vi har veldig lyst til å besøke La Spezia, som vil ta litt over tre timer en vei. Er det noen fine reiseruter hit, som samtidig lar oss få se det fine landskapet og som holder oss litt unna større byer? 5) Torsdag: Dagstur! Venezia! Alltid hatt så lyst til å reise hit. Er det en dårlig idé å ta bilen? Hvordan kommer vi oss hit på best mulig måte? 6) Fredag: Starter på hjemreisen. Har alltid hatt et ønske om å besøke Liechtenstein, og fra Gardasjøen skal dette ta litt over 4 1/2 time. Burde vi kanskje da ta en overnatting her? Hva er best, telt, B&B, Hostel, Campingplass? Har aldri vært her, så jeg har null peiling. 7) Lørdag: Idag kjører vi oppover Tyskland igjen. Stemmer det her at vi kan ta Autobahn oppover? Er det den som heter A7? Tenker et stopp i Höxter, der vi skal besøke en familie vi kjenner. Blir her til morgendagen. 8) Søndag: Hjemreise med fly fra Hamburg. Noen som har noen innvendinger? Lar dette seg gjøre? Vi vet at det blir mye bilkjøring, men det er også sjåføren inneforstått med og han sier han gleder seg! Er det noen steder vi MÅ besøke, eller andre vi bør unngå? Bør vi bestille disse én-natts-overnattingene på forhånd, eller ta det som det kommer? Tar gjerne imot tips til billige, men samtidig koselige hostel, B&B, campingplasser, kroer osv langs ruta. Det er så mye bedre å høre fra folk som har vært der
gustav Skrevet 21. april 2015 #2 Skrevet 21. april 2015 Hei! Jeg og familien min har bestemt oss for å reise på bilferie i sommer. Jeg har kun én uke ferie i slutten av juli, så det er ganske tidsbestemt.. Vi skal reise fra søndag til søndag. 1) Søndag: Foreløpig ser vi for oss at vi tar flyet ned til Hamburg. Da sparer vi inn en hel dag. Herfra leier vi bil og kjører så langt sørover vi kommer den dagen. Vi har veldig lyst til å se Kong Ludwig II sitt slott i nærheten av Bayern. Etter hva google sier, så er det 7 1/2 time hit fra Hamburg. Tenker derfor å gjøre en overnatting her. Vi tar med telt, er dette ok overnatting? Eller er det noen som har noe tips til rimelig overnatting for en natt? 2) Mandag: Neste dag setter vi kursen mot Østerrike. Noen som vet om det da lar seg gjøre å reise til Mittenwald, og besøke Leutasch Gorge? Herfra tenker vi Innsbruck og Brennerpasset, før vi kjører ned til Gardasjøen i Italia. Er det noen fine reiseruter over alpene fra Bayern til Nord-Italia? Vi har lyst på en liten kaffepause i Østerrike, så kom gjerne med forslag til noen fine landsbyer evt (om ikke Innsbruck) langs ruta. Har aldri vært her, så jeg gleder meg! Fra Kong Ludwigs slott og ned til Gardasjøen skal det i følge google ta fire timer. 3) Tirsdag: Gardasjøen. Her bor vi på hotell, og har dette som utgangspunkt de neste dagene. Ene dagen går til å utforske området rundt, og avslapping. 4) Onsdag: Dagstur! Tenker at vi utforsker Toscana med bil. Vi har veldig lyst til å besøke La Spezia, som vil ta litt over tre timer en vei. Er det noen fine reiseruter hit, som samtidig lar oss få se det fine landskapet og som holder oss litt unna større byer? 5) Torsdag: Dagstur! Venezia! Alltid hatt så lyst til å reise hit. Er det en dårlig idé å ta bilen? Hvordan kommer vi oss hit på best mulig måte? 6) Fredag: Starter på hjemreisen. Har alltid hatt et ønske om å besøke Liechtenstein, og fra Gardasjøen skal dette ta litt over 4 1/2 time. Burde vi kanskje da ta en overnatting her? Hva er best, telt, B&B, Hostel, Campingplass? Har aldri vært her, så jeg har null peiling. 7) Lørdag: Idag kjører vi oppover Tyskland igjen. Stemmer det her at vi kan ta Autobahn oppover? Er det den som heter A7? Tenker et stopp i Höxter, der vi skal besøke en familie vi kjenner. Blir her til morgendagen. 8) Søndag: Hjemreise med fly fra Hamburg. Noen som har noen innvendinger? Lar dette seg gjøre? Vi vet at det blir mye bilkjøring, men det er også sjåføren inneforstått med og han sier han gleder seg! Er det noen steder vi MÅ besøke, eller andre vi bør unngå? Bør vi bestille disse én-natts-overnattingene på forhånd, eller ta det som det kommer? Tar gjerne imot tips til billige, men samtidig koselige hostel, B&B, campingplasser, kroer osv langs ruta. Det er så mye bedre å høre fra folk som har vært der Hei! Bilferie ned til Italia anbefales på det sterkeste, også med telt. Faktisk bedre campingplasser jo lenger sør du kommer egentlig Campinger er som regel ikke noe problem å få plass på, men kan være lurt å stoppe rundt 18-tida i tilfelle det skulle være fullt og dere må forsøke flere steder. På 1 uke ville jeg holdt meg til max alpene. 2 uker til norditalia m/ Toscana, og 2,5 uker + til Roma og sørover. Og dette kommer fra en som er langt over gjennomsnittet glad i å kjøre bil.. Fra Hamburg ned til Middelhavet (Venezia/ Genoa) tar det ca 15 timer i bil og da snakker vi autobahn inkl en og annen stopp for drivstoff, ryggstrekk og mat. Om dere allikevel drar helt ned til Italia så ville jeg absolutt tatt Toscana, La Spezia og Venezia på neste ferie, og holdt meg til området Gardasjøen på førstegangstur. Dere vil uansett ha sett fryktelig mye og sittet masse i bil på kort tid Masse flotte veier igjennom Alpene, men hvor du suser igjennom fjellmassivene på et par timer motorvei tar det gjerne en hel dag+ på de virkelig fine rutene. Lichtenstein er verdt et stopp men med så mye å rekke over ville jeg satsa på lunsj eller noe istedenfor overnatting. Sånn fort-inn-fort-ut-stat, du merker ikke når du er ute igjen.. A7 hele veien oppover igjen til Hamburg. Eller: legg inn småveier deler av Alpene. God tur, både i år og neste år..
Dolce Skrevet 21. april 2015 #3 Skrevet 21. april 2015 På 1 uke ville jeg holdt meg til max alpene. 2 uker til norditalia m/ Toscana, og 2,5 uker + til Roma og sørover. Og dette kommer fra en som er langt over gjennomsnittet glad i å kjøre bil.. Fra Hamburg ned til Middelhavet (Venezia/ Genoa) tar det ca 15 timer i bil og da snakker vi autobahn inkl en og annen stopp for drivstoff, ryggstrekk og mat. Om dere allikevel drar helt ned til Italia så ville jeg absolutt tatt Toscana, La Spezia og Venezia på neste ferie, og holdt meg til området Gardasjøen på førstegangstur. Dere vil uansett ha sett fryktelig mye og sittet masse i bil på kort tid Helt enig i dette. Det er langt fra Gardasjøen til Toscana. Må regne minst 4,5 time. Og dere skal jo tilbake igjen også. Så det blir ikke tid til mer enn et uhyre kjapt besøk. La Spezia ligger i Liguria (ikke Toscana). Kan jeg få spørre hvorfor dere vil dit? Jeg har vært der flere ganger på gjennomreise, og synes ikke byen er noe særlig. Hele det som kunne vært en vakker havn/bystrand er jo sperret helt inne av digre militæranlegg.
baebae Skrevet 21. april 2015 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2015 Helt enig i dette. Det er langt fra Gardasjøen til Toscana. Må regne minst 4,5 time. Og dere skal jo tilbake igjen også. Så det blir ikke tid til mer enn et uhyre kjapt besøk. La Spezia ligger i Liguria (ikke Toscana). Kan jeg få spørre hvorfor dere vil dit? Jeg har vært der flere ganger på gjennomreise, og synes ikke byen er noe særlig. Hele det som kunne vært en vakker havn/bystrand er jo sperret helt inne av digre militæranlegg. Er det det? Det visste jeg ikke! Hvorfor er det sperret inne egentlig? Går det ikke an å gå ned i byen/havna? Dette er ting som er greit å vite Da blir det nok til at vi bare utforsker litt rundt selve Gardasjøen, og da er vel dolomittene like ved også?
Dolce Skrevet 21. april 2015 #5 Skrevet 21. april 2015 Er det det? Det visste jeg ikke! Hvorfor er det sperret inne egentlig? Går det ikke an å gå ned i byen/havna? Dette er ting som er greit å vite Da blir det nok til at vi bare utforsker litt rundt selve Gardasjøen, og da er vel dolomittene like ved også? Det er deler av havnen som er åpen. Mesteparten er imidlertid "stengt". Uansett vil du se store militæranlegg nesten uansett. Så jeg vil ikke anbefale La Spezia. Byen er imidlertid et utmerket utgangspunkt for å dra til Cinque Terre. Men ellers har den lite å by på. Siden dere har så kort tid til rådighet, vil jeg nok råde dere til å holde dere rundt Gardasjøen de få dagene dere har i Italia. Og heller ta en tur senere til vakre Liguria (Cinque Terre, Santa Margherita, Portofino, Portovenere og mange flere) og Toscana. Og sistnevnte fortjener mye mer enn bare en dagstur!
Kjetil E Skrevet 22. april 2015 #6 Skrevet 22. april 2015 Hei! Jeg og familien min har bestemt oss for å reise på bilferie i sommer. Jeg har kun én uke ferie i slutten av juli, så det er ganske tidsbestemt.. Vi skal reise fra søndag til søndag. 1) Søndag: Foreløpig ser vi for oss at vi tar flyet ned til Hamburg. Da sparer vi inn en hel dag. Herfra leier vi bil og kjører så langt sørover vi kommer den dagen. Vi har veldig lyst til å se Kong Ludwig II sitt slott i nærheten av Bayern. Etter hva google sier, så er det 7 1/2 time hit fra Hamburg. Tenker derfor å gjøre en overnatting her. Vi tar med telt, er dette ok overnatting? Eller er det noen som har noe tips til rimelig overnatting for en natt? 2) Mandag: Neste dag setter vi kursen mot Østerrike. Noen som vet om det da lar seg gjøre å reise til Mittenwald, og besøke Leutasch Gorge? Herfra tenker vi Innsbruck og Brennerpasset, før vi kjører ned til Gardasjøen i Italia. Er det noen fine reiseruter over alpene fra Bayern til Nord-Italia? Vi har lyst på en liten kaffepause i Østerrike, så kom gjerne med forslag til noen fine landsbyer evt (om ikke Innsbruck) langs ruta. Har aldri vært her, så jeg gleder meg! Fra Kong Ludwigs slott og ned til Gardasjøen skal det i følge google ta fire timer. 3) Tirsdag: Gardasjøen. Her bor vi på hotell, og har dette som utgangspunkt de neste dagene. Ene dagen går til å utforske området rundt, og avslapping. 4) Onsdag: Dagstur! Tenker at vi utforsker Toscana med bil. Vi har veldig lyst til å besøke La Spezia, som vil ta litt over tre timer en vei. Er det noen fine reiseruter hit, som samtidig lar oss få se det fine landskapet og som holder oss litt unna større byer? 5) Torsdag: Dagstur! Venezia! Alltid hatt så lyst til å reise hit. Er det en dårlig idé å ta bilen? Hvordan kommer vi oss hit på best mulig måte? 6) Fredag: Starter på hjemreisen. Har alltid hatt et ønske om å besøke Liechtenstein, og fra Gardasjøen skal dette ta litt over 4 1/2 time. Burde vi kanskje da ta en overnatting her? Hva er best, telt, B&B, Hostel, Campingplass? Har aldri vært her, så jeg har null peiling. 7) Lørdag: Idag kjører vi oppover Tyskland igjen. Stemmer det her at vi kan ta Autobahn oppover? Er det den som heter A7? Tenker et stopp i Höxter, der vi skal besøke en familie vi kjenner. Blir her til morgendagen. 8) Søndag: Hjemreise med fly fra Hamburg. Noen som har noen innvendinger? Lar dette seg gjøre? Vi vet at det blir mye bilkjøring, men det er også sjåføren inneforstått med og han sier han gleder seg! Er det noen steder vi MÅ besøke, eller andre vi bør unngå? Bør vi bestille disse én-natts-overnattingene på forhånd, eller ta det som det kommer? Tar gjerne imot tips til billige, men samtidig koselige hostel, B&B, campingplasser, kroer osv langs ruta. Det er så mye bedre å høre fra folk som har vært der Hvis dere ikke har så mye annet dere vil se I Tyskland enn slottet til Kong Ludvig II, vil det ikke da være bedre å fly til Munchen, og slippe kjøringa gjennom hele Tyskland. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #7 Skrevet 22. april 2015 Jeg har kjørt med familien min flere ganger til Frankrike (gjennom nord-italia) og anbefaler sterkt å holde seg så langt unna Milano som mulig. Selv om du ikke skal inn til byen, er køen rundt den helt forferdelig :O Så her KAN du bli stående flere timer i kø, spesielt med tanke på når det er fellesferie i Italia God tur (Y) Anonymous poster hash: 13a0d...ade
baebae Skrevet 26. april 2015 Forfatter #8 Skrevet 26. april 2015 Hvis dere ikke har så mye annet dere vil se I Tyskland enn slottet til Kong Ludvig II, vil det ikke da være bedre å fly til Munchen, og slippe kjøringa gjennom hele Tyskland. Det hadde jeg helt klart gjort, men en som skal være med har flyskrekk. Så vi prøver å holde det til en kort-kort flyreise
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå