AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #1 Skrevet 20. april 2015 Jeg er vanligvis ganske flink med kostholdet og klarer å moderere meg med godteri til helgene. Men i kveld gikk jeg på en kjempesmell, selv om jeg hadde spist både middag og kveldsmat. Så skuffet over meg selv! Det var så ille at jeg klarte ikke tenke på noe annet. Er det flere som kan ha det sånn? Mulig det har med pms å gjøre, for så ille har jeg ikke hatt det på lenge. Anonymous poster hash: 1bd9b...cee
Tabris Skrevet 20. april 2015 #2 Skrevet 20. april 2015 Det som av og til hjelper meg hvis jeg får et vanvittig sjokoladesug er å kjøpe en liten Eventyr-sjokolade og spise den veldig fort. Da blir jeg nesten litt bråkvalm, og mister lysten på mer sjokolade - samtidig som jeg har fått dekket sjokoladesuget på en liten mengde sjokolade.
Pringle Skrevet 20. april 2015 #3 Skrevet 20. april 2015 Ja, jeg har det sånn av og til, mange har det sånn av og til. Noen har det sånn ofte. Det er helt normalt, for godteri er godt. Det er laget for å smake godt. Jeg bør ikke ha noe godteri i huset, for det bare roper på meg. Hvis jeg ikke har godteri, spiser jeg rosiner og dadler, eller peanøttsmør rørt med honning. Det er litt bedre, men jeg skulle ønske at jeg hadde klart å holde meg til det jeg hadde planlagt å spise. Men, det er ingen krise om man skeier ut litt innimellom. Hvis det er hele tiden, og i en sånn grad at det får påvirkning på næringsinntaket, er det derimot farlig.
Skriblerier Skrevet 20. april 2015 #4 Skrevet 20. april 2015 Jeg får alltid stilnet søtsuget med yoghurt blandet med honning og nøtter/frukt. Godt og søtt og ikke så altfor ille å spise heller (kommer selvfølgelig alltid an på mengden). Ellers har jeg funnet ut at et godt trekk for meg er å ordne tannstellet ikke lenge etter kveldsmat, fordi jeg er for lat til å gjøre det om igjen om jeg skulle skeie ut på kvelden. Og da får jeg dårlig samvittighet ovenfor tennene mine OG fordi jeg har skeiet ut.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #5 Skrevet 20. april 2015 Ja, jeg har det sånn av og til, mange har det sånn av og til. Noen har det sånn ofte. Det er helt normalt, for godteri er godt. Det er laget for å smake godt. Jeg bør ikke ha noe godteri i huset, for det bare roper på meg. Hvis jeg ikke har godteri, spiser jeg rosiner og dadler, eller peanøttsmør rørt med honning. Det er litt bedre, men jeg skulle ønske at jeg hadde klart å holde meg til det jeg hadde planlagt å spise. Men, det er ingen krise om man skeier ut litt innimellom. Hvis det er hele tiden, og i en sånn grad at det får påvirkning på næringsinntaket, er det derimot farlig. Er ikke ofte jeg har det sånn nei, jeg har heller aldri godteri i hus fordi det blir borte med en gang. Jeg pleier handle inn litt sjokolade i helgene bare. Men nå gikk jeg faktisk 15 min til nærmeste butikk og kjøpte en pose med salt supermix og en liten melkerull. Jaja. Får håpe det går bedre resten av uken Jeg kan ikke trene på ca 1 mnd så må være litt forsiktig med hva jeg spiser. Tips til sunne snacksalternativer? Anonymous poster hash: 1bd9b...cee
Pringle Skrevet 20. april 2015 #6 Skrevet 20. april 2015 Er ikke ofte jeg har det sånn nei, jeg har heller aldri godteri i hus fordi det blir borte med en gang. Jeg pleier handle inn litt sjokolade i helgene bare. Men nå gikk jeg faktisk 15 min til nærmeste butikk og kjøpte en pose med salt supermix og en liten melkerull. Jaja. Får håpe det går bedre resten av uken Jeg kan ikke trene på ca 1 mnd så må være litt forsiktig med hva jeg spiser. Tips til sunne snacksalternativer? Anonymous poster hash: 1bd9b...cee Da har du jo fått mosjon og utlignet noe av inntaket Jeg driver ikke med sunn snacks, men sørger for at alt jeg spiser er deilig - middag er feks koteletter med fettrand, potetmos og erter, eller laks, ris og grønne bønner, eller maiskolbe, oksekjøtt og salat med olje, eller gryteretter (ofte spaghetti med kjøttsaus, eller chili) eller "kremete" (stavmiksede) grønnsakssupper, eller to doble ostesmørbrød, stekt i panne, med finhakket løk og sylteagurk. Fast frokost er knekkebrød med pålegg (kjøtt- eller fiskebasert), helmelk, frukt og grønt. Andre måltider er ofte gresk yoghurt med nøtter eller nøttesmør og honning/lønnesirup, eller smoothie på banan, melk og syrlig frukt/bær eller kakaopulver/peanøttsmør, eller knekkebrød med hjemmelaget påleggssalat eller annet godt pålegg, eller ost/nøtter og frukt, eller grøt, eller litt kaldt kjøtt eller fisk og pickles, kanskje med en klatt sennep.
Gjest Runforit Skrevet 21. april 2015 #7 Skrevet 21. april 2015 (endret) Får jeg søtsug så har jeg ikke spist nok. Etter jeg la om til lavkarbo så er det ekstremt sjeldent jeg får søtsug. Selv om jeg ofte baker ting i helgene(både lavkarbo og ikke lavkarbo grunnet mannen) så orker jeg sjeldent mer enn et par munnfuller da det rett og slett blir for søtt og kvalm. Før jeg la om så slet jeg meg ustabilt blodsukker og da var jeg på fornavn med de ansatte på godteributikken. Når jeg fikk den sukkercravingen så var det som sug etter dop eller noe. Klarte ikke å fungere eller tenke på noe før jeg fikk posen med smågodt og sjokolade. Men klart; skjer det en sjelden gang så er det ikke noe å stresse med. De fleste får vel et sug en gang i blandt på et eller annet. Men om en ofte kjenner søtsug så ligger nøkkelen i kostholdet. Endret 21. april 2015 av Runforit 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #8 Skrevet 21. april 2015 Får jeg søtsug så har jeg ikke spist nok. Etter jeg la om til lavkarbo så er det ekstremt sjeldent jeg får søtsug. Selv om jeg ofte baker ting i helgene(både lavkarbo og ikke lavkarbo grunnet mannen) så orker jeg sjeldent mer enn et par munnfuller da det rett og slett blir for søtt og kvalm. Før jeg la om så slet jeg meg ustabilt blodsukker og da var jeg på fornavn med de ansatte på godteributikken. Når jeg fikk den sukkercravingen så var det som sug etter dop eller noe. Klarte ikke å fungere eller tenke på noe før jeg fikk posen med smågodt og sjokolade. Men klart; skjer det en sjelden gang så er det ikke noe å stresse med. De fleste får vel et sug en gang i blandt på et eller annet. Men om en ofte kjenner søtsug så ligger nøkkelen i kostholdet. Jeg har sluttet på p-piller og husker jeg fikk sånn ekstremt søtsug da jeg ikke gikk på det. Jeg spiser meg god og mett hver dag, spiser pærer/epler/banan som mellom-måltid, drikker mye vann og noen kopper kaffe hver dag. Men nå er det som kroppen har gått amok og vil ha søtt hele tiden. I tillegg er jeg sykmeldt og da er det så lett å spise masse dritt.. Lagde meg en god og mettende middag nå da: løvbiff med potetbåter og bearneaise-saus. Kommer nok ikke til å spise mer i dag, kanskje en kopp kaffe bare. Hva kan jeg lage om jeg får lyst på noe søtt? Er smoothie ok? Er veldig glad i smoothie og nøtter. Anonymous poster hash: 1bd9b...cee
Gjest Runforit Skrevet 21. april 2015 #9 Skrevet 21. april 2015 Jeg har sluttet på p-piller og husker jeg fikk sånn ekstremt søtsug da jeg ikke gikk på det. Jeg spiser meg god og mett hver dag, spiser pærer/epler/banan som mellom-måltid, drikker mye vann og noen kopper kaffe hver dag. Men nå er det som kroppen har gått amok og vil ha søtt hele tiden. I tillegg er jeg sykmeldt og da er det så lett å spise masse dritt.. Lagde meg en god og mettende middag nå da: løvbiff med potetbåter og bearneaise-saus. Kommer nok ikke til å spise mer i dag, kanskje en kopp kaffe bare. Hva kan jeg lage om jeg får lyst på noe søtt? Er smoothie ok? Er veldig glad i smoothie og nøtter. Anonymous poster hash: 1bd9b...cee Frukt og nøtter er mye bedre for kropp og blodsukker Melon er f.eks veldig søtt, men inneholder knapt 30 kcal per 100 gram
ninajay Skrevet 23. april 2015 #10 Skrevet 23. april 2015 (endret) Du får søtsug fordi kroppen stadig får påfyll av karbohydrater, gjerne det som smaker søtt. Beste måten er å rett og slett vende seg av den. Spis deg mett på ordentlig mat, og kutt ned på det som smaker søtt, dersom søtsuget er så ille. Gjerne ta meg som eksempel. Før: Jeg drakk ofte fun-saft, spiste mye frukt (også søt frukt som ananas, druer og mango), bakte ofte sunne, søte desserter a la KriWeb (all hyllest til den dama forresten). I tillegg til at jeg på lørdager tok av helt når jeg først tillot meg selv å spise vanlig godteri. Ofte var ikke det som smakte søtt, så usunt. Det var bare innmari irriterende å være så glad i søtt, som gjorde det vanskeligere å moderere inntakene på lørdagene for eksempel. Etter hvert innstilte jeg meg på at jeg skulle bli flinkere til å spise bare mat, og bli mett nok på det, samt kutte ned på det søte. (Fokuserer også på å få i meg nok, sunt fett for å holde blodsukkeret stabilt gjennom dagen. Som gir mindre søtsug.) Nå: Drikker fun-saft når jeg ønsker, men craver det ikke så ofte. Spiser et eple etter lunsj (som er av fruktene som påvirker blodsukkeret minst), og en banan etter trening, om jeg har trent. Er ikke så glad i disse "søte dessertene" lenger, lager de i ny og ned om jeg har god tid. På lørdager spiser jeg litt smågodt (candy king!!), men blir fort kvalm og orker ikke stort. Altså, jeg vet ikke om dette var til så stor hjelp. Men mitt absolutte råd er å bruke ordentlig, mettende mat til hjelp og vende deg av den søte smaken hver dag. Er også stor fan av avokado, luktfri kokosolje og flytende omega3-olje som holder på mettheten og blodsukkeret. Spis nok fett og protein i forhold til karbo for å holde blodsukkeret stabilt. Prosessen tar litt tid altså, bare hold ut Endret 23. april 2015 av ninajay
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå