AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #1 Skrevet 20. april 2015 Hvorfor går man ikke ned i vekt hvis man spiser for få kalorier?Anonymous poster hash: 6d6fb...464
Pås Skrevet 20. april 2015 #2 Skrevet 20. april 2015 Fordi forbrenningen går mye saktere, kroppen tror at det er hungersnød og tviholder på det som er av fett! Det har jeg hørt i hvert fall. 1
Pringle Skrevet 20. april 2015 #3 Skrevet 20. april 2015 Jo, man går selvfølgelig ned i vekt om man spiser for få kalorier, og jo færre kalorier man spiser, jo fortere går man ned i vekt. Problemet er at det er veldig vanskelig å frivillig spise veldig få kalorier over lengre tid. Vi trenger stadig påfyll av mat, og de naturlige instinktene våre vil lede oss til å søke og spise mat. I våre dager er det mat nær sagt overalt hele tiden. Det gjør det enda vanskeligere å la være å spise. Selv om man ønsker å ikke spise, fordi man ønsker å gå ned i vekt, vil man trenge å spise jevnlig. Legger man opp til å spise mindre enn det kroppen trenger for å ha det bra - holde normale systemer i gang - vil reservesystemer settes i gang. Kroppstemperatur og trangen til å bevege seg vil senkes, man blir sløv og slapp. Musklene svekkes. Man vil ubevisst "jukse" med maten - smugspise litt her og litt der, uten å regne det med i inntaket. Man vil kanskje tilogmed "sprekke" - droppe "kuren" og plutselig innta enorme mengder med mat, slik at kaloriunderskuddet man hadde opparbeidet seg, på ett øyeblikk blir utlignet. Hvis man har kuttet ut noen matvarer fullstendig, vil man særlig ha et sug etter disse. Så det reelle kaloriintaket mens man sulter seg er gjerne mye høyere enn det man "tror". Derfor er det lurere å bare innskrenke inntaket av mat moderat når man vil slanke seg, og ikke kutte ut noe. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #4 Skrevet 20. april 2015 Det er en seiglivet myte. Dersom du spiser feks 1000 kalorier daglig vil du gå ned raskere i vekt enn ved 1500 kalorier. Men det er mange grunner til at det ikke er lurt å legge seg på et for lavt kaloriinntak: - Man blir tappet for energi, og har dermed mindre overskudd til å trene - Konstant sult og dermed større riskiko for å skeie ut - Der er rett og slett mindre effektivt å vedlikeholde store kalorirestriksjoner, og man gir opp raskere Alt i alt er det mer effektivt å legge seg på en diett hvor man spiser seg rimelig mett til alle måltider i stedet for en ren sultekur. Anonymous poster hash: e80e6...f21 3
Taklampe Skrevet 20. april 2015 #5 Skrevet 20. april 2015 Det er en seiglivet myte. Dersom du spiser feks 1000 kalorier daglig vil du gå ned raskere i vekt enn ved 1500 kalorier. Men det er mange grunner til at det ikke er lurt å legge seg på et for lavt kaloriinntak: - Man blir tappet for energi, og har dermed mindre overskudd til å trene - Konstant sult og dermed større riskiko for å skeie ut - Der er rett og slett mindre effektivt å vedlikeholde store kalorirestriksjoner, og man gir opp raskere Alt i alt er det mer effektivt å legge seg på en diett hvor man spiser seg rimelig mett til alle måltider i stedet for en ren sultekur. Anonymous poster hash: e80e6...f21 Jeg er ikke enig i at det er mer effektivt å spise seg rimelig mett osv. Dette er nok helt individuelt. Jeg har ligget på rundt 1000 kalorier i 4 måneder nå. Hittil går det helt fint, og jeg har til og med begynt å tenke på hvordan jeg etter hvert skal klare å begynne å spise mer, slik at jeg kan holde vekta når jeg er fornøyd. Føler liksom at jeg ikke trenger noe mer mat enn jeg spiser nå
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #6 Skrevet 21. april 2015 Jeg er ikke enig i at det er mer effektivt å spise seg rimelig mett osv. Dette er nok helt individuelt. Jeg har ligget på rundt 1000 kalorier i 4 måneder nå. Hittil går det helt fint, og jeg har til og med begynt å tenke på hvordan jeg etter hvert skal klare å begynne å spise mer, slik at jeg kan holde vekta når jeg er fornøyd. Føler liksom at jeg ikke trenger noe mer mat enn jeg spiser nå Hvor mye veide du i utgangspunktet, og hvor mye veier du nå?Anonymous poster hash: 6d6fb...464
Gjest Runforit Skrevet 21. april 2015 #7 Skrevet 21. april 2015 Jeg er ikke enig i at det er mer effektivt å spise seg rimelig mett osv. Dette er nok helt individuelt. Jeg har ligget på rundt 1000 kalorier i 4 måneder nå. Hittil går det helt fint, og jeg har til og med begynt å tenke på hvordan jeg etter hvert skal klare å begynne å spise mer, slik at jeg kan holde vekta når jeg er fornøyd. Føler liksom at jeg ikke trenger noe mer mat enn jeg spiser nå Dette er jo bare idioti. Ikke bare underernærer du deg og dreper muskelmasse(inkludert at det tærer på indre organer og hjertemuskelen), men du senker forbrenningen og du kan lett utvikle et veldig forstyrret forhold til mat. At du ikke føler at du trenger mer enn 1000 kcal betyr ikke at kroppen får det den trenger. Det er en grunn til at anorektikere kan leve på 200 kcal i døgnet i perioder. Man kan trene på å ikke føle sult. For all del: sult deg selv og innbill deg at dette er superbra for deg, men ikke anbefal et sulteregime på et åpent forum der det sitter mange unge og usikre mennesker uten kunnskap og tror at dette er lurt. Dette er oppskriften på et fucket forhold til kalorier, forstyrret forhold til mat og for noen alvorlige spiseforstyrrelser. 7
gnuffe Skrevet 21. april 2015 #8 Skrevet 21. april 2015 Tren regelmessig og spis minst 1500 kcal, da vil du faktisk se smashing ut, og ikke bare trøtt, sliten og dvask.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #9 Skrevet 21. april 2015 Ett annet problem med å spise veldig lite er at det øker risikoen for å få mangler, for når det totale matinntaket går ned vil også inntaket av viktige næringsstoffer gå ned. Det er derfor bedre å spise 1500 kalorier og ha en ekstra treningsøkt enn å spise 1000 kalorier og trene litt mindre. Enda en grunn til å spise mer er at en kan gå ned for fort. Dersom en går for fort ned i vekt vil det bli vanskeligere å passe på at en beholder muskelmasse og vanskeligere å holde vekta etterpå. Det er bedre å bruke lengre tid på å gå ned for så å holde den lavere vekta. Anonymous poster hash: c2600...cf8 2
_LanciA_ Skrevet 21. april 2015 #10 Skrevet 21. april 2015 Jeg er ikke enig i at det er mer effektivt å spise seg rimelig mett osv. Dette er nok helt individuelt. Jeg har ligget på rundt 1000 kalorier i 4 måneder nå. Hittil går det helt fint, og jeg har til og med begynt å tenke på hvordan jeg etter hvert skal klare å begynne å spise mer, slik at jeg kan holde vekta når jeg er fornøyd. Føler liksom at jeg ikke trenger noe mer mat enn jeg spiser nå Prøvd det opplegget da jeg var fjortis(ung og dum). Ble tynnfeit og ulykkelig. Ville aldri gjort dette i dag. Iaf ikke anbefalt det til andre. Jeg spiste ikke på 2 uker da jeg hadde kjærlighetssorg heller og vekta raste riktig nok ned. Men de vil komme tilbake å bite deg i ræva. De kiloene kommer tilbake når du begynner å spise normalt igjen og du har mistet masse muskelmasse! Jeg har levd med en mamma som har spiseforstyrrelser og hatt det siden før jeg var født. Hvis det er veien du er ute etter så lykke til. Jeg for min del ville heller hatt en frisk mamma med noen kilo for mye enn en syltynn, ulykkelig og ødelagt mamma. Det du driver med nå er ikke sundt. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #11 Skrevet 21. april 2015 Hvis det var en myte, så skulle jo jeg ha vært helt skrapa i en periode jeg spiste lite. Hoppet over måltider, og sprakk ikke plutselig slik mange påstår at man gjør. Til slutt glemte jeg å spise og spiste til tider kun to måltider. Til sammen ble det under 1500 kcal, og med min høyde og aktivitetsnivå(aktiv jobb) var det altfor lite. Men jeg var veldig slapp, orket ikke å trene og hadde mye fett på kroppen selv om jeg var normalvektig. Altså er det ikke et sunt opplegg, og slik er det mange som holder på bare fordi de vil bli tynne. Men det er ikke sunt for kroppen. Bedre å trene og spise nok og sunn mat. (Stort sett)Anonymous poster hash: df32f...2b9
Taklampe Skrevet 22. april 2015 #12 Skrevet 22. april 2015 Prøvd det opplegget da jeg var fjortis(ung og dum). Ble tynnfeit og ulykkelig. Ville aldri gjort dette i dag. Iaf ikke anbefalt det til andre. Jeg spiste ikke på 2 uker da jeg hadde kjærlighetssorg heller og vekta raste riktig nok ned. Men de vil komme tilbake å bite deg i ræva. De kiloene kommer tilbake når du begynner å spise normalt igjen og du har mistet masse muskelmasse! Jeg har levd med en mamma som har spiseforstyrrelser og hatt det siden før jeg var født. Hvis det er veien du er ute etter så lykke til. Jeg for min del ville heller hatt en frisk mamma med noen kilo for mye enn en syltynn, ulykkelig og ødelagt mamma. Det du driver med nå er ikke sundt. Og hva mener du med tynnfeit?
Taklampe Skrevet 22. april 2015 #13 Skrevet 22. april 2015 Hvor mye veide du i utgangspunktet, og hvor mye veier du nå?Anonymous poster hash: 6d6fb...464 I desember veide jeg 79/80 og i dag veier jeg ca 68. Jeg er 169,5 høy. Hvis det har noe å si
_LanciA_ Skrevet 22. april 2015 #14 Skrevet 22. april 2015 Og hva mener du med tynnfeit? Tynn men kvapsete. Høy fettprosent selv om jeg var tynn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå