Libertas Skrevet 20. april 2015 #1 Skrevet 20. april 2015 Man hører så mye snakk om at hunden jukker på andre hunder og mennesker for å vise dominans. Jeg tror ikke så mye på at en hund må vise dominans på en slik måte, eller i det hele tatt. Men hvorfor gjør noen hunder dette? Noen som vet hvorfor de gjør det?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #2 Skrevet 20. april 2015 Seksuell adferd eller stress..Anonymous poster hash: 58d95...1a7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #3 Skrevet 20. april 2015 Det kan være mye rart, ofte er det stress, glede og/eller oppmerksomhetsøkende atferd. Anonymous poster hash: 356dc...cd4
Tabris Skrevet 20. april 2015 #4 Skrevet 20. april 2015 Som regel stress. En form for overslagshandling når det koker over i toppen. Det har lite med dominans å gjøre, det er en gammeldags tankegang. Dominans vil si den som vinner kampen om en ønsket ressurs. Dvs at hvis to av dine hunder knurrer om et bein og den ene gir seg, så vil den som vant være dominant ovenfor den andre - i den situasjonen. Jokking gjøres sjelden for å vinne over en ressurs. 1
Libertas Skrevet 20. april 2015 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2015 Tusen takk for svar folkens, det var noe slikt jeg tenkte selv Man leser og hører så mye om at hunder konstant prøver å være dominant og vise "hvem som er sjefen". Jeg selv har alltid tenkt at det må være noe annet bak. Så tusen takk for svar folkens
Tabris Skrevet 20. april 2015 #6 Skrevet 20. april 2015 Tusen takk for svar folkens, det var noe slikt jeg tenkte selv Man leser og hører så mye om at hunder konstant prøver å være dominant og vise "hvem som er sjefen". Jeg selv har alltid tenkt at det må være noe annet bak. Så tusen takk for svar folkens Slike tanker er foreldet. Anbefaler deg å sette deg inn i nyere hundebøker. 1
Libertas Skrevet 20. april 2015 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2015 Har mange nye hundebøker, har bare ikke fått lest i de ennå Leste bare rundt på forskjellige blogger, type "Hvordan trene hunden din riktig!" Hvor de opplyste om dominans og jukking, og jeg følte at dette bare var totalt feil Men godt å vite at jeg har tenkt i riktige baner, da jeg alltid har tenkt at det må være noe annet enn dominans bak hundens handlinger
Gjest Lilleminto Skrevet 20. april 2015 #8 Skrevet 20. april 2015 Min hund kan Jukke på oss under lek, altså når det blir for voldsomt for henne jukker hun fordi hun blir usikker og for å roet ned oss og situasjonen. Vi stopper og tar det som et stoppsignal😊 1
Askmeagain89 Skrevet 20. april 2015 #9 Skrevet 20. april 2015 Hunden min jukker ofte dessverre og det kommer av stress. Han gjør det kun når han er stresset så med en gang vi roer han så slutter han med jukkingen. Jeg har ikke tro på at det kommer av dominans.
Gjest Anastasia Skrevet 20. april 2015 #10 Skrevet 20. april 2015 Hvordan får man slutt på denne jukkinga da? Hunden til faren min som er veldig mye hos meg jukker på meg konstant. Men ikke på broren og faren min. Vil det si at han ikke respekterer damer? Det virker nesten sånn. Når jeg kjefter så knurrer han og bjeffer. Har prøvd å ikke kjefte og bare si NEI men ingenting funker. Er en 7 år gammel cavalier.
Tabris Skrevet 20. april 2015 #11 Skrevet 20. april 2015 Ofte har ikke hunder noen forståelse av ordet "Nei" siden det er et ord man sier i veldig mange ulike settinger (både til hunden og til andre ting), og det ofte ikke en kommando som er bevisst lært inn. Man tror bare at hvis man bare sier "nei" i mange ulike situasjoner, så vil hunden forstå hva ordet betyr. Det gjør de ofte ikke. Jeg ville bare rolig fjernet hunden, uten noe kjeft, "nei" eller annet. Også ledet ham til noe annet, noe som er rolig. Dvs ikke lek, ballkasting osv. Enten be ham gå og legge seg, gi ham et bein eller fylt kong, godbitsøk osv.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #12 Skrevet 20. april 2015 Hvordan får man slutt på denne jukkinga da? Hunden til faren min som er veldig mye hos meg jukker på meg konstant. Men ikke på broren og faren min. Vil det si at han ikke respekterer damer? Det virker nesten sånn. Når jeg kjefter så knurrer han og bjeffer. Har prøvd å ikke kjefte og bare si NEI men ingenting funker. Er en 7 år gammel cavalier. For det første, slutt å kjefte. Når han knurrer så er det hans måte å si ifra om at du har gått for langt og han ber deg om å slutte. Kjefting fører sjeldent til noe godt. Når det er snakk om en såpass liten hund så kan du prøve å rett og slett bare løfte på beinet så han faller av og ikke klarer å holde seg fast lenger. Når du setter det ned igjen så prøver han nok igjen, men da må du bare fortsette. Løft benet uten å si noe eller gi ham oppmerksomhet. Til slutt skjønner han tegninga. Hvis det skjer hele tiden så kan det virke som han er stresset eller understimulert. Hvis det er tilfellet så ville jeg definitivt behandlet det, hvis ikke kan stopping av jukkingen føre til annen uønsket atferd. Anonymous poster hash: 356dc...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #13 Skrevet 20. april 2015 For det første, slutt å kjefte. Når han knurrer så er det hans måte å si ifra om at du har gått for langt og han ber deg om å slutte. Kjefting fører sjeldent til noe godt. Når det er snakk om en såpass liten hund så kan du prøve å rett og slett bare løfte på beinet så han faller av og ikke klarer å holde seg fast lenger. Når du setter det ned igjen så prøver han nok igjen, men da må du bare fortsette. Løft benet uten å si noe eller gi ham oppmerksomhet. Til slutt skjønner han tegninga. Hvis det skjer hele tiden så kan det virke som han er stresset eller understimulert. Hvis det er tilfellet så ville jeg definitivt behandlet det, hvis ikke kan stopping av jukkingen føre til annen uønsket atferd. Anonymous poster hash: 356dc...cd4 Jeg har prøvd å ikke kjefte og altså, og bare løfte han vekk, men han gir seg ikke. Det skjer veldig ofte når vi går tur, og selv om jeg prøver å avlede oppmerksomheten hans så går det ikke. Han gjorde det samme på venninna mi og,da bjeffet han da hun sa NEI. Ellers er han en veldig snill og tillitsfull hund, legger seg gjerne i fanget mitt og virker blid og fornøyd. Og han er ikke syk heller,har nylig vært hos veterinæren. Kan det være folkemengder han reagerer på? Stress? Anonymous poster hash: 30830...e37
Gjest Anastasia Skrevet 20. april 2015 #14 Skrevet 20. april 2015 Jeg har prøvd å ikke kjefte og altså, og bare løfte han vekk, men han gir seg ikke. Det skjer veldig ofte når vi går tur, og selv om jeg prøver å avlede oppmerksomheten hans så går det ikke. Han gjorde det samme på venninna mi og,da bjeffet han da hun sa NEI. Ellers er han en veldig snill og tillitsfull hund, legger seg gjerne i fanget mitt og virker blid og fornøyd. Og han er ikke syk heller,har nylig vært hos veterinæren. Kan det være folkemengder han reagerer på? Stress? Anonymous poster hash: 30830...e37 Oops, huket av som anonym ved en feil.
Tabris Skrevet 20. april 2015 #15 Skrevet 20. april 2015 Det kan godt være han reagerer på folkemengder og blir stresset. Jeg ville da fokusert en del på å jobbe med stresset, ikke bare symptombehandle.
FantasDick Skrevet 21. april 2015 #16 Skrevet 21. april 2015 DSG'en kan ri på nye folk som herjer med han - tydelig stressadferd. Blir utrolig lei av at folk som får med seg riinga sier sånt som at hunden er kåt eller at jasså, så den tror den er sjefen! Blir som regel ledd av når jeg forklarer at det er stressrelatert..
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #17 Skrevet 23. april 2015 Hunder har hormoner som mennesker, og det er ikke bare stress som fører til slik oppførsel. Hunder har også grunnleggende behov som feks å få parter seg. Rett og slett sexsuell atferd. Jeg har studert hunder i flere år på et profesjonelt nivå. At vi mennesker nekter hunder å parre seg for at det ikke passer oss er helt feil for dem. De er skapt for å formere seg. Samme med dominans. Mye tyder på at det er mange hunder som ikke vil la seg kue av nye mennesker rundt en, og at stesset i seg selv vil føre til at de vil dominere. Alt henger sammen.. Folk tror også at det er feil å si fra til hunden at han ikke skal gjøre slik, men det er det ikke. Hunden trenger å ta bort den tankegangen når han setter i gang, for å slippe at han prøver seg på nytt og stresser seg opp selv. Mitt tips er å være konsekvent i stemme og vis han at er får han ikke liv til. Men kjefting fører ikke til noe bra.Anonymous poster hash: 51aef...259
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #18 Skrevet 23. april 2015 Hunder har hormoner som mennesker, og det er ikke bare stress som fører til slik oppførsel. Hunder har også grunnleggende behov som feks å få parter seg. Rett og slett sexsuell atferd. Jeg har studert hunder i flere år på et profesjonelt nivå. At vi mennesker nekter hunder å parre seg for at det ikke passer oss er helt feil for dem. De er skapt for å formere seg. Samme med dominans. Mye tyder på at det er mange hunder som ikke vil la seg kue av nye mennesker rundt en, og at stesset i seg selv vil føre til at de vil dominere. Alt henger sammen.. Folk tror også at det er feil å si fra til hunden at han ikke skal gjøre slik, men det er det ikke. Hunden trenger å ta bort den tankegangen når han setter i gang, for å slippe at han prøver seg på nytt og stresser seg opp selv. Mitt tips er å være konsekvent i stemme og vis han at er får han ikke liv til. Men kjefting fører ikke til noe bra.Anonymous poster hash: 51aef...259 Studert hunder på et profesjonelt nivå? Hva legger du i det egentlig? Anonymous poster hash: 6d2b1...f29 1
Tabris Skrevet 23. april 2015 #19 Skrevet 23. april 2015 Hunder har hormoner som mennesker, og det er ikke bare stress som fører til slik oppførsel. Hunder har også grunnleggende behov som feks å få parter seg. Rett og slett sexsuell atferd. Jeg har studert hunder i flere år på et profesjonelt nivå. At vi mennesker nekter hunder å parre seg for at det ikke passer oss er helt feil for dem. De er skapt for å formere seg. Samme med dominans. Mye tyder på at det er mange hunder som ikke vil la seg kue av nye mennesker rundt en, og at stesset i seg selv vil føre til at de vil dominere. Alt henger sammen.. Folk tror også at det er feil å si fra til hunden at han ikke skal gjøre slik, men det er det ikke. Hunden trenger å ta bort den tankegangen når han setter i gang, for å slippe at han prøver seg på nytt og stresser seg opp selv. Mitt tips er å være konsekvent i stemme og vis han at er får han ikke liv til. Men kjefting fører ikke til noe bra.Anonymous poster hash: 51aef...259 Hvor har du studert hunder på profesjonelt nivå? Det høres rart ut når du skriver ting som at mange hunder "ikke vil la seg kue" og at man skal "vise at han ikke får lov" gjennom å være konsekvent med stemmen. Har du studert hund så vet du antagelig at hunder ikke vet noe om lov og ikke, at vi ikke skal kue hunder, at dominans har å gjøre med ressurser og at stress ikke blir mindre (helst større) av at man viser hunden at noe "ikke er lov" gjennom "konsekvent stemme" (litt usikker på hvordan man skal gjøre sistnevnte). Som regel vil det du sies tolkes som at man skal si strengt "nei", og det har jo ofte liten hensikt fordi de fleste ikke lærer hunden inn "nei" som en tydelig og klar kommando, og dermed vet ikke hunden helt hva det ordet betyr. Og det kan føre til bare mer stress. Så jeg får ikke rådene dine helt til å samsvare med nyere viten om hundeatferd. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå