Gjest Anonymous Skrevet 24. august 2004 #1 Del Skrevet 24. august 2004 Les mer her: http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4022810.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 24. august 2004 #2 Del Skrevet 24. august 2004 De sier bare at det er fare ved alkoholinntak under graviditeten i den linken da, ikke noe om før graviditet... Og det trodde jeg (tydeligvis feilaktig) at alle visste kunne være skadelig for fosteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GjestM Skrevet 24. august 2004 #3 Del Skrevet 24. august 2004 På P2 uttalte en lege at man burde slutte å drikke alkohol fra den dagen man tenkte på å bli gravid! Mange tror jo at det ikke gjør noe om man har tatt en fest eller tre i tiden mellom befruktning og uteblitt mens/positiv graviditetstest, men dette stemmer jo altså ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 24. august 2004 #4 Del Skrevet 24. august 2004 På P2 uttalte en lege at man burde slutte å drikke alkohol fra den dagen man tenkte på å bli gravid! Mange tror jo at det ikke gjør noe om man har tatt en fest eller tre i tiden mellom befruktning og uteblitt mens/positiv graviditetstest, men dette stemmer jo altså ikke! Tror du på EN leges uttalelser? En leges mening er ikke alltid korekt. Mange leger blander livssyn og jobb- noe de ikke har lov til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. august 2004 #5 Del Skrevet 24. august 2004 Det er da mange leger som også sier at de ikke skadet meg ETT glass vin når man er gravid også Det blir så mye hysteri synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 24. august 2004 #6 Del Skrevet 24. august 2004 Godt sagt og sant. MYE HYSTERI. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martha Stewart Skrevet 24. august 2004 #7 Del Skrevet 24. august 2004 Det står om dette i siste nr av bladet Gravid også. Hysteri eller ikke hysteri, for min del tenker jeg: Er det noen vits i å ta noen sjanse? Før trodde man at mors blodomløp var adskilt fra fosteret de første ukene, men dette har vist seg å være feil. Når man drikker alkohol får fosteret samme promille - om ikke høyere - enn mor. Jeg har inntrykk av at en del jenter velger hva de vil og ikke vil høre på av legers råd ut fra egen bekvemmelighet, mer enn av hensynet til barnet... Sånn er det med røyking også. Jeg mener ikke at man trenger å være totalavholds mens man prøver og selv har jeg generelt aldri vært noe avholdsmenneske (bortsett fra i svangerskap da). Men det går vel an å være litt forsiktig akkurat mellom eggløsning og mens? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martha Stewart Skrevet 24. august 2004 #8 Del Skrevet 24. august 2004 Tror du på EN leges uttalelser? En leges mening er ikke alltid korekt. Mange leger blander livssyn og jobb- noe de ikke har lov til. Dette med alkohol og svangerskap er nok ikke en leges mening. Det er forskning som har ført til nyere konklusjoner om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. august 2004 #9 Del Skrevet 24. august 2004 Hvordan i all verden klarte mødrene før all den forkningen kom og føde velskapte barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. august 2004 #10 Del Skrevet 24. august 2004 enn vest man ikke vet om man e gravid da? gjeld d samme da? va 4-5 uke på vei æ da æ va på fest.. vest d ikke da selvsagt, å sa d t legen da æ va dær å lurte på om d kunne ha gjort nåkka skade. han sa at d va ikke nå fare... d av førr tili t å skade egget va svaret æ fikk. (d va ikke etablert blodtilførsel fra mæ t egget enda.) bare æ ikke drakk nåkka mens æ gikk gravid så va d greit(nåkka æ heller ikke gjore) nu prøve vi igjen.. å vi tar oss nu en fest innim ellom førr å slappe av å ha d litt skøy. ha ikke hørt at d kan være skadeli... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martha Stewart Skrevet 24. august 2004 #11 Del Skrevet 24. august 2004 Hvordan i all verden klarte mødrene før all den forkningen kom og føde velskapte barn? Generelt går det jo som regel bra! Og det er ingen som sier at det alltid vil skade et foster om man har drukket alkohol. Poenget er at det er en risiko forbundet med å drikke alkohol mens man er gravid og hvorfor gjøre det da? Særlig i starten utvikles fosterets hjerne og man vet jo ikke hvilken dag det kan være mest skadelig at man tar den drinken eller de glassene med vin. Jeg har mange ganger hørt folk si at: "Jammen før røykte jo mange og deres barn er det ikke noe i veien med". Kan så være det, men jeg kjenner også folk med astma som har en mor som røykte i svangerskapet. For meg er det ikke noe offer å avstå fra alkohol (eller røyk for den saks skyld) i den tross alt korte tiden en graviditet varer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. august 2004 #12 Del Skrevet 24. august 2004 jeg kan også godt avstå fra alkhol og røyk i 9 mnd - men det er jo ikke kun der man blir advart og noen ganger regelrett skremt. Ikke spis rå grønnsaker Må vaske all frukt /grønnsaker ikke spis rødt kjøtt noen sier spis egg, andre sier ikke spis egg ikke drikk kaffe /te ikke rå fisk Det finnes sikkert 100 andre eksempler og det er der jeg mener det er hysteri. en annen ting er - skal jeg høre på den legen som sier ta deg gjerne et glass vin eller på han som sier jeg ikke engang kan ta et glass når jeg har EL, vhvem har rett :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 24. august 2004 #13 Del Skrevet 24. august 2004 Jeg er prøver og nyter alkohol til den dagen jeg er gravid. Det har aldri vert dokumentert at ett glass vin i ny og ne under en graviditet er skadeligt. Men det har jo heller ikke vert dokumentert at det gjør noe godt heller. Sefølgeligt bør alle vite at mengder alkohol skader barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martha Stewart Skrevet 24. august 2004 #14 Del Skrevet 24. august 2004 enn vest man ikke vet om man e gravid da? gjeld d samme da? va 4-5 uke på vei æ da æ va på fest.. vest d ikke da selvsagt, å sa d t legen da æ va dær å lurte på om d kunne ha gjort nåkka skade. han sa at d va ikke nå fare... d av førr tili t å skade egget va svaret æ fikk. (d va ikke etablert blodtilførsel fra mæ t egget enda.) bare æ ikke drakk nåkka mens æ gikk gravid så va d greit(nåkka æ heller ikke gjore) nu prøve vi igjen.. å vi tar oss nu en fest innim ellom førr å slappe av å ha d litt skøy. ha ikke hørt at d kan være skadeli... Leger er også opptatt av å ikke skape for mye engstelse hvis man f.eks har drukket før man visste at man var gravid. Ingen vits i å bekymre seg for noe man har gjort allerede som man ikke kan få ugjort. Jeg snakker om å avstå fra alkohol når man vet at man er gravid og kanskje være litt forsiktig i forkant hvis man kan. Har selv vært prøver lenge og vil heller ikke være totalavholds hele tiden. Men er litt forsiktig like før jeg venter mensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martha Stewart Skrevet 24. august 2004 #15 Del Skrevet 24. august 2004 jeg kan også godt avstå fra alkhol og røyk i 9 mnd - men det er jo ikke kun der man blir advart og noen ganger regelrett skremt. Ikke spis rå grønnsaker Må vaske all frukt /grønnsaker ikke spis rødt kjøtt noen sier spis egg, andre sier ikke spis egg ikke drikk kaffe /te ikke rå fisk Det finnes sikkert 100 andre eksempler og det er der jeg mener det er hysteri. en annen ting er - skal jeg høre på den legen som sier ta deg gjerne et glass vin eller på han som sier jeg ikke engang kan ta et glass når jeg har EL, vhvem har rett :klø: Pga. at legene/forskerne fremdeles vet for lite om akkurat hvor mye alkohol som er skadelig, så anbefaler de totalavhold. Selv ville jeg vært mer forsiktig med alkohol enn med maten. Man skal jo ikke være hysterisk nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 24. august 2004 #16 Del Skrevet 24. august 2004 Det finnes sikkert 100 andre eksempler og det er der jeg mener det er hysteri. en annen ting er - skal jeg høre på den legen som sier ta deg gjerne et glass vin eller på han som sier jeg ikke engang kan ta et glass når jeg har EL, vhvem har rett :klø: Jeg tror det holder lenge å bruke litt sunn fornuft. At røyking, alkohol og kaffe kan være skadelig for fosteret er nokså naturlig, siden det også kan være skadelig for oss voksne. Når det gjelder maten vi spiser er farene langt mindre, og så langt er mitt inntrykk av at så lenge kjøtt/fisk ikke er rått, og det man spiser er rent, så går det meste greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zmurfette Skrevet 25. august 2004 #17 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg blir litt sliten av alle rådene om hva man skal og ikke skal spise/drikke/gjøre, jeg. Når/om jeg blir gravid så kommer jeg til å holde meg langt unna alkohol, men ellers leve som normalt...men så spiser jeg aldri rått kjøtt/rå fisk eller muggost til vanlig heller... Når det gjelder avholdenhet i prøveperioden, så er svaret nei for mitt vedkommende. Jeg drikker sjelden overveldende mye, men et par glass vin i helgen blir det selv om vi prøver å lage barn. Vet jo ikke hvor lang tid det tar før det klaffer, og å ikke skulle drikke vin i kanskje årevis fordi vi prøver å få barn er ikke min greie. (Dessuten finnes det jo forskning som viser at man blir lettere gravid om man drikke litt rødvin, så kanskje... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 25. august 2004 #18 Del Skrevet 25. august 2004 Zmurfette: Skal vi drikke rødvin hele måneden eller rundt el? Hvor leste/hørte du dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cielo Skrevet 25. august 2004 #19 Del Skrevet 25. august 2004 Zmurfette: Skal vi drikke rødvin hele måneden eller rundt el? Hvor leste/hørte du dette? Det lurer jeg også på... Hva er det ved rødvin som kan bidra til at man lettere blir gravid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 25. august 2004 #20 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg har hørt at det ikke MÅ være rødvin, men et glass vin generelt (eller en øl).. Tror det var for at kroppen (og du) slapper av og ikke stresse så mye... Men jeg husker ikke helt, altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå