Gå til innhold

Hvordan sette grenser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svigerfamilie spør etter hjelp med ungene sine hver eneste uke; enten av besteforeldrene eller av oss. (eller andre) Det trenger ikke nødvendigvis være mer enn f.eks. om vi kan hente i barnehagen, eller om de kan være med hit etter skolen, men i en travel hverdag hvor vi har mer enn nok med våre egne unger, provoserer det meg at de hele tiden forventer at andre skal hjelpe til.

Det er jo ikke det at det nødvendigvis er veeldig mye jobb å hente en unge i barnehagen på vei hjem fra jobb, men de fleste småbarnsforeldre er jo slitne innimellom, og da er det greit å kun ha sine egne unger å forholde seg til. Jeg er ikke spesielt glad i andres barn, og synes ikke det er så veldig stas å passe andre unger. Spesielt når det er for at foreldrene kun ønsker å lette sin egen hverdag.

Problemet er at jeg ikke føler at jeg bare kan si nei når jeg får spørsmålet.

Anonymous poster hash: d9cc2...7ac
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min svigerfamilie spør etter hjelp med ungene sine hver eneste uke; enten av besteforeldrene eller av oss. (eller andre) Det trenger ikke nødvendigvis være mer enn f.eks. om vi kan hente i barnehagen, eller om de kan være med hit etter skolen, men i en travel hverdag hvor vi har mer enn nok med våre egne unger, provoserer det meg at de hele tiden forventer at andre skal hjelpe til.

Det er jo ikke det at det nødvendigvis er veeldig mye jobb å hente en unge i barnehagen på vei hjem fra jobb, men de fleste småbarnsforeldre er jo slitne innimellom, og da er det greit å kun ha sine egne unger å forholde seg til. Jeg er ikke spesielt glad i andres barn, og synes ikke det er så veldig stas å passe andre unger. Spesielt når det er for at foreldrene kun ønsker å lette sin egen hverdag.

Problemet er at jeg ikke føler at jeg bare kan si nei når jeg får spørsmålet.

Anonymous poster hash: d9cc2...7ac

Synes absoulutt du kan si nei til dette. Hvis du sier ja, blir det vanskeligere å si nei igjen, og så kan det fort bli noe de tar for gitt. Skjønner deg godt at du har nok med dine egne unger.

Anonymous poster hash: afbec...e60

Skrevet

Det er bare "nei" som fungerer. Trenger ikke gi noe spesiell grunn. "Nei, dessverre" holder i massevis. Hvis de spør hvorfor du ikke kan hente, så spør hvorfor DE ikke kan hente.

Skrevet

Du kan sette akkurat de grensene du vil.

Dersom de ikke forstår eller godtar dette, og er avhengig ukentlig hjelp med barna kan du bare henvise de til BV og si at de trenger å be om avlastning, eller nevne FVK.

Man skal orke å ta barna sine selv, så det lover ikke godt i mine ører...virkelig merkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...