Gå til innhold

Får man fastlege når man har D-nummer? (Ikke asylsøker)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde satt veldig stor pris på om noen vet litt om dette. All informasjon eller eventuelle nettsider med denne informasjonen på blir satt pris på. :)

Jeg spør i håp om at noen vet her da jeg ikke har fått så mye svar fra nettet. Kjæresten min har nettopp flyttet til Norge og vi venter fortsatt på D-nummeret hans. Han går på medisiner (antidepressiva - så ikke livsviktig, men relativt viktig likevel) og trenger derfor å gå til legen å skaffe seg mer da han er nesten tom.

Etter et par søk på Google fant jeg dette:

"Alle som ønsker det, skal kunne få en fast allmennlege å forholde seg til. De fleste som er bosatt i Norge har krav på fastlege.

​​Disse gruppene rett til å stå på en fastlegeliste:
- Alle personer som har folkeregistrert adresse i Norge
- Asylsøkere som har D-nummer
- NATO-personell som har D-nummer, og deres familie"

- Helsenorge.no

"Legetjeneste til utlendinger

[...]
Alle utlendinger som oppholder seg i kommunen, har rett på legehjelp, men ikke alle har rett til å ha fastlege. For å ha rett til fastlege, må en enten være folkeregistrert som bosatt i en norsk kommune, eller ha D-nummer [...] som asylsøker eller Natopersonell. "
(Vi bor riktignok ikke i Bergen men går ut ifra at slik generell informasjon gjelder de aller fleste kommuner?)
Uansett så finner jeg ingenting om fastlege til nyinflyttede innvandrere - bare asylsøkere. Og kjæresten min fra England er ikke akkurat en asylsøker, heller ingen Nato-personell.
Takker for svar. :)
Og ja, jeg vet jeg kan ringe NAV men jeg har store problemer med å snakke i telefonen med fremmede (ja, det er irrasjonelt, men det er mitt problem) så håper derfor på svar her først. Hvis ikke må jeg prøve å sende mail til de, eller møte opp personlig hvis jeg får det til (har ikke førerkort, så er avhengig av skyss).
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: 3f0a9...795
AnonymBruker
Skrevet

Legevakt..?

Anonymous poster hash: 01792...f1b
Skrevet

Legevakt..?

Jeg trodde det bare var fastlegen som kunne skrive ut resepter?

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 3f0a9...795

AnonymBruker
Skrevet

Neida, langt derifra.

Skrevet

Oi, ok. Takk. :)

AnonymBruker
Skrevet

Er han Engelsk/Britisk statsborger så har han vel eller kan få de kortene som tilsvarere våre blå EU helsetrygdekort?

Tror de gjelder for europeiske statsborgere?

Med et sånt kort fra England så har han rett på samme lege og helsehjelp i Norge som andre Norske statsborgere. (Og til samme pris).

Undersøk dette, på en Engelsk side tilsvarende Helfo i Norge. Mulig Helfo og har info?

Anonymous poster hash: aad72...453

AnonymBruker
Skrevet

Legevakt..? Anonymous poster hash: 01792...f1b

Han kan gå på legevakt, ja, men han risikerer mest sannsynlig 1. Å få beskjed om å gå til en fastlege/Volvat el.

Og å måtte betale både egenandel og trygderefusjonsdelen av egen lomme. Fordi han ikke har Norsk personnummer og dermed ikke er medlem i Norsk folketrygd. Legen får dermed ikke refusjon fra Helfo for konsultasjonen.

I tillegg kan han komme u igjen uten noen resept.

Mao dårlig løsning/forslag.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for flere svar. Jeg skal spørre ham/søke det opp. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for flere svar. Jeg skal spørre ham/søke det opp. :)

Bare hyggelig.

Hadde vært fint om du kunne melde tilbake om endelig løsning!

sånt lærer vi av! :danser:

Skrevet

Bare hyggelig.

Hadde vært fint om du kunne melde tilbake om endelig løsning!

sånt lærer vi av! :danser:

Vel, han hadde et sånt kort som ble nevnt tidligere her, så jeg lurer på om han skal bestille seg en legetime på legekontoret (det har han gjort før, så vet at akkurat det går ann) og forklare situasjonen der, selv om det var litt knotete og vanskelig å forklare situasjonen der. Ble veldig mange "øøø" og en god del stirring i blanke luften. Men da slipper vi iallefall at det blir svindyrt, om det er sånn at han betaler vanlig pris pga. det kortet.

Det han håper på er å få et slags brev som gjør at moren hans i England kan sende over et par pakker som allerede ligger der. I tillegg kan vi vel spørre legen - går ut ifra at han vet hvordan det der gjøres.

Kan prøve å komme tilbake og oppdatere, og svare på spm til eventuelle andre som søker opp det som står i tråden om jeg husker det. :)

Skrevet

Min samboer er britisk, han fikk ikke fastlege før han fikk vanlig personnummer. Men, dette er noen år siden. (5-6 år siden, tror jeg) så ting har sikkert forandret seg nå. De gangene han hadde behov for lege, måtte han vente timesvis på legevakta. På den tiden ble vi feilinformert, for det ble sagt at han ikke kunne få vanlig personnummer før han søkte om statsborgerskap, hvilket ikke stemmer. Han har for lengst fått vanlig personnummer, uten å ha søkt om norsk statsborgerskap.

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er britisk, han fikk ikke fastlege før han fikk vanlig personnummer. Men, dette er noen år siden. (5-6 år siden, tror jeg) så ting har sikkert forandret seg nå. De gangene han hadde behov for lege, måtte han vente timesvis på legevakta. På den tiden ble vi feilinformert, for det ble sagt at han ikke kunne få vanlig personnummer før han søkte om statsborgerskap, hvilket ikke stemmer. Han har for lengst fått vanlig personnummer, uten å ha søkt om norsk statsborgerskap.

Ja, det synes jeg var rart at dere fikk beskjed om. Alle svenskene som jobber i Norge får jo personnummer for å få utbetalt lønn!

Anonymous poster hash: c6954...d3f

Skrevet

Ja, det synes jeg var rart at dere fikk beskjed om. Alle svenskene som jobber i Norge får jo personnummer for å få utbetalt lønn!

Anonymous poster hash: c6954...d3f

Lønna til min samboer ble utbetalt til min konto, siden han ikke fikk opprettet bankkonto ved å kun ha D-nr.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde satt veldig stor pris på om noen vet litt om dette. All informasjon eller eventuelle nettsider med denne informasjonen på blir satt pris på. :)

Jeg spør i håp om at noen vet her da jeg ikke har fått så mye svar fra nettet. Kjæresten min har nettopp flyttet til Norge og vi venter fortsatt på D-nummeret hans. Han går på medisiner (antidepressiva - så ikke livsviktig, men relativt viktig likevel) og trenger derfor å gå til legen å skaffe seg mer da han er nesten tom.

Etter et par søk på Google fant jeg dette:

"Alle som ønsker det, skal kunne få en fast allmennlege å forholde seg til. De fleste som er bosatt i Norge har krav på fastlege.

​​Disse gruppene rett til å stå på en fastlegeliste:

- Alle personer som har folkeregistrert adresse i Norge

- Asylsøkere som har D-nummer

- NATO-personell som har D-nummer, og deres familie"

- Helsenorge.no

"Legetjeneste til utlendinger

[...]

Alle utlendinger som oppholder seg i kommunen, har rett på legehjelp, men ikke alle har rett til å ha fastlege. For å ha rett til fastlege, må en enten være folkeregistrert som bosatt i en norsk kommune, eller ha D-nummer [...] som asylsøker eller Natopersonell. "

- Bergen Kommune

(Vi bor riktignok ikke i Bergen men går ut ifra at slik generell informasjon gjelder de aller fleste kommuner?)

Uansett så finner jeg ingenting om fastlege til nyinflyttede innvandrere - bare asylsøkere. Og kjæresten min fra England er ikke akkurat en asylsøker, heller ingen Nato-personell.

Takker for svar. :)

Og ja, jeg vet jeg kan ringe NAV men jeg har store problemer med å snakke i telefonen med fremmede (ja, det er irrasjonelt, men det er mitt problem) så håper derfor på svar her først. Hvis ikke må jeg prøve å sende mail til de, eller møte opp personlig hvis jeg får det til (har ikke førerkort, så er avhengig av skyss).

Nå har du fått en del info, men ville bare si at det må være bedre å ringe Helfo som faktisk har med fastlege å gjøre enn nav som driver med andre ting...

Anonymous poster hash: 9d368...e3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...