Gå til innhold

KRL, ungdomsskole og tro blandt unge...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om det er din skyld eller ikke... syns det blir feil å fordele skyld for noe sånt. Jeg hadde vært stolt av at sønnen min hadde funnet seg sin egen retning, jeg - selv om det var verken tro eller ikke-tro på en måte...

Når det gjelder konfirmasjonen så har han sikkert klare meninger om det også (og det var egentlig det jeg mente i første avsnitt her, han har klare meninger, selv om han verken tror eller ikke-tror...).

Han vil muligens verken konfirmeres i kirken eller borgerlig, men det er vel også det samme. Det går faktisk an å la være å konfirmere seg og kanskje ha et eget selskap bare fordi han blir 15 år f.eks... Eller sette inn penger på en sparekonto, hva et slikt selskap hadde kostet, og så har han til han blir eldre...

Syns gutten din virker sterk og oppegående uansett om han tror på noe eller ikke, jeg...

Sønnen min tror heller ikke på Gud og Jesus og "det greiene der" - men han konfirmerte seg borgerlig... der er det veldig vekt på ungdom og samfunn og etikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Dette virket som en reflektert og selvstendig gutt. Skjønner ikke helt problemet. Hans stilling til det hele er vel en agnostisk en ( det finnes ingen sikker viten, og dermed kan han ikke ta et standpunkt). At han som en 14-åring klarer å argumentere godt for sitt syn på slike saker gjør at du heller bør være stolt enn å lete etter problemer. Dette er tross alt bedre enn at han skal være som "resten" av gutta i klassen og ikke tro på en gud fordi det er teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Jeg ville ikke ha borgerlig konfirmasjon eller kristelig,virker som at folk velger borgerlig for å få penger. En tenkende gutt du har,vær fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt likt ungdommer i den alderen da, å ikke se meningen med saker og ting. Han spør hva som er meninga med KRL - og sier at det ikke er et nyttig fag på linje med matte og norsk.

Jeg syns det er leit at gutten din ser sånn på faget, men han er garantert ikke alene. Og jeg tror kanskje ikke han er moden nok enda, til å se viktigheten av å definere hva vi tror/ ikke tror - og hvorfor kunnskap om kulturer og religioner er så viktig.

Jeg syns du takla situasjonen bra jeg - og jeg syns ikke du skal ta på deg skylden for noen ting. Godta at gutten ikke ser poenget med saker og ting, men unnlat ikke av den grunn å fortsette å stille ham spørsmål og få han til å tenke. Det er det viktigste du kan gjøre for å hjelpe hans utvikling!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Jeg syns du takla situasjonen bra jeg - og jeg syns ikke du skal ta på deg skylden for noen ting. Godta at gutten ikke ser poenget med saker og ting, men unnlat ikke av den grunn å fortsette å stille ham spørsmål og få han til å tenke. Det er det viktigste du kan gjøre for å hjelpe hans utvikling!

K

Han viser jo klare tegn på at han tenker, og selv vil jeg si han er tenker mer selvstendig enn mange andre i den alderen. Det viktige med krl-fag er ikke å få barn til å tro, men å gi dem kunnskap. At noen finner noen/mange fag mindre interessant er da ikke uvanlig.

Å ha en grunnfilosofi at det viktigste er å være seg selv og være snill mot andre er ikke å ikke se poenget med saker å ting. Det er nettopp å se poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ordla meg kanskje litt feil på slutten der - gutten tenker jo i massevis - mente bare at moren ikke kunne påtvinge ham verken det ene eller andre eller ta skylda for hans tanker. Det beste hun kan gjøre er å hjelpe han til fortsatt tankevirksomhet ved å sette spørsmålstegn til saker og ting!

Han kom hjem og fortalte at i KRL hadde lærerinnen snakket om universet, mennesker, big-bang osv.. Han syns dette var helt "teit" som han sa, og så la han til...;hva skal vi med KRL egentlig? Det er jo ikke som om vi får bruk for det når vi er voksne heller.... Ikke som med norsk og matte som vi bruker hele tiden liksom....

Det var her jeg mente at gutten ikke ser poenget med saker og ting, og sånn er det med unge i den alderen. Jeg siktet ikke til guttens filosofi - den var jo både reflektert og ganske genial i mine øyne! :wink:

KRL er et fag fyllt av spørsmål men svært få svar - det er et fag som oppfordrer til refleksjon og tankevirksomhet, samtidig som det skal åpne for forståelse mellom folk med ulike oppfatninger. Det er poenget med KRL - ikke at noen skal bli tvunget til en eller annen tro/oppfatning.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal være stolt over å ha fått en velreflektert sønn. Spesielt med tanke på at moren hans er så selvmotsigende (du er ikke religiøs eller kristen, men ber? Til hva da?)

Jeg kan ikke påtvinge ham noe - jeg kan forklare, men hvordan når ord kommer til kort?

Jeg synes det er mer problematisk at du føler du må belære ham og få ham til å se ting slik du ser dem. At du føler ordene kommer til kort, er jo fordi han ikke er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han skal konfirmeres ville jeg tatt en prat med ham, enten det er i kirken eller borgerlig (som jo er tuftet på humanismen). Man MÅ ikke konfirmere seg, kan ha selskap uten.

Troen må han finne ut av selv. Imidlertid kan man forklare nødvendigheten av KRL og religionsundervisning med verdensbildet vi i dag har. Det er viktig å vite om hva andre tror på for å kunne forstå det som skjer rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Om han skal konfirmeres ville jeg tatt en prat med ham, enten det er i kirken eller borgerlig (som jo er tuftet på humanismen). Man MÅ ikke konfirmere seg, kan ha selskap uten.

Hvis han absolutt vil konfirmeres så er vel det borgerlige alternativet det beste, for hans uttalelser og filosofi er veldig lik mange humanister. Strengt tatt er humanisme følgende:

Humanismen har som mål at vi mennesker skal leve gode liv og vise ansvar for hverandre og for kommende generasjoner. I mellommenneskelige forhold understreker vi betydningen av gjensidighet og toleranse.
Vær deg selv og vær snill mot andre.

Erfaringsprinsippene hans er også veldig vanlig blant humanister, så jeg vet ikke helt hvilke humanistprinsipper han ikke finner seg hjemme i. Men det er ikke så viktig. Det viktige er at han har en sunn basis, ikke at han kan plasseres i en bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Fantastisk! :tommelsmil: Jeg synes du skal være mektig stolt av sønnen din, Carrot, (men det er du nok uansett) han kan faktisk kan tenke selv! Det er ikke alle som kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus: kjeg er også enig at det borgerlige passer best, men når han selv sier han tar avstand fra humanismen som syn, så er det jo litt merkelig å konfirmere seg i en humanistisk tradisjon. Ikke at det ikke går, men det er jo noe man kunne snakke om.

Helt enig med deg at man ikke trenger å puttes i bås; det er derfor jeg mener det må være mulgi å ha selskap uten konfirmasjon.

Man må finne ut hvorfor han vil konfirmere seg, og om det er pga gavene, så går det jo ann å få en del av disse uten å ha en seremoni man kanskej ikke føler er noe man identifiserer seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
TomKrus: kjeg er også enig at det borgerlige passer best' date=' men når han selv sier han tar avstand fra humanismen som syn, så er det jo litt merkelig å konfirmere seg i en humanistisk tradisjon. Ikke at det ikke går, men det er jo noe man kunne snakke om.[/quote']

Det var vel avstanden han tok fra den som forundret meg litt, da det virket som om han tenkte veldig likt som mange humanister (erfaring og vær snill og grei er vel det eneste som er felles, ellers er humanister ganske ulike, dog med en overvekt av kvinnelige lærere som stemmer SV), så tilfelle rottefella og at han ville konfirmere seg, så ville det være det beste. Men det er jo ikke verdens undergang å ikke konfirmere seg. Selv ønsket jeg ikke det, men følte av en eller annen merkelig grunn at jeg burde gjøre det siden mine gudforeldre vær (ordentlig) kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor trådde til og spurte om han trodde på teorien om "big-bang" apene og alt det der med evulosjon da?

Men gutten var ganske klar i sitt svar på at han stammet ikke fra apene i allefall..

Her er det kanskej noe som bør strammes litt inn på i forkant av en naturfagsprøve.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Her er det kanskej noe som bør strammes litt inn på i forkant av en naturfagsprøve.... :wink:

Han, som resten av oss stammer ikke fra apene, så det har han for så vidt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han, som resten av oss stammer ikke fra apene, så det har han for så vidt rett i.

Hvis du tar av deg kverulanthatten og tenker deg om, så skjønner du nok hva jeg mener. Evolusjon er et stikkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest TomKrus

Hvis du tar av deg kverulanthatten og tenker deg om, så skjønner du nok hva jeg mener. Evolusjon er et stikkord.

Klar over det. Kverulerte ikke med deg. Glemte kanskje en tre fire smilys for å indikere et skråblikk.

Du må ta av deg navnkalling/båssetting-hatten nå, Poirot. Dette er ikke en sandkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du skal være stolt av at sønnen din allerede har tatt ett så klart standpunkt. Han høres litt ut som lillebroren min, som faktisk valgte å ikke konfirmere seg i det hele tatt, selv om det nok var froventet fra familien. Tro er også noe som utvikler seg hele livet, så det kan godt være at han mener noe helt annet om ti år.

Når det gjelder peognet med KRL kan du jo iallfall fortelle han at det er viktig å ha litt grunnleggende kunskap om de ulike religionene, dersom man ønsker å forstå kulturm, politikk og historie i ulike land, siden disse tingene som regel hener sammen, i større og mindre grad. Og å tenke gjennom etiske problemstillinger kan være nyttig for alle, uansett hva de tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...