Gå til innhold

Jeg er stoff-avhengig


Eplegrønn

Anbefalte innlegg

Noen flere som lider av det samme, og bruker høsten til lange, intense økter foran symaskinen med sine små og store lappe-prosjekter?

Gikk kurs i fjor, og selv om jeg aldri har vært noen stor syerske er dette noe jeg mestrer. Så - noen flere her inne som syr lapper og quilter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nigella ul

Har arvet en liten symaskin for en stund siden.

Dessuten har jeg fått masse stoff fra en bekjent som skulle kaste ( :o ) det i søpla!

Hun hadde samlet og kjøpt ett par år, men var gått lei....

Jeg greide akkurat å redde 1 stor sekk stoff fra å havne i søppelkassa. Sekken sto ved siden av søppeldunken da jeg fikk høre om den.

Jeg har lånt meg bøker om lappeteknikk og quilting, meldt meg inn i hobbybok-klubb, og surfet mye etter temaet på nett.

Har sålangt mange prosjekter...i hodet foreløpig.

Merker at det er veldig skummelt å sette saksa i stoff første gangene... :ler:

Skal prøve meg på noe til baby (vennine med termin i september), men har ikke helt funnet prosjekt enda.

Tror ledige stunder blir brukt foran symaskina i høst, ja!

(Eplegrønn; vet du hva "tvillingnål" er?

Så det i en oppskrift på jakke og bukse til baby.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du var! Skulle ønske jeg og hadde noen med en sekk stoff til meg.. Det er kjempedyrt egentlig, men det er jo så gøy :-) .

For å sy lappeteknikk trenger du skjærebrett og kniv. (du vet kanskje dette, men da du nevnte saks fikk jeg litt panikk :ler: - viktig å skjære stoffene etter nøyaktige mål. Saks bruker jeg bare til å klippe tråd)

Tvillingnål vet jeg ikke hva er, men det er jo bare å høre på enhver syforretning. Jeg hverken strikker eller hekler eller noe annet håndarbeid enn lappesying. Hadde en periode med brodering faktisk, men det er leenge siden.

Bare en liten advarsel. Når du først har begynt å sy blir du hekta! :-) Forresten er det kjempelurt å gå et kurs. Da får du lære mange teknikker og får en god start. Lykke til med syingen i alle fall!

Hilsen Eplegrønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har arvet en symaskin av min mor, en eldre utgave. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal spole tråd på sneller først, så den har dessverre blitt stående. (min mor ville snudd seg i graven om hun visste. Hun var en kløpper til å sy)

Må vel innom en sybutikk for å få en bruksanvisning, hvis de fremdeles har noe slikt til den gamle utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sydde litt før, men det er lenge siden nå. Er så mange andre hobbyer å passe på også. :ler:

Men jeg har en venninne som fikk barn for 2 måneder siden, hadde tenkt å sy vognteppe/krabbeteppe men har ikke kommet så langt ennå.

Du / dere vet vel ikke tilfeldigvis om noen fine mønstre? Som gjerne ligger på nettet? Jeg må nesten få ræva i gir før ungen lærer å gå :oops:

Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingnål er en nål med to spisser, du bruker to tråder, og syr to sømmer samtidig.

På rettsida blir det to sømmer som går paralellt med ca 1/2 cm mellomrom, på baksida en slags sik-sak søm.

Brukes mye for å legge opp falden på f.eks. jersey-stoff, som ellers lett krøller seg.

Flott å legge opp bukser med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er også lappehekta! Lærte quilting av vertsmoren min og på skolen da jeg tok et år på amerikansk high school. Siden har det gått litt opp og ned, men i sommer har jeg gjort masse. Gjennom årene har jeg sydd tre store sengetepper, ett veggteppe og ett lite teppe, pluss noen småting. Nå har jeg sydd quilttoppen til et babyteppe til en venninne som venter barn i november. Jeg håndquilter alltid alt, så jeg prøver å være ute i god tid... Det tar jo enormt mye tid med håndquilting, men jeg synes uttrykket blir mye finere da. Og så er det koselig og meditativt, nærmest.

I sommer quiltet jeg ferdig teppet som var det aller første quilteprosjektet mitt. Det har tatt sju og et halvt år - men det har ligget brakk i lange perioder. Lange. Deilig å endelig være ferdig!

Det hadde vært morsomt å utveksle lappeideer, Eplegrønn! Jeg skal se om jeg får lagt ut noen bilder av ting jeg har laget etterhvert. Har ikke noen her og nå.

Forresten: Quiltestoffer koster omtrent en tredel av prisen (om ikke mindre) i USA, så det lønner seg virkelig å hamstre hvis du først er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har dere noen gode internettsider som viser forslag på tepper ol? :)

Jeg bruker sjelden mønster, men tegner mine egne. Det kan kanskje høres litt utfordrende ut, men er egentlig morsommere enn å reprodusere noe som noen andre har laget.

I den amerikanske tradisjonen blir teppene ofte laget av tradisjonelle mønstre (kalt "blocks"), som settes sammen på ulike måter. Jeg tar noen ganger utgangspunkt i disse og gjør dem til "mine".

På biblioteket har de mange fine bøker om quilting. De fleste beskriver grunnleggende teknikk.

Skal se hva jeg kan finne av nyttige nettsider, bare vent litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

http://www.everythingquilts.com/

(mest bøker til salgs, men har en del nyttig tekstinfo. Ikke så mye bilder. Men forsidene på bøkene kan jo gi litt inspirasjon)

http://www.quilting.com/

(en slags quilteportal med mye linker)

http://www.cottonvault.com/

http://www.quilteposten.com/ (Norsk side)

http://www.quilteposten.com/gratismonstre.htm (masse gratismønstre)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplegrønn:

Jeg har skjærebrett og kniv!

Bare ett utrykk det der med saksa! He he.

Har ei vennine som er kjempeflink til å sy alt mulig, jeg maser litt på henne for hjelp til å komme igang.

Kunne tenke meg kurs også, men vil prøve litt selv først.

Skal prøve ett superenkelt babysett i velour til å begynne med, blir vel konfirmasjonsgave i mitt tempo....

(Skal se om jeg ikke finner litt linker til fine sider å legge ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg quilter litt. Er programforpliktet siden svigermor skriver bøker innenfor emnet. ;) Pluss at jeg generelt liker å sy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stoffavhengig også...........

Har meter på meter på meter liggende........ og syr masse innimellom!

Holder nå på med en adventskalender som jeg applikerer....... Har sydd flere sånne. Veldig gøy :wink:

Søk på "patchwork" - og du finner "millioner av sider" med masse flott. Husk å sett på vekkeklokka når du holder på med surfingen - ellers så klarer du ikke å slutte......... :roll::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nigella ul

Er visst bitt helt av basillen.

Tar meg selv i å sikle på en batikk-skjorte i skapet til samboern..... Den er kjøpt i år.

Ikke sikkert han merker at den er borte........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det er flere som er bitt av basillen! :-) Har startet nå på to alfabettepper til min lille snuppe, og til den minste tantejenta mi til jul. Blir veldig fine, men det er mye jobb å applikere på 2x29 bokstaver, så det blir noen lange kvelder på hytta, men det er bare koselig.

Har også planer om å sy sengeteppe til mine svigerforeldre til jul. Min mor og far fikk i fjor, og det ble kjempesuksess. Har bare ikke funnet inspirasjon til dette prosjektet enda, men det kommer nok.

Jeg syr også endel utifra egne mønster. Jeg lagde et fint vognteppe utifra egen fantasi - brukte papirsøm, og det ble veldig fint.

Gøy om dere kan fortelle litt om hvilke prosjekter dere holder på med/planlegger. Veldig viktig i alle fall for min del å stadig bli inspirert. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eplegrønn: hvordan quilter du teppene? For hånd eller på maskin? Hvis maskin, er du fornøyd med resultatet? Har du spesiell quiltemaskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...