Gå til innhold

Hva er galt med å si mongoloid i stedet for downs?

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Sant, vil nok være gæærnt det også snart, så må vi finne på noe nytt. 

Og sånn går det videre i det uendelige.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Klossmajor skrev:

Og sånn går det videre i det uendelige.

Jepp, en evighetssirkel, det der. 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Druid said:

Ikke så mye problem, så det faktum at mongoloid handlet om å beskrive gruppen basert på utseendemessig karakteristikk. (Det handlet om at mennesker med Downs har ansiktstrekk som har likhet med trekk fra Mongolia) , mens Downs gir dem en sykdom med personlighetskarakteristikker som ikke er gjennomgående korrekte.

Man skulle tro at å få beskrivelsen Mongolid var mindre belastende og bedre dekkende enn å få beskrivelsen Downs. 

Mongoloid/mongoloide rase refererer ikke til bare Mongolske folk, det var en fellesbetegnelse på folk fra Øst-Asia, Sibir og den arktiske regionen. 

Jeg skjønner ikke hvordan det skulle være mindre belastende å bli kalt Mongolid enn Downs, hvis en faktisk har Downssyndrom. Før det første ligner virkelig ikke folk med Downs på Øst-Asiatere! For det andre, hvorfor forbinde en rekke folkeslag og nasjonaliteter med en sykdom/syndrom, det gjør jo bare til at ordet "Mongo/mongoloid" fremdeles vil bli brukt som et skjellsord.

• Liker 1
Skrevet
På 27. august 2018 den 2.31, Sitronterte skrev:

Det står vel for Mongolsk idiot, så vidt jeg vet. 

Nei, ikke helt, det står for mongoloid idioti. Foreldrene mine har en kjempegammel legebok hvor det står mongoloid idioti i stedet for downs syndrom. Vil tro den er fra 50, 60 eller 70-tallet. Jeg elsket å lese i den som liten. At syndromet ble kalt det den gang er fordi det ble ment at ansiktstrekkene liknet på mongolene har jeg lest. Vil ikke si at jeg er så veldig enig i det da. 

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, Klossmajor said:

Klarer man det kan man også få slutt på den upresist ubrukelige bruken av ordet asiat som eufemisme for mongoloide.

Hva mener du med det?

Skrevet
10 minutter siden, Salka skrev:

Nei, ikke helt, det står for mongoloid idioti. Foreldrene mine har en kjempegammel legebok hvor det står mongoloid idioti i stedet for downs syndrom. Vil tro den er fra 50, 60 eller 70-tallet. Jeg elsket å lese i den som liten. At syndromet ble kalt det den gang er fordi det ble ment at ansiktstrekkene liknet på mongolene har jeg lest. Vil ikke si at jeg er så veldig enig i det da. 

Ja, stemmer det. Husker det nå, når du skriver det. 

Skrevet
11 timer siden, Klossmajor skrev:

Øst-asiater vel å merke.

Ja beklager. Var det jeg mente

Skrevet

Googlet mongolske folk. Syns overhode ikke de med downs syndrom har trekk som ligner overhode

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, Tanuki skrev:

Hva mener du med det?

Asia er et kontinent. Alle folkegruppene med tilhold i Asia er asiater. Men ettersom det blant mange har oppstått en oppfatning om at begrepene mongoloid og orientaler ikke er gangbare, har asiat blitt vanlig å bruke som en eufemisme, dvs et penere ord, for mongoloid. Men akkurat som alle europeiske folkegrupper er europeere og alle afrikanske folkegrupper er afrikanere, er også alle asiatiske folkegrupper asiater - ikke bare mongoloide folkegrupper. Iranere, arabere, tyrkere og indere er like asiatiske som mongoloide folkegrupper.

• 1 år senere...
Skrevet

Mongo fra Kongo, som Torbjørn Jagland sa i sin tid. 

Anonymkode: d6c74...86e

Skrevet
På 23.4.2015 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Fordi det er nedsettende, lite spesifikt og kommer fra en tid der man ikke visste hva tilstanden egentlig er. Kall det Downs syndrom eller trisomi 21, som er spesifikke uttrykk.

Anonymous poster hash: 12367...46c

Hva er nedsettende med mongolid? Det må jo være noe i ditt hode. 

Anonymkode: b3de3...10f

Skrevet
På 28.8.2018 den 21.24, Salka skrev:

Tuller du? Kalte legene diagnosen for det? Utrolig nedsettende..

Skrevet

Språket vårt er i stadig endring, og jeg oppfatter at både ordet mongoloid og downs blir brukt i sammenhenger hvor man omtaler personer med denne type funksjonsnedsettelse i en negativ sammenheng. Kan ofte høre at de to ordene blir brukt som skjellsord av unge som "spøk" eller for å omtale en person som "dum". Det kan nok sammenlignes litt med mange andre ord som eksempelvis "neger" som i dag også blir sett på som et skjellsord, da det tidligere var beskrivende for en person som var mørk i huden.

Skrevet
On 8/26/2018 at 5:44 AM, Klossmajor said:

Hvorfor skulle lyse nordmenn reagere på det?

Fordi "den ariske rase" ikke akkurat er et begrep med positive konotasjoner 

Skrevet (endret)
44 minutter siden, Krok1 skrev:

Fordi "den ariske rase" ikke akkurat er et begrep med positive konotasjoner 

Responsen din gir ikke all verdens mening. Hvorfor skulle lyse nordmenn reagere hvis albinoer hadde blitt kalt arisk? Hvorfor skulle lyse nordmenn føle at det angår dem?

Merk at arisk ikke er ensbetydende med den ariske rase.

Endret av Klossmajor
Skrevet
8 minutter siden, Klossmajor said:

Responsen din gir ikke all verdens mening. Hvorfor skulle lyse nordmenn reagere hvis albinoer hadde blitt kalt arisk? Hvorfor skulle lyse nordmenn føle at det angår dem?

Merk at arisk ikke er ensbetydende med den ariske rase.

På samme måte som man har sagt mongo som forkortelse for monogloid, med negativ betydning, kan man fort dra koblinger mellom arisk og den ariske rase, jo. Selv om det verken er ensbetydende eller brukt riktig. 

For skandinaver er "arisk" ikke noe fint ord, pga historien. Man kan mene hva man vil, tenke at vi skal ta ord og symboler tilbake og snu dem til noe positivt igjen, men sånn funker det desverre ikke. 

Og hvorfor skal man begynne å kalle albinoer for arier eller ariske? De er jo ikke det. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det var vel strengt tatt "mongolisme" som ble brukt, dvs. betydning noe ala "ligner på den mongoloide rase". https://sml.snl.no/mongolisme Det er en foreldet betegnelse.

Arisk/arier betyr "fra Iran", og var en fellesbetegnelse på indoeuropeiske folk, at det skal bety europeer/skandinav er noe nazistene fant opp. https://snl.no/arier

Skrevet

Mongoloid er en av tre hovedraser av mennesker i verden.

Den kaukasoide, den negroide og den mongoloide er de tre raseinndelingene som stammer fra vitenskapen på 1700-tallet. Den ariske rase er en undergruppe av den kaukasoide, og som tradjisjonelt har vært beskrevet som mer intelligent og sofistiskert enn andre kaukasoide raser.

Downs syndrom ble først beskrevet på slutten av 1800-tallet av legen Down. Downs har altså ingenting med rasen mongoloid å gjøre. I Norge ble det begrepet mongolid tidligere brukt om Downs-tilstanden.

Og siden de fleste her er av den ariske rase, altså mer intelligent og sivilisert enn andre raser, så burde de klare å se at "mongolid" og " mongoloid" overhodet ikke er samme ord.

Anonymkode: 08b58...3c0

Skrevet
14 timer siden, Krok1 skrev:

På samme måte som man har sagt mongo som forkortelse for monogloid, med negativ betydning, kan man fort dra koblinger mellom arisk og den ariske rase, jo. Selv om det verken er ensbetydende eller brukt riktig. 

For skandinaver er "arisk" ikke noe fint ord, pga historien. Man kan mene hva man vil, tenke at vi skal ta ord og symboler tilbake og snu dem til noe positivt igjen, men sånn funker det desverre ikke. 

Og hvorfor skal man begynne å kalle albinoer for arier eller ariske? De er jo ikke det. 

Nazistenes teorier om hva de kalte den ariske rase fremhever nettopp skandinavere som et ideal på menneskelig utvikling. De plasserte skandinavere øverst i rasehierarkiet deres. Da gir det ikke noen særlig mening at skandinavere skal anse arisk, i forstand av den ariske rase, som mindre fint enn noen andre folkegrupper gjør. Nazistenes teorier fungerte jo flatterende for skandinavere. Jeg oppfatter begrepsbruken først og fremst som betent i medfølelse med andre folkegrupper nazistene ikke hadde så høye tanker om. Ettersom nazistenes begrepsbruk rundt arierne er veldig langt fra å støttes av vitenskapen, oppfatter ikke jeg at skandinavere flest føler noen særlig tilknytning til arierne. De som føler en identitetsmessig tilknytning til arierne er enten nynazister eller veldig lite kunnskapsrike. Nordmenn er ikke stort mer ariere enn andre indo-europeiske folk. Ordet arisk kan brukes om enten iranske folk eller det som antas å ha vært de opprinnelige indo-europeerne som fra Øst-Europa nord for Svartehavet for flere tusen år siden spredte seg over Europa og deler av Asia og ble forfedre for alle europeere og omtrent like mange asiatere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...