Djungelvrål Skrevet 25. august 2018 #21 Del Skrevet 25. august 2018 8 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Åndsvak brukes en del i Danmark, ikke nødvendigvis om personer men om situasjoner man er uenig i eller synes er teite Og relevansen er? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zondaar Skrevet 25. august 2018 #22 Del Skrevet 25. august 2018 6 timer siden, Peonjenta skrev: Åndsvak er et ord som ingen lengre bruker om psyk. utvikl. hemmede. Det døde ut på 70 tallet. Ordet hyperaktivitet ble brukt før ADHD. ...og jeg syns fremdeles at mongoloid, åndsvak og MBD er betegnelser som selv om de er «utdødde» høres nedsettende ut. Skjønte ikke helt hva du ville frem til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 26. august 2018 #23 Del Skrevet 26. august 2018 På 20.4.2015 den 14.24, AnonymBruker skrev: Det er fordi man mente å trekke en sammenligning mellom det karakteristiske utseendet til de med Downs og etniske mongolere. Hadde albinoer blitt kalt aris, er det mulig at både lyse nordmenn og albinoene selv hadde reagert. Anonymous poster hash: 7c092...0f4 Hvorfor skulle lyse nordmenn reagere på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #24 Del Skrevet 26. august 2018 Ordet mongoloid blir fort til "mongo", som i hvert fall er nedsettende. Enda verre synes jeg det er med ord som "retardert", "tilbakestående" og "åndssvak". Alle disse ordene beskriver mennesker med utfordringer på en svært nedsettende måte. Hva er så vanskelig med å rett og slett bruke ord som "utviklingshemmet" i stedet? Dessverre hører jeg fra tid til annen, at noen av disse uttrykkene fremdeles er i aktiv bruk hos enkelte. Det gjør meg opprørt og sint, da jeg selv har et barn med spesielle behov. Samtidig sier det jo det meste om disse personene, da de umulig kan være særlig opplyste. Anonymkode: a5f78...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 26. august 2018 #25 Del Skrevet 26. august 2018 På 20.4.2015 den 13.40, AnonymBruker skrev: Ser ikke noe feil i det, tilogmed Wenche Foss kalte jo sønnen sin med Downs for mongoloid. Anonymous poster hash: 4eef9...4ef Det het det i gamle dager. Var ikke noe galt i å si det før. Akkurat som det ikke var galt å si neger om svarte mennesker før 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #26 Del Skrevet 26. august 2018 Fordi det tilknyttes til noe negativt. Litt som neger. Anonymkode: d46e2...757 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin Skrevet 26. august 2018 #27 Del Skrevet 26. august 2018 Er vel det at det som allerede nevnt har blitt et skjellsord etterhvert, husker at da jeg var barn var det var helt vanlig å si at en person med Downs var mongolid, var ikke noe negativt med det da, ikke som jeg oppfatta iallefall, men så ble det mindre stuerent å si etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 26. august 2018 #28 Del Skrevet 26. august 2018 11 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Åndsvak brukes en del i Danmark, ikke nødvendigvis om personer men om situasjoner man er uenig i eller synes er teite Det gjør vi her også. Vi kan si at en situasjon er helt åndsvak eller tussete. Vi bruker ikke slike ord og uttrykk om mennesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 26. august 2018 #29 Del Skrevet 26. august 2018 Mongoloid er jo heller ikke det det heter og det er en fornærmelse både for de med downs syndeom OG de som kommer fra mongolia 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 26. august 2018 #30 Del Skrevet 26. august 2018 11 hours ago, Maleficenta said: Mongoloid er jo heller ikke det det heter og det er en fornærmelse både for de med downs syndeom OG de som kommer fra mongolia så vidt jeg vet ble folk med Downs kalt mongoloide fordi asiktstrekkene dems visstnok lignet folk fra Øst-Asia (kinesere, mongoler, koreanere og japanere). Jeg har bodd i Mongolia, og sønnen min er halvt mongolsk, så jeg blir ganske forbanna og trist når jeg hører folk omtale folk med Downs som mongoloide eller bruker mongoloid/mongo som skjellsord. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 27. august 2018 #31 Del Skrevet 27. august 2018 3 timer siden, Tanuki skrev: så vidt jeg vet ble folk med Downs kalt mongoloide fordi asiktstrekkene dems visstnok lignet folk fra Øst-Asia (kinesere, mongoler, koreanere og japanere). Jeg har bodd i Mongolia, og sønnen min er halvt mongolsk, så jeg blir ganske forbanna og trist når jeg hører folk omtale folk med Downs som mongoloide eller bruker mongoloid/mongo som skjellsord. Ja nettopp. Er ganske frekt å påstå at asiatere liksom ser ut som de har et syndrom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronterte Skrevet 27. august 2018 #32 Del Skrevet 27. august 2018 Det står vel for Mongolsk idiot, så vidt jeg vet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 28. august 2018 #33 Del Skrevet 28. august 2018 På 26.8.2018 den 10.45, AnonymBruker skrev: Ordet mongoloid blir fort til "mongo", som i hvert fall er nedsettende. Enda verre synes jeg det er med ord som "retardert", "tilbakestående" og "åndssvak". Alle disse ordene beskriver mennesker med utfordringer på en svært nedsettende måte. Hva er så vanskelig med å rett og slett bruke ord som "utviklingshemmet" i stedet? Dessverre hører jeg fra tid til annen, at noen av disse uttrykkene fremdeles er i aktiv bruk hos enkelte. Det gjør meg opprørt og sint, da jeg selv har et barn med spesielle behov. Samtidig sier det jo det meste om disse personene, da de umulig kan være særlig opplyste. Anonymkode: a5f78...c8c Utviklingshemmet blir mer en sekkebetegnelse ikke bare for psykisk utviklingshemmelse, men også fysisk utviklingshemmelse. Vil man være mer presis, duger ikke utviklingshemmet alene som beskrivelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 28. august 2018 #34 Del Skrevet 28. august 2018 På 27.8.2018 den 2.15, Maleficenta skrev: Ja nettopp. Er ganske frekt å påstå at asiatere liksom ser ut som de har et syndrom Øst-asiater vel å merke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 28. august 2018 #35 Del Skrevet 28. august 2018 På 26.8.2018 den 10.49, AnonymBruker skrev: Fordi det tilknyttes til noe negativt. Litt som neger. Anonymkode: d46e2...757 Den tilknytningen bygger på en feiloppfatning. På høy tid at man får endret på det. Det er ingen grunn til at mongoloid skal forbli et negativt ladet begrep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 28. august 2018 #36 Del Skrevet 28. august 2018 På 26.8.2018 den 10.58, FrankDrebin skrev: Er vel det at det som allerede nevnt har blitt et skjellsord etterhvert, husker at da jeg var barn var det var helt vanlig å si at en person med Downs var mongolid, var ikke noe negativt med det da, ikke som jeg oppfatta iallefall, men så ble det mindre stuerent å si etterhvert. Det er assosiasjonen ordet skaper som gjør ordet betent. Uansett hva man kaller utviklingshemmede risikerer man at noen vil forbinde det med noe negativt de kan bruke som skjellsord. Når Downs erstatter mongoloid/mongo om psykisk utviklingshemmede er sjansen stor for at Downs også erstatter mongoloid/mongo som skjellsord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #37 Del Skrevet 28. august 2018 1 minutt siden, Klossmajor skrev: Det er assosiasjonen ordet skaper som gjør ordet betent. Uansett hva man kaller utviklingshemmede risikerer man at noen vil forbinde det med noe negativt de kan bruke som skjellsord. Når Downs erstatter mongoloid/mongo om psykisk utviklingshemmede er sjansen stor for at Downs også erstatter mongoloid/mongo som skjellsord. Downs syndrom er jo en diagnose og kommer ikke til å erstatte psykisk utviklingshemmet som begrep. Er jo veldig mange som er psykisk utviklingshemmet uten å ha downs syndrom. Når mennesker med en diagnose/særtrekk og familiene deres ber om at folk ikke skal omtale dem med visse ord syns jeg man er respektløs og teit om man insisterer på å fortsette å bruke ordet. Anonymkode: e2246...7d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 28. august 2018 #38 Del Skrevet 28. august 2018 På 23.4.2015 den 16.45, Peonjenta skrev: Det har blitt et skjellsord og det er et misvisende ord å bruke om mennesker med downs. Akkurat som ordet tilbakestående er for de med psykisk utviklinghemming. Hva er problemet med å si downs? Ikke så mye problem, så det faktum at mongoloid handlet om å beskrive gruppen basert på utseendemessig karakteristikk. (Det handlet om at mennesker med Downs har ansiktstrekk som har likhet med trekk fra Mongolia) , mens Downs gir dem en sykdom med personlighetskarakteristikker som ikke er gjennomgående korrekte. Man skulle tro at å få beskrivelsen Mongolid var mindre belastende og bedre dekkende enn å få beskrivelsen Downs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin Skrevet 28. august 2018 #39 Del Skrevet 28. august 2018 18 minutter siden, Klossmajor skrev: Det er assosiasjonen ordet skaper som gjør ordet betent. Uansett hva man kaller utviklingshemmede risikerer man at noen vil forbinde det med noe negativt de kan bruke som skjellsord. Når Downs erstatter mongoloid/mongo om psykisk utviklingshemmede er sjansen stor for at Downs også erstatter mongoloid/mongo som skjellsord. Sant, vil nok være gæærnt det også snart, så må vi finne på noe nytt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 28. august 2018 #40 Del Skrevet 28. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Downs syndrom er jo en diagnose og kommer ikke til å erstatte psykisk utviklingshemmet som begrep. Er jo veldig mange som er psykisk utviklingshemmet uten å ha downs syndrom. Når mennesker med en diagnose/særtrekk og familiene deres ber om at folk ikke skal omtale dem med visse ord syns jeg man er respektløs og teit om man insisterer på å fortsette å bruke ordet. Anonymkode: e2246...7d1 Jeg var litt for rask på labben. Downs syndrom er naturligvis ikke et synonym til psykisk utviklingshemmelse. Snarere en underkategori. Jeg var for øvrig selv inntil et par år siden familiemedlem og nestpårørende til en person med Downs syndrom. At man skal utrydde alle ord noen kan føle seg støtt av er ganske urealistisk. Uansett hvilket begrep man måtte fastslå som korrekt for denne formen for utviklingshemmelse, ser jeg det som sannsynlig at ordet vil bli brukt av vulgære folk når de vil mindreverdiggjøre noen som dumme. Sånt ser jeg som omtrent uunngåelig. Det var poenget jeg ville få fram. Men å bruke begreper på en måte som knytter Downs syndrom til folk som kan kategoriseres å tilhøre den mongoloide rase bør man kunne klare å unngå. Det bør bli slutt sammenblandingen av ordene mongoloid og Downs. Klarer man det kan man også få slutt på den upresist ubrukelige bruken av ordet asiat som eufemisme for mongoloide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå