snøhaugen Skrevet 20. april 2015 #1 Skrevet 20. april 2015 Hei For å gjøre historien kort: Jeg og kjæresten min har akkurat kjøpt hus, hvor overtakelsen er 11mai! Vi eier en leilighet hver. Akkurat ferdig med å pusse opp hans, så den skal ut for salg nå kjapt. Min på ca 60 kvadrat er litt med problematisk. Jeg har nemlig ikke bodd der et år ennå. Har bodd der et år 20 juni. 1 spørsmål - bør jeg vente med å selge min til 20 juni for å slippe å skatte av det jeg evt får over det jeg betalte for den? Eller bør jeg selge den nå for å slippe mellomfimansiering.?? Vi vil veldig gjerne flytte inn i huset så fort vi overtar, men da er det nok et "problem". Vi skal bruke mine møbler i det nye huset. Så da hvis jeg venter til 20 juni med å selge, så vil leiligheten min stå tom når vi skal ha visning (ikke når vi tar bilder). Spørsmål 2: positivt/negativt med tom leilighet under visning?? Væresåsnill og kom med tilbakemeldinger tusen takk 😄
Gubi Skrevet 20. april 2015 #2 Skrevet 20. april 2015 En salgsprosess tar jo gjerne noen uker med alt papirarbeid, takst o.l. i forkant, så hvis du legger den ut for salg nå men med overtagelse 1. juli så unngår du vel skatt. Og ja, det er negativt med helt tom leilighet. Umøblerte leiligheter virker ofte mindre og "stusseligere". Uansett om dere skal bruke dine møbler i huset går det vel an å beholde nok møbler og stæsj i leiligheten til at det ser delikat ut på visning? Man klarer fint å leve litt sparsomt møblert i nytt hus de første ukene - eller bruke hans sofa/seng etc i den perioden. Lykke til med salg og flytting 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #3 Skrevet 20. april 2015 Jeg syns ikke det er viktig med møblert leilighet under visning, men nå har ofte meglere tilbud om styling av leiligheter så det kan jo vurderes? Da bruker de stylister som har et eget lager av møbler beregnet for styling. Vet flere som solgte leilighet som har benyttet seg av dette.Anonymous poster hash: cac44...51c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #4 Skrevet 20. april 2015 Hva som lønner seg av å betale mellomfinansiering og skatt ved salg, kommer jo litt an på hva leiligheten har økt i verdi. Du betaler bare skatt av fortjeneste. Jeg ville aldri lagt en umøblert leilighet ut for salg. For det første virker leiligheten mye mindre, og man går heller ikke følelsen av et hjem. Vi er ganske irrasjonelle under visning, og liker at det representerer en livsstil vi kan kjenne oss igjen i, eller ønsker å ha. Det skal lite til da. En sofa, bord og slikt for romfølelse, og et par nøytrale bilder og lignende for å gjøre det litt hjemlig. Anonymous poster hash: 3f06d...787
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #5 Skrevet 20. april 2015 Rådfør deg med en megler, de kan dette. Regner du med å selge med gevinst? Da ør du vente. Mye spiller inn her, og det kan en megler svare deg på som kjenner området. Du bør og rådføre deg med banken slik at du vet hvordan de kan hjelpe og ikke hjelpe, økonomisk.Anonymous poster hash: 46f51...04f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå