Gå til innhold

Blomsterkasse i hagen + plante urter?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg kan INGENTING om planter og blomster og hva som enn vokser i hagen. Kjøpte hus i høst, og det fulgte med en svær (stygg) blomsterkasse med noen visne planter i. Så nå lurer jeg på litt...

Vil disse visne plantene 'livne' til av seg selv utover våren? Aner ikke hva det er for noe, men nå ser det veldig stygt ut så jeg vurderer å kaste hele greia. Men det vokser gressløk også oppi der, og det syns jeg er kjekt å ha.

Hvordan tar jeg vare på gressløken hvis jeg vil kvitte meg med resten? Kan jeg plante det om i ny potte? Hvordan? Og når jeg skal bruke noe gressløk, skal jeg klippe det av eller 'rive' opp?

Har også lyst til å dyrke noen urter. Er det vanskelig? Tenker da å kjøpe 'ferdige' (uuh, altså ikke frø :fnise: ) urter på Plantasjen eller noe, og plante i en krukke ute. Men vil de kunne stå der ute over vinteren også uten å dø for alltid (slik som gressløken som kommer opp av seg selv, veldig kjekt!), eller er det bare et sommerprosjekt? Noen urter som er lettere å lykkes med enn andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Bor forøvrig på sørvestlandet hvor det er dårlig med snø på vinteren, regner med det har litt betydning. ;)

Gjest Margit Spat
Skrevet

Nå kommer svar fra en som er nesten like lite gartner som deg, så bare stålsett deg ;)

Vi kan ikke vite om det som står i blomsterkassen kommer tilbake eller ikke. Noen planter er ettårige og noen er flereårige. Dette gjelder også for urter. På hagesentrene vil de kunne hjelpe deg med hva som er hva. Jeg har selv gressløk og oregano i et bed i hagen, og disse kommer igjen år etter år. (Jeg bor på Østlandet, der det er kalde vintre.) Basilikum, derimot, er en ettårig plante her i Norden, fordi den ikke overlever vinteren ute.

Du kan forsøke å grave opp gressløken og plante den om i en egen potte/krukke, eller du kan rive opp de andre plantene og la gressløken stå. Hvis du ønsker å skaffe nye krukker som skal stå ute hele året bør du kjøpe frostsikre krukker. De er laget av materialer som tåler vinterfrost.

Når jeg høster gressløk klipper jeg bare av de "stråene" jeg trenger. Enklere kan det neppe gjøres :)

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Okei, må du gjøre noe med oreganoen, eller er den like enkel å ha med å gjøre som gressløken? Jeg må nok gå for flerårige planter, hageinteressen min kommer neppe til å ta seg opp med årene, så det må være enklest mulig. :ler:

Er det noen andre planter (altså ikke nødvendigvis urter) som kan være greie å ha, som man ikke trenger å styre noe særlig med? Bare å friske opp litt i den bittelille hagen vår?

Husker at vi hadde rabarbra hjemme som vi ikke trengte å gjøre noe med, kan det kanskje være noe?

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg gjør ikke noe med oreganoen min :)

Har ikke rabarbra selv, men den er vel også temmelig lite krevende. Mulig man skal skjære vekk stilkene og bladene sent på høsten, eller noe... Som sagt: jeg er ikke mye til gartner ;)

Jeg har rett og slett vandret rundt på hagesentere og sett på stauder de senere årene. (Stauder er fellesnavnet på de blomstene som kommer igjen år etter år.) Som regel står det hvilke lysforhold de trenger, og det er lurt å ta hensyn til når man skal plante. Blomster som trenger mye lys vil f.eks mistrives i et bed der det er en del skygge.

Ting som jeg har funnet ut at er lettstelt og robust er ulike bladliljer (hosta). Der klipper vi bare vekk bladene og stilkene på høsten (eller på våren hvis vinteren kommer overraskende på). Gammeldagse "bestemorplanter" som løytnantshjerter er også enkle å få til. De gjør jeg overhodet ingen ting med.

Selv elsker jeg dessuten valmuer. De sprer seg lett, så hvis du ønsker å ha litt kontroll med dem bør du knipe vekk frøkapselen når de er avblomstret. Hvis ikke sprer de seg villig.

Alle disse er planter jeg har plantet i blomsterbed. De fungerer antakeligvis i krukker, også, men da må de nok vannes, og kanskje gjødsles, oftere pga mindre jordmengde.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Takk! Greit å få erfaringene til en annen ikke-gartner. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...