AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #1 Skrevet 20. april 2015 Laget til datteren min skal på cup i sommerferien, en snau uke. Ungene skal deles opp i mindre grupper på turen, fem-seks barn pr gruppe med en ansvarlig voksen på hver gruppe. Gruppen skal holde sammen når det ikke er kamper, passe litt på hverandre, dra på shopping osv. Tanken er god. Problemet er at inndelingen av gruppene skal skje ved tilfeldig trekking, har de voksne som skal reise bestemt (to trenere, to foreldre). Hvilket da kan innebære at man risikerer å komme på gruppe med noen man ikke trives med og ikke kjenner så godt. Tilleggsinfo er at de er så mange spillere at de i praksis er to lag, med fast inndeling. De aller fleste spillerne kommer fra to skoler, min datter er en av få som kommer "utenfra", så mange kjenner hverandre veldig godt, mens hun kun har et venninneforhold til tre-fire stykker. Hun frykter at hun ender opp på gruppe med bare spillere fra det andre laget, noe som i teorien jo kan skje. Dette usikkerhetsmomentet gjør at hun nå ikke har lyst til å reise, selv om hun før gledet seg veldig. (Treneren hadde uoffisielt delt inn grupper, som datteren hans lekket til noen av spillerne, bl a min datter, som ble veldig fornøyd med inndelingen. Nå har altså denne inndelingen blitt forkastet til fordel for tilfeldig trekking.) Jeg har luftet for treneren at min datter ikke lenger har så lyst til å være med pga gruppeinndelingen, nettopp fordi hun er en slags "outsider" på laget, pluss sagt at jeg synes det er viktig at ungene er trygge når de skal reise bort nesten en uke uten foreldre, kanskje for mange for første gang. Om en eller to venninner hjelper på denne trygghetsfølelsen, synes jeg de bør ta hensyn til dette. Jeg fikk til svar at de muligens kan diskutere det på et foreldremøte (skal avholdes halvannen måned fram i tid), men at han mener flertallet uansett bør bestemme. Jeg har ikke svart på nytt, men jeg tenker at om dette ikke er en viktig sak for flertallet, blir det feil at andre skal bestemme at min datter føler seg trygg eller ikke. Jeg har foreslått at jentene kan ha hemmelig valg, hvor de noterer to medspillere de ønsker å være på gruppe med på en lapp til treneren, som så kan sy sammen gruppene ut fra at alle skal få minst en medspiller de ønsker på gruppa. Da trenger heller ingen å få vite om noen ikke blir valgt. Det hørtes ut til at dette ble altfor mye jobb for ham å organisere.. Uansett, spørsmålet mitt er hvor mye jeg skal pushe datteren min til å bli med om det blir med ei gruppe hun ikke vil være på. Hun er normalt ikke vanskelig, men her har hun gått i vranglås, nettopp fordi hun ikke føler seg så nær med så veldig mange på dette laget. Hun sier hun heller blir hjemme enn å reise med "feil" gruppe. Jeg tenker at det kan bli lenge å være borte fra oss foreldrene ei uke i en setting man ikke trives i, hjertet mitt blør litt når jeg tenker på det. Samtidig begynner hun å bli stor og bør jo lære å takle noen utfordringer. Det er selvsagt ikke sånn at de ikke kommer til å være sammen med de andre gruppene, men litt av spenningen og gleden med turen er jo å oppleve den med venninner. (Turen koster oss mange tusen kroner og, så jeg synes strengt tatt at ønsket vårt kan innfris.) Innspill ønskes! Anonymous poster hash: c6e85...e4d
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #2 Skrevet 20. april 2015 Ingen? Anonymous poster hash: c6e85...e4d
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #3 Skrevet 20. april 2015 Jeg tenker at dette er en kjempemulighet for datteren din å komme litt "ut av comfortsonen", få bli kjent med flere og få nye venner. Det er kun en uke, hun vil uansett ha de hun kjenner rundt seg mye av tiden. Jeg var selv veldig sjenert når jeg var yngre, men dro på Hudøy og på språkreise (16 år) alene. Kom hjem fra begge med masse gode venner og brevvenner, gode opplevelser og bare positivt. Anonymous poster hash: 9b404...7d6 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #4 Skrevet 20. april 2015 To the limit! Anonymous poster hash: 4676e...aba 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #5 Skrevet 20. april 2015 Ser ingen grunn til å tvinge henne dersom hun absolutt ikke har lyst. Det er jo meningen at det skal være gøy. Synd at ikke treneren vil lytte til deres ønsker. Anonymous poster hash: e3bbb...a28 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #6 Skrevet 20. april 2015 Mulig jeg er rar, men hele gruppeinndelingen høres bare snålt ut. Hva er greia med det? Nei, hadde ikke gidda å pushe henne. Ville heller pushet på de voksne som har kommet opp med denne idiotiske idéen. Anonymous poster hash: 794ad...15a 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #7 Skrevet 21. april 2015 Jeg tenker at dette er en kjempemulighet for datteren din å komme litt "ut av comfortsonen", få bli kjent med flere og få nye venner. Det er kun en uke, hun vil uansett ha de hun kjenner rundt seg mye av tiden. Jeg var selv veldig sjenert når jeg var yngre, men dro på Hudøy og på språkreise (16 år) alene. Kom hjem fra begge med masse gode venner og brevvenner, gode opplevelser og bare positivt. Anonymous poster hash: 9b404...7d6 Det er stor forskjell på en 12-åring og en 16-åring. Har selv ei datter på 12, og jeg hadde ikke tvunget henne til å dra i denne situasjonen du beskriver. Hun kjenner jo nesten ingen der, og hun risikerer å havne på gruppe med noen hun ikke kjenner og kan i verste fall bli femte hjulet på vogna hele uka hvis de jentene som kjenner hverandre godt ikke inkluderer henne i gruppa. Tror jeg hadde pushet mere på treneren, det virker som om han lar seg overkjøre av noen bestemte foreldre som tror de har funnet den mest geniale måten for å dele inn gruppene på. Jentene burde vært garantert å havne på gruppe med minst en de kjenner fra før. Så ditt forslag synes jeg høres mest riktig ut. Ja, man skal pushe barna sine, men samtidig så skal man ikke pushe de over grensen deres heller. Det er snakk om ei hel uke, og gjerne første gangen de er så langt og lenge bort fra familien sin. Anonymous poster hash: 1b776...61e 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #8 Skrevet 21. april 2015 Hvis hun absolutt ikke vil dra, så ville jeg latt henne bli hjemme.Det er ikke noe poeng i å bruke masse penger på en tur hun ikke ønsker. Men jeg hadde prøvd å motivere,turen kan være en fin måte å bli bedre kjent med resten av laget. Hvis hun velger å bli hjemme, må hun være klar over at de andre kommer til å ha en storfelles opplevelse som hun ikke er del av, og at hun da kanskje vil føle seg enda mer som en outsider når de kommer hjem igjen. Siden treneren i utgangspunktet hadde laget grupper, og så har gått tilbake på det og nå er enig med foreldrene som vil trekke, skal du ikke se bort fra at det var andre på laget som hadde problemer med de gruppene som var laget. Det kan være utfordrende å lage små grupper som er gode for alle,kanskje er trekkingen et kompromiss? En 12 åring er ikke så veldig liten enda. Den første gangen jeg var vekk fra foreldrene mine en uke var jeg ni. Da reiste jeg en uke på sommerleir, jeg kjente en av de voksne som drev leiren fra før, men ingen av de andre ungene. Hadde det kjempegøy,fikk mange nye venner, og vokste masse på den uken. Anonymous poster hash: ecce2...74a 2
Teriyaki Skrevet 21. april 2015 #9 Skrevet 21. april 2015 Ville ikke presset henne til det nei. Hun kan lære å takle utfordringer på andre måter som 12-åring.
Litjmusa Skrevet 21. april 2015 #10 Skrevet 21. april 2015 Jeg synes det er veldig positivt. At ungdommer får lær seg å være sammen med andre, godta andre og lære seg å kjenne nye venner. Små grupper er positivt, da er det enklere å kunne bli kjent med noen på en helt annen måte. I tillegg er det en cup, og da betyr det at de er vel sammen med resten av gruppa av og til. Ingen ungdommer som har vondt av å være litt selvstendig 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #11 Skrevet 21. april 2015 Det er stor forskjell på en 12-åring og en 16-åring. Har selv ei datter på 12, og jeg hadde ikke tvunget henne til å dra i denne situasjonen du beskriver. Hun kjenner jo nesten ingen der, og hun risikerer å havne på gruppe med noen hun ikke kjenner og kan i verste fall bli femte hjulet på vogna hele uka hvis de jentene som kjenner hverandre godt ikke inkluderer henne i gruppa. Tror jeg hadde pushet mere på treneren, det virker som om han lar seg overkjøre av noen bestemte foreldre som tror de har funnet den mest geniale måten for å dele inn gruppene på. Jentene burde vært garantert å havne på gruppe med minst en de kjenner fra før. Så ditt forslag synes jeg høres mest riktig ut. Ja, man skal pushe barna sine, men samtidig så skal man ikke pushe de over grensen deres heller. Det er snakk om ei hel uke, og gjerne første gangen de er så langt og lenge bort fra familien sin. Anonymous poster hash: 1b776...61e Jeg var ikke 16 på Hudøy. Det er jo ikke snakk om at hun blir helt isolert fra de hun kjenner, hun trener og spiller ned de, og det er vel ikke sånn at de MÅ være kun de i gruppene hele tiden. I såfall er det jo håpløst for alle, som da ikke får muligheten til å bli kjent med/være med de andre. Anonymous poster hash: 9b404...7d6
Lou Salome Skrevet 21. april 2015 #12 Skrevet 21. april 2015 Jeg hadde pushet henne, dvs latt hele saken ligge, og sagt at det er en selvfølge at hun skal dra, hvis hun vil snakke om det: at det er en gylden mulighet til å bli mer inkudert i gruppen og bli bedre kjent med de andre, at dette klarer hun supergreit, at de selvfølgelig skal være masse sammen alle sammen. 1
Silfen Skrevet 21. april 2015 #13 Skrevet 21. april 2015 Det er positivt. Jentene mine har vært på leir med totalt ukjente. Uten å kjenne noen på forhånd. Fra 9 år og opp. Eldste var 4 uker utenlands da hun var 11,men da kjente hun de hun reiste med fra før. Så ja, slike ting kan gå strålende. Ingen grunn til å anta noe annet. At det gjøres på en merkelig måte er noe annet.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #14 Skrevet 25. april 2015 Jeg hadde latt henne slippe. Jenter i den alderen som kjenner hverandre fra før er sjeldent inkluderende overfor nye jenter. Anonymous poster hash: 3ef0f...a8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå