Gå til innhold

Dyrke matplanter innendørs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et stort vindu mot sørvest. Kan jeg dyrke noe matplanter der? Hva slags planter er best å dyrke innendørs?

Anonymous poster hash: e8058...672

Skrevet (endret)

Agurk, aubergine og tomat er ihvertfall veldig greie å få til i et stort vindu, bare pass litt på at det ikke blir alt for varmt der i sommersola. Iblant kan det bli både 50 og 60 grader i et slikt vindu i solsteiken og da blir plantene svidd.

Har du muligheten til å skygge litt midt på dagen, er det det beste.

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

Agurk, aubergine og tomat er ihvertfall veldig greie å få til i et stort vindu, bare pass litt på at det ikke blir alt for varmt der i sommersola. Iblant kan det bli både 50 og 60 grader i et slikt vindu i solsteiken og da blir plantene svidd.

Har du muligheten til å skygge litt midt på dagen, er det det beste.

Jeg vurderer å skru opp en persienne der. Det ble for varmt innendørs ifjor.

Kan slike sherrytomater dyrkes? Kunne godt tenkt meg å få dyrket noe der hele året om det er mulig. Har ingen erfaringer så håper det er mulig å finne tips og råd.

Hva med sukkererter, gulrot og lignende?

Skrevet (endret)

Jeg vurderer å skru opp en persienne der. Det ble for varmt innendørs ifjor.

Kan slike sherrytomater dyrkes? Kunne godt tenkt meg å få dyrket noe der hele året om det er mulig. Har ingen erfaringer så håper det er mulig å finne tips og råd.

Hva med sukkererter, gulrot og lignende?Anonymous poster hash: e8058...672

det er fint med persienne, men du må samtidig huske på at selv om plantene kan bli svidd, så vil de gjerne ha mye lys, så ikke vær alt for ivrig med skjermingen.

Cherrytomater er fine og passer godt i vindu. Om du skal forsøke å dyrke de frem på vinteren må du ha plantelys, ellers blir det lite frukt og dårlige planter, det vil bli dårligere resultat på vinteren uansett, men det er mulig.

Det er jo greit å prøve seg med gulrot i melkekartonger, hadde en gammeltante som syntes at dette var lykken på jord, ;)

Du kan prøve hva som helst, jeg synes jo det er best å ha sukkererter ute, fordi jeg vil ha mange, men det er sikkert noen som får de godt til inne også. Ofte får folk til ting bedre enn forståsegpåere ville trodd, når de gjør ting forståsegpåere ikke ville gjort selv. Jeg ville prøvd meg på litt safe ting og noe som ikke var så vanlig, bare for å se hvordan det går. Det er bare morsomt å eksperimentere litt!

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

det er fint med persienne, men du må samtidig huske på at selv om plantene kan bli svidd, så vil de gjerne ha mye lys, så ikke vær alt for ivrig med skjermingen.

Cherrytomater er fine og passer godt i vindu. Om du skal forsøke å dyrke de frem på vinteren må du ha plantelys, ellers blir det lite frukt og dårlige planter, det vil bli dårligere resultat på vinteren uansett, men det er mulig.

Det er jo greit å prøve seg med gulrot i melkekartonger, hadde en gammeltante som syntes at dette var lykken på jord, ;)

Du kan prøve hva som helst, jeg synes jo det er best å ha sukkererter ute, fordi jeg vil ha mange, men det er sikkert noen som får de godt til inne også. Ofte får folk til ting bedre enn forståsegpåere ville trodd, når de gjør ting forståsegpåere ikke ville gjort selv. Jeg ville prøvd meg på litt safe ting og noe som ikke var så vanlig, bare for å se hvordan det går. Det er bare morsomt å eksperimentere litt!

Takk for svar :)

Jeg skal ihvertfall eksperimentere :)

Skrevet

for å gi skygge men med sol... sett opp et bakepapir foran vinduet :)

AnonymBruker
Skrevet

for å gi skygge men med sol... sett opp et bakepapir foran vinduet :)

Takk for tips :) Kan bruke matpapir eller folie også da?

Jeg vil gjerne lese flere erfaringer om innendørs dyrking.

Skrevet

matpapir eller bakepapir.Folie funker ikke.Den slipper ikke lys inn

AnonymBruker
Skrevet

matpapir eller bakepapir.Folie funker ikke.Den slipper ikke lys inn

Det kan da ikke stemme at bakepapir og matpapir slipper igjennom mer lys enn folie som er beregnet for å slippe inn lys?

Skrevet (endret)

aluminumsfolie ? Nei... det funker ikke..Vanlig gjennomsiktig folie stenger ikke nok..

Endret av Kårky
AnonymBruker
Skrevet

aluminumsfolie ? Nei... det funker ikke..Vanlig gjennomsiktig folie stenger ikke nok..

Ikke skjønner jeg hvor du tar aluminiumsfolie fra?

Jeg skal uansett forsøke med vindusfolie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...