Gå til innhold

Dere som har gasskomfyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker meg veldig en gass-komfyr. Men er usikker på om det vil være "skummelt" med slike gassbeholdere på kjøkkenet...

Kan noen med erfarimg fofrtelle hvordan det er å ha en slik en? Hva liker du best med gass kontra vanlig koketopp?

Anonymous poster hash: 6de71...12e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gass på hytta, og jeg hater det. Før induksjonskomfyren kom på banen var eneste fordelen med gasskomfyr at ting kokte raskt opp. Men nå er induksjonen faktisk mye raskere enn gassen.

1. Det er ekkelt med åpen flamme. Man må passe veldig på at grytekluter, kjøkkenhåndklær og ikke minst klesplagg og hår ikke kommer i kontakt med ting. Om man har kjæledyr og barn er dette et skikkelig stressmoment. Tør ikke la ungene lage mat alene på komfyren.

2. Det er upraktisk å måtte passe på at man har gass

3. Redd for gasslekasjer. Må ha gassalarmer i tillegg til brannalarmer.

4. Vanskelig å regulere temperaturen. Spesielt hvis man skal ha ting på lav temperatur. Det er klin umulig å få til med gass. Det blir for varmt uansett. Samme gjelder stekeovn, det er ikke bare å sette den på 200 grader liksom..

Aldri i livet om jeg ville hatt gass hjemme. Takke meg til induksjonstoppen, sier nå jeg. Sikrere og mer praktisk.

Anonymous poster hash: 9ea6b...784
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gasskomfyr.

Det eneste negative, er at det er vanskelig å få lav temperatur når man trenger det.

Anonymous poster hash: 4480a...283
Skrevet

Jeg har matlaging som min store lidenskap og hobby, og har både gasstopp og kokeplater. Jeg bruker gass til alt av steking, woking, flambering eller annet som skal ha rask god varme, og ville aldri gått over til induksjon eller keramisk alene. Biffene blir fantastiske! Men når ting skal stå og putre i timevis og du vil ta søndagturen, så liker jeg ikke å gå fra åpen flamme. Derfor er en kombinasjon bra. Vi har femkilos kompositt-tank i benkeskapet. Større enn de har du ikke lov til å ha innendørs(var iallefall regelen da vi bygde huset rundt 2005) og jeg angrer litt på at vi ikke bygget tank ute og la slanger integrert. Det er ca 30 kroner i forskjell på 10 og 5 kg, så selvom vi kun skifter 3-4 ganger i året og gassen er i daglig bruk, så hadde jeg likt at den var utendørs, i tillegg til at det jo er mer økonomisk. Vi har som rutine å stenge sikringen på gassen når vi slår av platen, og gassen er tilsatt luktstoff, så jeg er ikke redd for lekkasje.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har matlaging som min store lidenskap og hobby, og har både gasstopp og kokeplater. Jeg bruker gass til alt av steking, woking, flambering eller annet som skal ha rask god varme, og ville aldri gått over til induksjon eller keramisk alene. Biffene blir fantastiske! Men når ting skal stå og putre i timevis og du vil ta søndagturen, så liker jeg ikke å gå fra åpen flamme. Derfor er en kombinasjon bra. Vi har femkilos kompositt-tank i benkeskapet. Større enn de har du ikke lov til å ha innendørs(var iallefall regelen da vi bygde huset rundt 2005) og jeg angrer litt på at vi ikke bygget tank ute og la slanger integrert. Det er ca 30 kroner i forskjell på 10 og 5 kg, så selvom vi kun skifter 3-4 ganger i året og gassen er i daglig bruk, så hadde jeg likt at den var utendørs, i tillegg til at det jo er mer økonomisk. Vi har som rutine å stenge sikringen på gassen når vi slår av platen, og gassen er tilsatt luktstoff, så jeg er ikke redd for lekkasje.

Tusen takk for veldig nyttig svar - vi har nøyaktig samme lidenskap nemlig ;)

ts

Tusen takk til dere andre også - skjønner godt innvendingene mot gasskomfyr, og det kan nok være litt "skummelt" - derfor er jeg/vi i tenkeboksen, burde nok hatt en kombiløsning mellom gass og induksjon...

Anonymous poster hash: 6de71...12e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...