Gå til innhold

Kattene spiser mobil-ladere!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 kattunger i hus, de er 8 måneder. De tygger på ladere og andre tynne ledninger.

De siste månedene har de tygget i to til sammen 8 apple-ladere. Disse koster ca 180 kr pr stk å kjøpe nye, så det begynner å bli dyrt! Det toppet seg i helgen da de tygget 2 ladere på under en time. Vi prøver å lade i lukkede rom, men de er som besatt! Bare de ser en lader har de tygget den over før man har snudd seg! I helgen var to ladere på soveromnet, jeg var inne et øyeblikk og gikk ut, stengte døra. Da hadde en sneket seg inn og tygget over ledningen iløpet av det minuttet det tok å oppdage at en var borte.

Dette går snart ikke lengre! Bare de ser en lader er det opp å tygge. Føler oss som fanger i eget hjem. Har prøvd sitron men de liker sitron!!!

Hva skal vi gjøre? Har en voksen katt og han har aldri tygget på noe! De har flust av leker over hele huset, klatrestativ osv, men det nytter ikke.

Hva SKAL vi gjøre??

Dette blir dyrt, og en gang spiste de den siste laderen en søndag kveld da alt var stengt og vi fikk ikke lader enhetene våre.. Vurderer sterkt å gi dem vekk! Hvis jeg ikke kveler dem i sinne neste gang. Det nytter ikke hvor forsiktige vi er, de er som besatt!!! Til nå har de tygget opp ca 1500 kr i ladere. Det sier seg selv det ikke går an.

Anonymous poster hash: 7ae59...717

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Provoser fram bitingen og ta de med et klip i øret og et skarpt nei.

Når vi fikk kattepusen var den helt ille på å skulle hoppe opp på bord, kjøkkenbenk osv. Han var 13 uker gammel. Vi prøvde sitron, eddik, pepper osv for å få han til å "mislike" kjøkkenbenken og spisebordet, men noe kjære mor fungerte ikke. Så vi lot diverse godbiter ligge åpent på benken pg bordene, og ventet rett og slett på at han skulle hoppe opp. Da var vi raske til å rope nei, samtidig som han fikk et klip i øret eller nakkeskinn, og ble skyvd ned! Du skal ikke overdrive sånn at katten får sterke smerter eller blir redd deg for resten av livet, bare nok til å skjønne hvem som bestemmer.

Og om du gir katten en liten påkjenning, så må du huske å "bli venner" igjen etterpå. Kos og gi godbit for at den gjør noe riktig etterpå. I ditt tilfelle leker med noe annet enn ledningene.

Anonymous poster hash: 83ffa...001

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med å følge råd som ovenfor. Det høres ut som om det strider mot dyrevernsloven.

Slikt er helt vanlig når man har katt og det går over. Jeg ville bare gjemt bort laderne og bare ladet i lukkede rom eller under oppsyn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff en eller flere små bokser av metall eller hardplast som kan lukkes godt og eventuelt låses. Case solved.

Anonymous poster hash: 8ec6c...9b6
Gjest imperio
Skrevet

Prøvd flaske med vann? og sprut vann når de er i nærheten av laderne? Katten min bryr seg ikke om vann, han kan bli klissblaut, men bryr seg ikke i det hele tatt :fnise:

Men så står han i dusjen med meg da, rar katt.
Sitron funker her. Men kanskje vann funker for deg?

Skrevet

Katten her drev også på å tygde ladere og andre ledninger i fillebiter. Han kverket 7 iphoneladere, 2 macladere, laderen til mannen min sin barbermaskin.....Mannen min var så forbanna at jeg mistenker at kattens liv hang i en tynn tråd en periode.....

Fikk et tips her inne om å smøre på tigerbalsam på laderen og det gjorde jeg. Katten satt og kikket på at jeg gjorde det (hadde to ladere ved hver sin side av bordet). Jeg gikk ut på gangen, og katten spankulerte med halen til værs og satte seg ned for å gnage. Det ble spytt, fres og noen runder på stua i ei fart! Men, eplekjekk som han var så gikk han rundt bordet og gikk til angrep på lader nr 2. Med samme reaksjon.

Etter det har han latt ladere og ledninger være i fred :)

(men nå er problemet at han tygger på ull, flanell og fleece......lager gigantiske hull. Jentungen i huset holdt på å eksplodere da hun oppdaget at katten hadde spist opp hele fjeset til Justin Bieber på fleecepleddet hennes...... Det er bare de tre stoffene som trigger gnagelysten hans merkelig nok. Han er 2 år nå, så ingen kattunge lengre. Og han ble ikke tatt for tidlig fra moren sin, han bor med henne enda..)

Skrevet

Gni inn ladekablene med tigerbalsam eller eucalyptusolje. Det lukter helt forjævlig en stund og spesielt forjævlig for kattene, men som regel holder det med ett eller to prøvegnafs før de innser at ledninger er kjipe greier.
Begge deler kan vaskes av med en fuktig klut med litt zalo på når avvenningen av kabelgnafsing er over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...