AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #1 Skrevet 20. april 2015 Overskriften sier vel det meste, men hvor mye lar du barnet ditt få se/"snoke" på din telefon? Da tenker jeg på meldinger/bilder/snapchat (om du har) osv.. Selv er jeg oppvokst med at mobilen til mine foreldre var deres og ikke noe vi barna hadde noe med, egentlig.. Men folk er jo forskjellige! Anonymous poster hash: b3915...c9a
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #2 Skrevet 20. april 2015 Mobilen er privat. Anonymous poster hash: 92eef...c8f 6
Sannerlig Skrevet 20. april 2015 #3 Skrevet 20. april 2015 Kan ikke se noen grunn som helst at barn skal ha noen tilgang på de voksnes telefon. Privatliv skal læres å respekteres. Men man kan feks dele det å sitte sammen å se bilder av hverdagslige ting som man har tatt, familiebilder ala. Men mødre som sitter å deler "hotte" bilder av seg selv, eller den de flørter med, med sine barn, unge, synes jeg bare blir for drøyt. Synes voksne skal dele sine ting med andre voksne og finne sine referansepunkter der, og ikke hos barna! 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #4 Skrevet 20. april 2015 Treåringen får låne den innimellom, men hun må spørre og hun får bare spille sine spill eller ringe familie. Det er ikke selvbetjening i andres telefoner.Anonymous poster hash: 5c577...aea 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #5 Skrevet 20. april 2015 Her kan hvem som helst i familien bruke min private telefon ved behov. Jeg jobber blant annet med informasjonssikkerhet, og jeg vet hvor lett noen kan få tilgang til informasjon på mobiltelefoner, og derfor ligger det heller ingenting sensitivt inne på min telefon. Anonymous poster hash: 1ea76...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #6 Skrevet 20. april 2015 Her kan hvem som helst i familien bruke min private telefon ved behov. Jeg jobber blant annet med informasjonssikkerhet, og jeg vet hvor lett noen kan få tilgang til informasjon på mobiltelefoner, og derfor ligger det heller ingenting sensitivt inne på min telefon. Anonymous poster hash: 1ea76...5ce Det er vel ikke det at jeg har så mye sensitivt på mobilen, men jeg ser ingen grunn til at barna skal fikle med den uten at jeg sitter sammen med dem. Når de er gamle nok til å ha egen mobil gjelder samme regel for meg. Anonymous poster hash: 92eef...c8f 2
absinthia Skrevet 20. april 2015 #7 Skrevet 20. april 2015 Den er privat. Om de trenger å låne den får de ringe med den, men har ingen spennende spill de kan spille der, de har jeg på ipaden.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #8 Skrevet 20. april 2015 Nå blir jeg vel halshuggd, men mye av grunnen til at jeg lurer er fordi jeg ser samboer ikke har noen grenser ovenfor sin 8åring. Ungen hans tar seg mye til rette der, og tar opp mobilen hans og kan fint gå igjennom og lese meldinger, kikker på snapchat osv. Om det tikker inn ei melding, skal barnet vite hvem som sendte og helst sitte ved siden av å se hva far svarer. Barnet kan finne på å ta telefonen selv, begynne å lese meldingen far fikk og svare for far! De får jo gjøre som de vil, selvfølgelig, men med dette i bakhodet blir det for meg ihvertfall veldig ubehagelig i grunn å skulle sende melding e.l til samboer, for det er jo ikke alt jeg vil at andre skal se.. Enkelte ting er det lov å ha for seg selv. ts Anonymous poster hash: b3915...c9a 1
Jade Skrevet 20. april 2015 #9 Skrevet 20. april 2015 Jeg har ikke noe hemmelig på mobilen min, men det er likevel min private telefon med mine bilder, notater, e-poster og meldinger fra personer som har skrevet til MEG og ikke noen andre. Mitt privatliv skal respekteres. Jeg vil også ha den i fred, så der ikke installeres tull, eller flyttes og endres på ting. Vi har IP-telefon i huset som er felles. Eldstemann har egen mobil. Og jeg har nødkontakter på mobilen som kan ringes i tillegg til nødnummer selv om mobilen er låst.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #10 Skrevet 20. april 2015 Skal sies at 8åringen her har også sin egen mobil, men den er ikke like spennende sikkert. TsAnonymous poster hash: b3915...c9a
Gjest imperio Skrevet 20. april 2015 #11 Skrevet 20. april 2015 Mobil er privat, også facebook, snapchat etc. Foreldrene mine snoket aldri, om jeg la ut fyllebilde så kunne de fint trykke liker og ikke nevne noe. Var vell ikke alltid enig i det jeg postet, men de var klar og tydelig på at det var opp til meg. De lærte meg om nettvett og konsekvenser av det man legger ut på nett - og de forventet at jeg skulle tenke selv. Det går også andre veien så klart, jeg snoker ikke på deres mobil eller pc (vi brukte aldri passord). Om mamma måtte låne pc'en min (før hun og pappa skaffet seg sin egen), så sendte hun meg tekstmelding og spurte om lov. Samme om det var så uskyldig som å lese avisen på nett, eller nettbanken.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #12 Skrevet 20. april 2015 Jeg er helt enig med ts her. At en 8-åring skal svare på far som tlf og generelt ha fri tilgang er jeg helt uenig i (men de gjør selvfølgelig som de vil altså). Datteren min kan ikke lese enda, men jeg ser da ingen grunn til at når hun skal det så skal hun trenge å lese mine mld. Vi kan heller se på tlf sammen. Jeg synes heller ikke at det nødvendigvis må gå begge veier. Foreldre og barn er ikke likestilt på den måten og jeg tenker nok å ha en viss kontroll over hennes tlf når den tid kommer (alder og modenhet spiller jo inn). Jeg pleide å lese mld på mamma sin tlf og fant mye ubehagelige mld fra/til kjæresten av seksuell art og div "hemmeligheter"/privat info om søsken og henne selv osv. Jeg snoket mye og hadde ett slags kontrollbehov. Da hun satte på tallkode ble jeg faktisk lettet. Barn trenger ikke innsyn i alt de voksne gjør, hvorfor skal de det? Men barn er jo nysgjerrige..Anonymous poster hash: 15e9e...7f2
dillyduzit Skrevet 20. april 2015 #13 Skrevet 20. april 2015 I dette tilfellet blir det meg som ser på mamma sin telefon, jeg kan fint gå inn å se på bilder, lese meldinger etc - men det interesserer meg ikke. Jeg kan dog lese opp en melding for hun og svare for hun dersom vi er ute å kjører, ringe pappa via hennes telefon eller sende en melding til både tante og søster. Men jeg går aldri inn for å snoke på telefonen.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #14 Skrevet 20. april 2015 Det er vel ikke det at jeg har så mye sensitivt på mobilen, men jeg ser ingen grunn til at barna skal fikle med den uten at jeg sitter sammen med dem. Når de er gamle nok til å ha egen mobil gjelder samme regel for meg. Anonymous poster hash: 92eef...c8f Jeg snakker ikke om fikling eller snoking, men om normal bruk. Om telefonen min ringer kan de besvare den. Om de behøver å ringe til noen kan de bruke mobilen min. Om min telefon er den som er nærmest når et "kodak-moment" plutselig dukker opp, tar de bilde med min telefon. Om de har lyst til å spille et spill jeg allerede har installert, så er det helt greit. Jeg tviler på at de vil lese meldingene mine, men hvis de skulle gjøre det hadde det bare skjedd en gang, det finnes ingenting spennende der. I dette tilfellet blir det meg som ser på mamma sin telefon, jeg kan fint gå inn å se på bilder, lese meldinger etc - men det interesserer meg ikke. Jeg kan dog lese opp en melding for hun og svare for hun dersom vi er ute å kjører, ringe pappa via hennes telefon eller sende en melding til både tante og søster. Men jeg går aldri inn for å snoke på telefonen. Dette! Anonymous poster hash: 1ea76...5ce
Gjest Keikolina Skrevet 20. april 2015 #15 Skrevet 20. april 2015 Har ikke noe personlig på tlf. De kan glane så mye de vil.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #16 Skrevet 20. april 2015 Jeg er helt enig med ts her. At en 8-åring skal svare på far som tlf og generelt ha fri tilgang er jeg helt uenig i (men de gjør selvfølgelig som de vil altså). Datteren min kan ikke lese enda, men jeg ser da ingen grunn til at når hun skal det så skal hun trenge å lese mine mld. Vi kan heller se på tlf sammen. Jeg synes heller ikke at det nødvendigvis må gå begge veier. Foreldre og barn er ikke likestilt på den måten og jeg tenker nok å ha en viss kontroll over hennes tlf når den tid kommer (alder og modenhet spiller jo inn). Jeg pleide å lese mld på mamma sin tlf og fant mye ubehagelige mld fra/til kjæresten av seksuell art og div "hemmeligheter"/privat info om søsken og henne selv osv. Jeg snoket mye og hadde ett slags kontrollbehov. Da hun satte på tallkode ble jeg faktisk lettet. Barn trenger ikke innsyn i alt de voksne gjør, hvorfor skal de det? Men barn er jo nysgjerrige..Anonymous poster hash: 15e9e...7f2 Far har tallkode på telefonen sin og, som 8åringen har fått. Men det er opp til hver enkelt, synes selv at visse ting kan være privat - uansett hvor lite spennende innholdet er TsAnonymous poster hash: b3915...c9a
Nullfilter Skrevet 20. april 2015 #17 Skrevet 20. april 2015 Helt enig, opp til enhver. Men det er også greit å lære barna at det finnes privatliv. De har ikke noe med alt hva foreldrene foretar seg eller hvem og hva de tekster om osv. Min telefon er høyst privat, jeg har ingenting å sjule, men det er en prinsippsak.
Jens Skrevet 20. april 2015 #18 Skrevet 20. april 2015 Barna mine på 7 og 10 år får snoke så mye de vil. De ser nesten daglig på bildene mine som er fra 5 år tilbake og fram til i dag. Jeg har også full tilgang til min sønns mobil. Har ikke noe å skjule.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #19 Skrevet 20. april 2015 Nei unga fåkke se mine kukebilder. Redd de skal få mindreverdighetskomplekser. Anonymous poster hash: 0c1c8...5e7
Litjmusa Skrevet 21. april 2015 #20 Skrevet 21. april 2015 Her er det ingenting å skjule og 10 åringen min kan fort finne på å bruke telefonen. Hender han svarer på sms fra familie dersom jeg er opptatt. Nada problema.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå