AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #1 Skrevet 20. april 2015 Jeg spiser mye brød og knekkebrød, og har alltid et lag med Soft Flora under. Står på pakken at det inneholder 360 kalorier per hundre gram. Skal prøve å spare så mye kalorier som mulig, og tenker å kutte ut smør, siden jeg spiser brødskiver/knekkebrød så ofte. Men hvor mange gram blir det omtrent på én brødskive? Sånn ca.? Synes det er vanskelig å veie så lite mengde smør… Noen som kan hjelpe meg litt? Anonymous poster hash: 27ac1...343
Gjest Lille-pus Skrevet 20. april 2015 #2 Skrevet 20. april 2015 Om det er viktig for deg å finne ut hvor mye smør du i gjennomsnitt bruker på en brødskive, så foreslår jeg at du veier brødskiven før du smører på smør, - og så veier du den igjen når du har smurt på smøret. Da finner du enkelt ut hvor mange gram smør det er på brødskriven. 10
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #3 Skrevet 20. april 2015 Eller så kan jeg anbefale havregryn og melk - helt uten smør, men med syltetøy. Anonymous poster hash: 331f9...886 1
Jade Skrevet 20. april 2015 #4 Skrevet 20. april 2015 Hvis du har veldig lite smør på, så blir du sikkert ikke så tykk av det. Men er du nøye med kalorier, så MÅ du ha kjøkkenvekt. Er det påleggskombinasjoner du bruker ofte, så tar du på pålegget mens fatet ligger på kjøkkenvekten, og så veier du mellom hvert pålegg og regner ut og finner ut summen. Og bruker denne kalorisummen fast når du lager deg det knekkebrødet. Enkelt å legge til faste ting i f.eks. MyFitnessPal i stedet for å dille med x gram ditt og x gram datt hver gang man spiser.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #5 Skrevet 20. april 2015 Du har ikke vurdert å erstatte brødskiva eller knekkebrødene med noe annet av og til da? Jeg har funnet ut at jeg kan ha smør/majones på brødet med god samvittighet. Det er nemlig ikke det jeg tar PÅ brødet som er viktig. Kaloriene sitter primært i mengden brød. Og rett valg i brød gir færre kalorier. Men om jeg erstatter en del brød med grønnsaker og annet som holder meg mett uten å dra på så mange kalorier, så betyr det ofte mye mer. Anonymous poster hash: f36f7...42e 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #6 Skrevet 20. april 2015 Smøret på brødskivene mine utgjør ca 8 kcal pr skive, og siden jeg spiser 2 skiver om dagen blir dette 16 kcal pr dag. Dessuten er litt fett sunt, og med så lite kalorier ekstra, har jeg ingen problemer med mine 5 g om dagen. Anonymous poster hash: f76af...aec 2
Popc0rn Skrevet 20. april 2015 #7 Skrevet 20. april 2015 For at du skal kunne kutte ut smør må du jo ha smør på nå. Soft Flora er margarin, ikke smør. Det blir som å spørre om man bør kutte ut nøtter til snacks når man faktisk spiser marshmallows. /digresjon Ja, du bør kutte ut Soft Flora. Erstatt det med smør. Eller enda bedre, spis skikkelig mat og ikke bare brød/knekkebrød. Salat, omelett, yoghurt med nøtter og bær, chiagrøt, kokosgrøt, eggemelk for eksempel og så håper jeg du spiser skikkelig middag nå så du ikke bare får i deg brød og knekkebrød som ikke er særlig sunt. 8
Gjest Lille-pus Skrevet 20. april 2015 #8 Skrevet 20. april 2015 Du har ikke vurdert å erstatte brødskiva eller knekkebrødene med noe annet av og til da? Jeg har funnet ut at jeg kan ha smør/majones på brødet med god samvittighet. Det er nemlig ikke det jeg tar PÅ brødet som er viktig. Kaloriene sitter primært i mengden brød. Og rett valg i brød gir færre kalorier. Men om jeg erstatter en del brød med grønnsaker og annet som holder meg mett uten å dra på så mange kalorier, så betyr det ofte mye mer. Anonymous poster hash: f36f7...42e Nå er det ikke nødvendigvis det skumle brødet som gjør at folk legger så veldig på seg: I min egen brødboks befinner det seg for øyeblikket 'Ekstra grovt brød' fra Coop. En skive veier 31 gram, og per 100 gram er det 245 kcal. En skive brød gir altså sånn ca 76 kcal, så jeg er ikke så aldeles sikker på brød er det store synderen og årsaken til at folk eser ut. 6
grrwaffmjau Skrevet 20. april 2015 #9 Skrevet 20. april 2015 For at du skal kunne kutte ut smør må du jo ha smør på nå. Soft Flora er margarin, ikke smør. Det blir som å spørre om man bør kutte ut nøtter til snacks når man faktisk spiser marshmallows. /digresjon Ja, du bør kutte ut Soft Flora. Erstatt det med smør. Eller enda bedre, spis skikkelig mat og ikke bare brød/knekkebrød. Salat, omelett, yoghurt med nøtter og bær, chiagrøt, kokosgrøt, eggemelk for eksempel og så håper jeg du spiser skikkelig middag nå så du ikke bare får i deg brød og knekkebrød som ikke er særlig sunt. Brød og knekkebrød er da ikke usunt såfremt det er grovt. La hun nå spise brødskivene sine hvis det er det som funker for henne 5
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 20. april 2015 #10 Skrevet 20. april 2015 Ikke rart vi lchf'ere har fått så dårlig rykte 3
Pringle Skrevet 20. april 2015 #11 Skrevet 20. april 2015 (endret) Margarin er jo ikke smør! Bare smør er smør og du kan spise smør og gå ned i vekt (antar at det er det du ønsker siden du sier du skal spare kalorier), bare se på totalinntaket av kalorier. "Mye" brød og knekkebrød kan bety at du spiser lite variert, og du bør spise variert for god helse. Endret 20. april 2015 av Pringle 1
Minted Skrevet 20. april 2015 #12 Skrevet 20. april 2015 Margarin er usunt, smør er sunt. Spis gjerne smør, og kutt brødet. :-) 3
Wonderbitch Skrevet 20. april 2015 #13 Skrevet 20. april 2015 Det blir ikke særlig mye kalorier av det hvis du ikke smører veldig tykt på. Men det er mange som anbefaler mager skinkeost ol isteden for smør, om pålegget passer til det. (skinke f.eks) Det er mye mer kalorifattig. Kanskje 150 kcal pr 100 g, istedenfor smør som er 750 eller noe sånt?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #14 Skrevet 20. april 2015 Jeg bruker samme smør som deg (eller, jeg bruker soft lett, men det inneholder også 360 kcal per 100 gram). Jeg bruker 5 gram på hver skive, det er 18 kcal per skive jeg spiser. Jeg anbefaler deg å veie skiven før og etter at du har tatt på smør, så finner du ut hvor mye du bruker, og regner ut kaloriinnhold. Jeg er så glad i smør at det er verdt de 36 kaloriene det koster meg hver dag Anonymous poster hash: 5ee64...ecb
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #16 Skrevet 20. april 2015 Det skal mer til enn å kutte ut smøret hvis man vil ned i vekt. Kroppen trenger fett. Anonymous poster hash: 4e487...fe0 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #17 Skrevet 20. april 2015 Jammen det er ikke smør! Enig. TS, snakker du om smør eller margarin? To ganske forskjellige ting, med ganske forskjellig næringsinnhold. Anonymous poster hash: 14fda...af6 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #18 Skrevet 20. april 2015 http://www.klikk.no/foreldre/tester/article793871.ece Anonymous poster hash: 14fda...af6
Popc0rn Skrevet 20. april 2015 #19 Skrevet 20. april 2015 Brød og knekkebrød er da ikke usunt såfremt det er grovt. La hun nå spise brødskivene sine hvis det er det som funker for henne Er du virkelig uenig i at det ikke er sunt å spise brød/knekkebrød til alle dagens måltider? 2
grrwaffmjau Skrevet 20. april 2015 #20 Skrevet 20. april 2015 Er du virkelig uenig i at det ikke er sunt å spise brød/knekkebrød til alle dagens måltider? Hun sier at hun spiser det ofte, ikke til alle dagens måltider
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå