AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #1 Skrevet 20. april 2015 Greier er at mor kommer seg ikke til lege når ho trenger d. Hennes far vil gjerne, men det er mye enklere for meg å få time og dra med ho. Men vet ikke hva han sier om jeg kommer med min stedatter?Anonymous poster hash: 10f7c...616
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #2 Skrevet 20. april 2015 Greier er at mor kommer seg ikke til lege når ho trenger d. Hennes far vil gjerne, men det er mye enklere for meg å få time og dra med ho. Men vet ikke hva han sier om jeg kommer med min stedatter?Anonymous poster hash: 10f7c...616 Kan du bestille time hos fastlegen til barnets far? Anonymous poster hash: 3da6c...05b 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #3 Skrevet 20. april 2015 Greier er at mor kommer seg ikke til lege når ho trenger d.Hennes far vil gjerne, men det er mye enklere for meg å få time og dra med ho. Men vet ikke hva han sier om jeg kommer med min stedatter?Anonymous poster hash: 10f7c...616 Hvorfor skal da du, når han vil gjerne? Har forresten begge barnets foreldre samme fastlege og tar barnet med til sin fastlege, eller har barnet egen fastlege? Det er vel best for barnet å bli fulgt opp av samme fastlege Anonymous poster hash: 3da6c...05b 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #4 Skrevet 20. april 2015 Din fastlege er nok ikke så interessert i å få en ukjent unge inn på sitt kontor. Kan du ikke bare ta ungen til den legen hun har om du likevel skal til en lege med henne? Eller er du redd for at moren skal finne det ut? Best. time hos barnets lege, hvem som tar henne med er vel revnende likegyldig? Anonymous poster hash: 39d69...18c 10
Biloba Skrevet 20. april 2015 #5 Skrevet 20. april 2015 Legen har egentlig taushetsplikt overfor deg, så med mindre det er praktiske ting som småskader eller akutte ting, er det de foresatte som skal gå med henne, tenker jeg. En far burde virkelig lage plass på kalenderen til å følge opp barnets helse også. 14
skruf Skrevet 20. april 2015 #6 Skrevet 20. april 2015 Ungen har nok samme fastlege som mor eller far, og ikke sin egen. Mindreårige har samme som foreldrene. Hvis mor har hovedansvaret for ungen så kan det være at jenta har samme fastlege som moren. Som noen nevner over her så tviler jeg på at din fastlege kan begynne å involvere seg i stedatteren din pga taushetsplikt. Noe helt annet er det selvsagt hvis det er noe akutt og stedatter må på legevakten, men da behandles bare det akutte problemet/skaden og ikke noe hun er plaget av over lengre tid. Du får få far til å få ut fingeren og betille time til fastlegen hennes. Far kan ta henne med til fastlegen til jenta selv om far har en annen fastlege. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #7 Skrevet 20. april 2015 Du kan nok ikke ta med deg andres barn til lege. Det å følge opp barnet hos lege/helse/medisin er foreldrenes ansvar. Legehistorikk er taushetsbelagt og inngår i livsløpet. Du har overhode ingen rett til p ta med andres barn til lege. Dette overlater du til mor og far. Maken til frekkhet...Anonymous poster hash: d1ccb...b3d 9
Rotemor Skrevet 20. april 2015 #8 Skrevet 20. april 2015 Du kan nok ikke ta med deg andres barn til lege. Det å følge opp barnet hos lege/helse/medisin er foreldrenes ansvar. Legehistorikk er taushetsbelagt og inngår i livsløpet. Du har overhode ingen rett til p ta med andres barn til lege. Dette overlater du til mor og far. Maken til frekkhet...Anonymous poster hash: d1ccb...b3d Signerer denne helt uavhengig av sykdom/problemstilling. Dersom barnet virkelig trenger lege og ingean av foreldrene stiller opp er faktisk barnevernet neste skritt. Nei, kjenn din plass! 2
Kattugla Skrevet 20. april 2015 #9 Skrevet 20. april 2015 Du kan nok ikke ta med deg andres barn til lege. Det å følge opp barnet hos lege/helse/medisin er foreldrenes ansvar. Legehistorikk er taushetsbelagt og inngår i livsløpet. Du har overhode ingen rett til p ta med andres barn til lege. Dette overlater du til mor og far. Maken til frekkhet...Anonymous poster hash: d1ccb...b3d Det er mulig at det ikke er stemors ansvar å følge barnet til legebesøk, men det er hyggelig at TS er villig til å stille opp og bruke av sin tid, når ingen av foreldrene får fingeren ut.. Så den siste setningen kunne du godt spart deg for, den synes jeg var ufin. 21
duplexx Skrevet 20. april 2015 #10 Skrevet 20. april 2015 Om og om igjen dukker disse trådene opp. Og jeg tenker hver gang "hvor er far?!" Mange av disse stemødrene gjemmer seg bak "jamen far er så tafatt, så jeg leker likesågodt både mamma og pappa jeg!", mens jeg igjen lurer på hvor disse stemødrene finnes disse ubrukelige tafatte fedrene som tydeligvis ikke greier å passe på egne barn... 8
Jade Skrevet 20. april 2015 #11 Skrevet 20. april 2015 (endret) Alle barn i Norge har egen fastlege. Som regel er det fastlegen som en av foreldrene har hvis de ikke har byttet manuelt på barnet. Hvis ikke mor tar sitt syke barn med til legen, så får far fikse det. Det er helt vanlig at foreldre tar seg fri fra jobb for å følge sine barn til lege. Evt. kan han ta henne med på legevakten om fastlegen er i en annen by. Jeg er forvirret. Du sier far har lyst til å ta henne til lege, men hvorfor gjør han ikke det da? Har du diskutert dette med far overhodet? Eller kun med KG? Endret 20. april 2015 av Jade 9
Millimani Skrevet 20. april 2015 #12 Skrevet 20. april 2015 Barnet har egen fastlege, så det er jo bare å dra dit med barnet. Skal ikke være noe problem, men det er opp til dere om dere vil lage problem av det eller ikke 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #14 Skrevet 20. april 2015 Aøtså. Alle er enige om at ungen må en lege snart. Men min man bestiller nok time til sin lege, jeg bare tilbude meg siden d hadde vært letter.Anonymous poster hash: 10f7c...616 1
super-s Skrevet 20. april 2015 #15 Skrevet 20. april 2015 Ser ut som at det er en del bitre mødre her. Hvorfor er det så galt at stemor vil stille opp for barnet? Nå har jeg ingen barn selv,men den dagen jeg får det, og den ungen en dag får en stemor så håper jeg den stemoren ønsker å ha et godt forhold til mitt barn, og at hun stiller opp for det! 6
Biloba Skrevet 20. april 2015 #16 Skrevet 20. april 2015 Ser ut som at det er en del bitre mødre her. Hvorfor er det så galt at stemor vil stille opp for barnet? Nå har jeg ingen barn selv,men den dagen jeg får det, og den ungen en dag får en stemor så håper jeg den stemoren ønsker å ha et godt forhold til mitt barn, og at hun stiller opp for det! Jeg stilte meg negativ pga taushetsplikt og foreldreansvar. Jeg er ikke bitter mor selv, er barnløs og "stemor". Selvfølgelig skal ikke jeg på vegne av barnets far og mor samtykke til videre kroppslige undersøkelser, utspørring av barnet, henvisning til spesialundersøkelser og røntgen, og medisinering av barnet. Det hører inn under foreldreansvaret, og er noe foreldre alltid skal være involvert i når det er tid til å planlegge det. Det handler selvfølgelig ikke om å om å ikke bry seg, eller at man ikke skal skaffe legehjelp om barnet har et gapende kutt, men utredninger og bekymring for barnets helsetilstand er en foreldreoppgave. 8
duplexx Skrevet 20. april 2015 #17 Skrevet 20. april 2015 Ser ut som at det er en del bitre mødre her. Hvorfor er det så galt at stemor vil stille opp for barnet? Nå har jeg ingen barn selv,men den dagen jeg får det, og den ungen en dag får en stemor så håper jeg den stemoren ønsker å ha et godt forhold til mitt barn, og at hun stiller opp for det! Jeg håper dersom mannen og jeg skiller lag at han finner en dame som elsker barna ja, og stiller opp. Men ikke legger sitt ansvar over på henne. Stor forskjell. 3
Jade Skrevet 20. april 2015 #18 Skrevet 20. april 2015 Man er vel ikke bitter fordi man påpeker det med taushetsplikt? Det er jo flott at TS ønsker å hjelpe. Det tyder jo på at hun bryr seg om barnet. Bekymringen ligger vel heller i at mor ikke tar barnet med til lege, og at far har lyst, men enda ikke har gjort det. Nå har vi fått vite at han "nok" kommer til å gjøre det. Så får vi håpe at TS maser på han om han ikke bestiller time - i dag. TS kan jo sikkert bestille time for han om det er vanskelig for han å få ringt. Ofte må en jo vente i lange telefonkøer for å komme igjennom. Og ofte så blir ting bare utsatt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2015 #19 Skrevet 20. april 2015 Man er vel ikke bitter fordi man påpeker det med taushetsplikt? Tipper de heller siktet til seks-syv de som har enten skrevet eller plusset innlegg som inneholder utsagn som "Makan til frekkhet..". Det er jo helt høl i hue å mene dette er frekt av TS. Hun spør bare om også den andre voksne i huset til far kan ta med barnet til lege, eller om det må være far selv. Svaret er at det på grunn av taushetsplikten absolutt bør være far selv som tar med barnet til legen, og det er en ærlig sak. Men at det til nå er minst seks mennesker som mener må påpeke at TS ikke "har rett til å ta med andres barn til legen", som om det er noe hun gjør halvt for sport og halvt for å erte på seg mor ("Kjenn din plass!"), er jo ganske rart. Det er det som virker "bittert" (et ord jeg forøvrig selv synes er upresist og typisk KG-retorikk, så jeg hadde ikke kalt det bittert), ikke det som er hjelpsomt og korrekt tilbakemelding. Jeg er forøvrig hverken noen bitter mor eller noen kjip stemor. Ikke har jeg barn og ikke har jeg stebarn. Ikke er jeg kvinne heller, så jeg blir neppe mor i noen form i fremtiden heller. Anonymous poster hash: 6f9d0...800 7
Nullfilter Skrevet 20. april 2015 #20 Skrevet 20. april 2015 Nei du har ingenting med å ta med stedatteren till lege, med mindre det er en akuttsituasjon. Overlat det till faren. Hvorfor skal alt være så lettvint for fedre? Det er sjelden det passer meg å gå til lege heller, hverken med meg selv eller barnet. Det er bare et nødvendig onde som følger med oppgaven! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå