Gå til innhold

Dere som leier ut leilighte, vil noen hjelpe meg. Angrer veldig på leiekontrakt :(

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørketre
Skrevet (endret)

.

Endret av Bjørketre
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke f. om jeg hadde gått med på det der. Du har skrevet under en kontrakt, gjort er gjort.

Men andre er sikkert mer medgjørlige enn hva jeg er.

Anonymous poster hash: f66a0...837
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kontrskten er signert, hadde du kommet bit med et slikt spørsmål hadde det blitt huskestue!

Anonymous poster hash: 0c54a...da9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det naturlige er at huseier legger ut leiligheten igjen med en gang og ser om h*n får napp. Hvis ja, kan du betale for kortere tid, dvs. frem til når neste flytter inn. Får ikke huseier tak i en ny en, må du betale ut oppsigelsestiden.

Kan hende huseier er grei og lar deg slippe uansett siden du uansett ikke har bodd der. Det får du bare se an.

Anonymous poster hash: ee0f2...f69
  • Liker 1
Gjest Bjørketre
Skrevet (endret)

.

Endret av Bjørketre
AnonymBruker
Skrevet

^Dersom du vil se det fra huseiers side, så handler det jo om tap av inntekt. Dersom du har signert kontrakt, så er boligen tatt av markedet. Dersom den blir lagt ut igjen er det nye runder med å få napp fra potensielle leietakere, visninger, treff osv. Den fasen kan godt ta to måneder - det er jo grunnen til at oppsigelsestiden er der.

Så dette kommer mye an på leiemarkedet der du bor. Uansett så belager du deg på å betale to måneder, men utleier kan antakelig legge den ut igjen så får du bare håpe at andre melder sin interesse raskt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg tenkte kanskje at de var villige til det for å slippe at jeg flytter inn, bor der i to mnd og så flytter ut igjen. Nå står jo leiligheten tom og er klar til å flyttes rett inn i. Og de vil ha leien dekket de neste fire ukene hvis de går med på avtalen.

Håper flere vil svare meg :)

Den står jo uansett like klar om to måneder, når du har vasket ut og flyttet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte kanskje at de var villige til det for å slippe at jeg flytter inn, bor der i to mnd og så flytter ut igjen. Nå står jo leiligheten tom og er klar til å flyttes rett inn i.

Det å flytte inn og ut er jo stress for deg, men ikke for dem. Du skal jo uansett fjerne alle dine ting, vaske skikkelig osv. så leiligheten er tom og fin for nestemann. Den skal uansett stå klar for nye leietaker om to mnd. Det handler bare om å få to måneders leie eller en for dem, hvor to selvsagt er foretrekkbart.

• Liker 2
Gjest Bjørketre
Skrevet

Den står jo uansett like klar om to måneder, når du har vasket ut og flyttet.

Ja, men tenkte på om de finner noen som ønsker å flytte inn med en gang så "mister" de jo kanskje dem fordi leiligheten ikke er klar. Men ser jo på svarene er at de fleste ikke ville vært så medgjørlige som jeg hadde håpet på ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men tenkte på om de finner noen som ønsker å flytte inn med en gang så "mister" de jo kanskje dem fordi leiligheten ikke er klar. Men ser jo på svarene er at de fleste ikke ville vært så medgjørlige som jeg hadde håpet på ;)

De fleste regner vel ikke med at leietageren som nettopp har signert kontrakt skal flytte rett ut igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men tenkte på om de finner noen som ønsker å flytte inn med en gang så "mister" de jo kanskje dem fordi leiligheten ikke er klar.

Innflytning er så og si aldri med en gang. De fleste ser på leilighet de skal flytte inn i om en liten stund. Det skjer nesten aldri at man får en leietaker som sier at de skal flytte inn med en gang eller så tar de den ikke (jeg har leid ut flere ganger).

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg var huseieren ville jeg ha forsøkt å leie ut igien så raskt som mulig.

Hvis jeg fikk en leietaker som gjorde at jeg ikke tapte noe på det, ville jeg latt deg slippe unna.

Men hvis jeg ikke fant noen, ville jeg krevd deg for de to månedene dere har avtalt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke grunn til å høre med huseier. Aner ikke hvor du bor i landet, men de fleste steder er det utleiers marked. Det vil si at det er fleire leietakere enn huseiere, så om det er sånn der du bor, vil huseier få leid ut leiligheten ganske fort. Derfor tror jeg ikke han vil si nei. Kanskje han sier det er greit om han finner noen nye innen noen dager.

Synes du skal forklare han situasjonen, og nevne at du skjønner at han får bestemme hva som skal skje her på grunn av kontrakten :)

(...som forresten går begge veier. Veldig dprlig gjort av nåværende huseier å bryte kontrakten ved å kaste deg ut.)

• Liker 1
Gjest Bjørketre
Skrevet

Hvis jeg var huseieren ville jeg ha forsøkt å leie ut igien så raskt som mulig.

Hvis jeg fikk en leietaker som gjorde at jeg ikke tapte noe på det, ville jeg latt deg slippe unna.

Men hvis jeg ikke fant noen, ville jeg krevd deg for de to månedene dere har avtalt.

Ja jeg er jo enig i at dette er helt rimelig av dem å gjøre. Ville bare høre om andre ville gått med på forslaget mitt eller ikke, men da ser det ikke så lyst ut seg jeg.

Gjest Bjørketre
Skrevet

Jeg ser ikke grunn til å høre med huseier. Aner ikke hvor du bor i landet, men de fleste steder er det utleiers marked. Det vil si at det er fleire leietakere enn huseiere, så om det er sånn der du bor, vil huseier få leid ut leiligheten ganske fort. Derfor tror jeg ikke han vil si nei. Kanskje han sier det er greit om han finner noen nye innen noen dager.

Synes du skal forklare han situasjonen, og nevne at du skjønner at han får bestemme hva som skal skje her på grunn av kontrakten :)

(...som forresten går begge veier. Veldig dprlig gjort av nåværende huseier å bryte kontrakten ved å kaste deg ut.)

Takk for svar:) Jeg tenker også at jeg har ingenting å tape på å spørre hvertfall. Jeg vet ikke helt hvordan markedet er er. Bor på landet og ser der er flere annonser om leilighet ønskes leid enn leilighet til leie, men det betyr jo ikke at det er garantert at de finner noen nye kjappt likevell. Og jeg må jo bare spille med åpne kort ja, det er jo fullt og helt opp til dem å bestemme og det kommer jeg jo til å si også.

Skrevet (endret)

Ja jeg er jo enig i at dette er helt rimelig av dem å gjøre. Ville bare høre om andre ville gått med på forslaget mitt eller ikke, men da ser det ikke så lyst ut seg jeg.

Alt avhenger av leiemarkedet der du befinner deg.

EDIT: Du bor "på landet".Fordelen er at prisen da er relativt beskjeden sammenlignet med sentrale områder. Men at det kanskje er litt vanskeligere å få inn nye leieboere. .

Umulig for oss utenforstående å gjette hvordan utleier vurderer situasjonen. Det avhenger nok av hvor mye han måtte streve før han fikk deg "på kroken"

Endret av nojac
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo også muligheten til selv å finne en leietaker, da har du rett til å la denne overta for deg. Det har du rett til ifølge husleieloven.

Gjest Bjørketre
Skrevet

Du har jo også muligheten til selv å finne en leietaker, da har du rett til å la denne overta for deg. Det har du rett til ifølge husleieloven.

Å? Det visste jeg ikke, tusen takk for tips!

Skrevet

Er det lett å få leid ut leiligheten på nytt? Om det er et vanskelig marked for utleier skal det jo mer til enn om det bare er å knipse i fingrene for å få ny leietaker.

Skrevet

Prøv å få en avtale med huseier om at hvis du greier å skaffe en ny leietaker som han godkjenner så blir du løst fra leiekontrakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...