Gå til innhold

Er det virkelig såå ille med kosestatuser og babystatuser på fb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest så mye i det siste over hvor "Kvalm" og lei alle er av disse hyggelige statusene.

Hvorfor har vi blitt sånn? Jeg syntes det er hyggelig å lese om oppdateringer på babyen til noen, eller hvor glad noen er i kjæresten sin.

Jeg tror dere som hater alt dette så intenst faktisk selv er veldig ulykkelige og sjalu, så derfor klarer dere ikke glede dere over andres lykke.

Finnes en funksjon på fb som gjør at du kan "unfollowe" hvem du vil så de ikke popper opp i newsfeeden, helt uten at du sletter dem som venn og de får aldri vite om dette.

Slutt å vær så bittre!! I dagens samfunn er det jo ikke lov å dele glade øyeblikk! Jeg skjønner at å kun poste alt positivt og å ikke dele noe negativt kan gi et feil virkelighetssbilde, men ærlig talt. Veldig mye av det negative hører ikke hjemme på FB, mens koselige babystatuser, hyggekvelder og kjæresteerklæringer er faktisk bare KOSELIGE.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har lest så mye i det siste over hvor "Kvalm" og lei alle er av disse hyggelige statusene.

Hvorfor har vi blitt sånn? Jeg syntes det er hyggelig å lese om oppdateringer på babyen til noen, eller hvor glad noen er i kjæresten sin.

Jeg tror dere som hater alt dette så intenst faktisk selv er veldig ulykkelige og sjalu, så derfor klarer dere ikke glede dere over andres lykke.

Finnes en funksjon på fb som gjør at du kan "unfollowe" hvem du vil så de ikke popper opp i newsfeeden, helt uten at du sletter dem som venn og de får aldri vite om dette.

Slutt å vær så bittre!! I dagens samfunn er det jo ikke lov å dele glade øyeblikk! Jeg skjønner at å kun poste alt positivt og å ikke dele noe negativt kan gi et feil virkelighetssbilde, men ærlig talt. Veldig mye av det negative hører ikke hjemme på FB, mens koselige babystatuser, hyggekvelder og kjæresteerklæringer er faktisk bare KOSELIGE.

javel...

Anonymous poster hash: dc03a...e22

AnonymBruker
Skrevet

Nope... Skrytestatuser er ikke koselig!!

Anonymous poster hash: bee04...af8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kan du linke til trådene du refererer til?

Jeg synes det er veldig forskjell på det.

Anonymous poster hash: 2f32a...89e
AnonymBruker
Skrevet

Kg's eget ord skrives med en t I denne sammenhengen!

Bitter

Bitre

Lær deg dette før du misbruker det.

Uansett, de som poster alt dette fjaset er vel de som antagelig sliter mest!

Anonymous poster hash: 90c56...753

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dersom noen et par har vært sammen i 4+ år - så bryr jeg meg ikke. Men når ei skriver "Er så glad i gutten min <3 <3 elsker deg så utrolig mye", og de har vært sammen i 2 uker, OG det er 4. typen på under ett år - da er det kvalmt å lese. Jeg har ei slik ei på facebook, alt handlet om hvor fantastisk kjæresten var, ikke et pip når det ble slutt men 1 uke senere er det på'n igjen med en ny en. Slettet hun btw, ble så lei av alle de ørtt og førtti tusen statusene.

Hadde ei som la ut alt og ingenting om guttungen, "Pus har sluttet med bleie, er så stolt over deg knupp" og "herlig frokost med gullet mitt i dag" + bilde av gutten og ei brødskive med leverpostei - herlig frokost? jadaaa.
"Våknet opp til en liten gave av knupp i dag, han var så søt der han satt å smilte omringet av sin egen avføring". - ehmm.. OK!
Begge to ble unfrienda for ikke så lenge siden. Følger vanligvis ikke med på hva folk skriver på facebook.

Må ikke glemme hun som alltid poster om trening. "en god frokost må man ha", "Sola skinner, på tide med en joggetur", "dagens trening er over", "Da er dagens runde med styrketrening i gang", "bøy og tøy, er bra for sinnet og kroppen", "syklet 2 mil + bilde av et kart som ingen bryr seg om", "dagens treningsøkt har gitt resultater + et bilde av ei halvslapp fiskebolle som flekser muskler hun ikke har", "en liten joggetur før man tar kvelden + bilde av en svett person ute i mørket".
- Dette er eksempler på poster hun postet.. VÆR BIDIGE DAG! Det knytt seg i magen vær gang jeg så navnet hennes på feeden min. Det at hun hadde gått ned 1 kg, ble så klart dokumentert med bilde og en lang status hvor hun takker PT'n sin i hytt og gevær. - hun ble også slettet.

Alt med måte sier nå jeg! De som legger ut et bilde av vennegjengen som er på besøk, reiser, ny leilighet, ny bil +++ er helt greit det, koselig synes jeg. Men så finnes det typer slik de som er beskrevet (og dessverre ekte) over her.

Anonymous poster hash: cd7a3...949
  • Liker 5
Skrevet

jeg tror stort sett dette handler om mengde, ja det er hyggelig at andre har det koselig med sine barn og kjærester, men når de omtrent skriver en statusoppdatering om det i timen blir det litt voldsomt.

• Liker 8
Skrevet

Når folk ofte må oppdatere FB om hvor hyggelig de har det, hvor mye de elsker typen eller hvor søte barna er, så tenker jeg at de ikke har det så godt med seg selv.

• Liker 7
Gjest Fotballen
Skrevet (endret)

Ja det er ille, kvalmt og irriterende. Kan ikke folk leve livet sitt privat uten de må legge ut om hele livet sitt på facebook? Legge ut en haug med bilder av seg selv, barna og kjæresten. Uten å spørre barna og kjæresten om lov. Snakk om å være avhengig! En grunn til at jeg holder meg unna sosiale medier. Jeg gir faen i andres hverdager. Mange bruker sosiale medier for å følge med på livet til andre, og så klart sladder. :fnise:

Endret av iBiteU;)
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er glad i hverdagslige kosestatuser, Jeg blir glad når jeg leser om venner som koser seg og har det bra.

Men jeg får noia når det er folk som jeg vet sliter, både med seg selv og med familien, men hvor statusene er superklissete hjerte-statuser. Det finnes en balansegang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer tre bilder for hver dag i løpet av barselpermisjonen blir man faktisk lei.

Anonymous poster hash: 26cb8...ee7
  • Liker 2
Skrevet

Koselige oppdateringsstatuser synes jeg er trivelig, kosemoseskryt eller kosespam er travelt.

Feks om en tiendeklassing..

"Stine kom inn på førstevalget sitt til høsten, hurra! " er søt.

"Stine fikk nok en femmer på en prøve" er litt klein.

Om en baby..

"Stine leverte den megableia i dag!" er klein.

"Stine fikk sin første tann" er søt.

"Stine er syv måneder og tre dager i dag, åååh som tiden flyr" er klein.

"Stine fyller ett år, hurra" er søt.

Jubileum, first-times, nye skoler eller arbeidsplasser, utmerkelser på jobb eller skole, et spesielt fint blinkskudd osv er bare kos. Og artig å følge med på.

Men det er bare min mening, folk må bruke det som de vil, så kan man ignorere det man ønsker og lese resten om man vil.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det ikke. Det er pga jeg føler meg som en taper siden jeg aldri kommer til å få mann og barn. Så jeg holder meg unna facebook :) Takler ikke folk som skal gni lykken sin i ansiktet på meg.

Anonymous poster hash: 86586...d7a
Skrevet

Når det kommer tre bilder for hver dag i løpet av barselpermisjonen blir man faktisk lei.

Anonymous poster hash: 26cb8...ee7

Dette.

Det er ikke egentlig statusene/bildene som er problemet, men mengden fra samme person..

• Liker 1
Gjest krokodillen
Skrevet

Ja, jeg er kjempeulykkelig fordi jeg hater babyoppdateringer som kommer på løpende bånd i løpet av et døgn.

Og det er helt ok med koselige oppdateringer men noen kjenner ikke grenser og bomber veggen med klissestatuser og hvor mye dritt det var i bleia til 1 åringen flere ganger daglig.

Alt med måte

AnonymBruker
Skrevet

Når folk ofte må oppdatere FB om hvor hyggelig de har det, hvor mye de elsker typen eller hvor søte barna er, så tenker jeg at de ikke har det så godt med seg selv.

Da jeg var på roskilde så oppdaterte jeg statusen min med at jeg hadde det faen så hyggelig.

og tro meg, jeg hadde det ekstremt hyggelig og i tilegg hadde jeg det svært godt med meg selv

Anonymous poster hash: f54f4...d3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er bare koselig :-)

Og det at "de som skriver slikt er de som egentlig ikke har d bra" er noe stort piss!

Skrev mye koselig før, men folk blir så sure ;-) så nå har jeg det fremdeles like fint, men ingen vet om det, hehehe.

Anonymous poster hash: 9d4c5...9eb

Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg er venner med vennene mine, ikke med barna deres. Spesielt ikke barna deres som ser ut som alle andres barn. Folk som bytter ut profilbildene sine med ultralydbilder på vei hjem fra timen - de blir unfollowed ganske fort. Er du av typen som legger ut et bilde en gang i blant, så "liker" jeg det, for da er det genuint hyggelig å se. Men alt med måte. Mange der ute burde gåt litt i seg selv og tenke på hvor mye tid sammen med disse barna de "elsker så høyt at mammahjertet sprekker <3 <3 <3 <3" de går glipp av fordi de er mer opptatt av å få det perfekte bildet og deretter poste det på Facebook enn å faktisk FØLGE MED.

Litt på siden: det som fascinerer meg er hvordan noen uhemmet deler bilder av barna sine, tilsynelatende uten å ha snøring på nettsikkerhet! Profilene til enkelte er jo tilnærmet helt åpne.

Gjest pandabjørnen
Skrevet

Er ikke ulykkelig i det hele tatt, ei heller bitter.

Men nå er det ikke alt som bør deles på FB eller andre steder heller etter min mening, uavhengig av hvilken type statusoppdatering det er snakk om.

At noen har fått barn, dåp, barna har bursdag, begynner på skolen, konfirmasjon, sertifikat, kommet inn på videregående skole etc., er det da ingen som sier noe på, og det er jo bare hyggelig om blir delt.

Men "ørten" bilder og innlegg av at barna har gjort noe som alle andre barn også har gjort/klart ved samme alder og er en del av den naturlige utviklingen blir vel mye. Og det interesserer som oftest kun besteforeldre og andre slektninger, det er mer snakk om mengde og hvor ofte slike ting blir lagt ut jeg reagerer på. Litt mer kunne enkelte tenkt på barna også, når det ene bildet etter det andre renner inn med uheldige hendelser som foreldre synes er komiske, da tenker en ikke så mye på barna synes jeg.

Om litt eldre barn hadde lagt ut bilder av foreldrene på fest, så hadde nok fort "pipa" fått en annen låt......

Vet jo selvfølgelig at det ikke er sammenlignbart, men likevel så bør en tenke litt mer på hva som blir lagt ut av bilder og statuser av de håpefulle, for det er faktisk ikke alt som er like interessant og nødvendigvis behøver å publiseres.

Men det verste i mine øyne er likevel de som hele tiden må snakke om seg selv på FB, og da om hvor ille de har det. Hvilke plager de har, hvor vondt de har det, hvor mye de jobber, hvor slitne de er, etc, akkurat som ingen andre også har plager og mye å gjøre. Men det er noe enkelte de fleste heller holder for seg selv enn å publisere det på statusveggen hele tiden, heldigvis......

Det å ikke følge venner som stadig publiserer ting som er uinteressant for meg er noe jeg har gjort lenge, og det kommer stadig flere på den listen også, sletting av dem fra vennelista helt er da neste skritt. Men det er jo et langt (og mange) skritt før en kommer dit da selvfølgelig........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...