Gå til innhold

50 minutter på 7,5 kilometer løping - er det håp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 28 år gammel kvinne, normalt godt trent, som har meldt meg på et halvmaraton sammen med vennegjengen om fire måneder.

Tidligere har jeg trent mest på sykkel, men nå tester jeg ut løpeformen min. I dag brukte jeg 50 minutter på en runde på 7,5 kilometer i flatt terreng. Da gikk jeg de første og siste ti minuttene av turen.

Det jeg lurer på er om det, med den farten jeg holdt i dag, kan klare å fullføre et halvmaraton på rett under to timer om fire måneder? Hvordan bør jeg trene for å få opp løpeformen og farten min?

Setter stor pris på tips, da jeg føler meg ganske fersk når det gjelder løping. :)

Anonymous poster hash: 21fb5...a41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som kan hjelpe meg litt? Har sett at det er mange løpere her 😊

Skrevet

Jeg er ikke noe ekspert, men da jeg trente til halvmaraton så prøvde jeg å få inn en intervalløkt, en langkjøring, og en fartsøkt i uka. For min del var det viktig med fartsøkta, da jeg generelt er treig og seig. Langkjøringa bør være minst en time lang i begynnelsen, men du bør øke til ca 2 timer frem mot halvmaratonet. På intervallene løp jeg 4x4. På fartsøktene løp jeg ca 5 km så fort jeg kunne. Men de skal vare ca 30 min, så jeg tok igjen det ganske raskt. I tillegg skaffet jeg meg en pulsklokke som var god motivasjon, og gjorde treningen lettere.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er en 28 år gammel kvinne, normalt godt trent, som har meldt meg på et halvmaraton sammen med vennegjengen om fire måneder.

Tidligere har jeg trent mest på sykkel, men nå tester jeg ut løpeformen min. I dag brukte jeg 50 minutter på en runde på 7,5 kilometer i flatt terreng. Da gikk jeg de første og siste ti minuttene av turen.

Det jeg lurer på er om det, med den farten jeg holdt i dag, kan klare å fullføre et halvmaraton på rett under to timer om fire måneder? Hvordan bør jeg trene for å få opp løpeformen og farten min?

Setter stor pris på tips, da jeg føler meg ganske fersk når det gjelder løping. :)

Ut fra tallene tror jeg ikke du trenger å øke løpshastigheten for å komme under 2 timer. Vil tro du allerede nå kan løpe denne distansen på under 42:40, som er marsjfarten du må holde på halvmarathon.

Hvis jeg var deg ville jeg brukt all trening på lange løpsdistanser. Det er en fordel å løpe på annet underlag enn asfalt av og til, hvis du har anledning til det.

De fleste som ikke løper har litt å hente på løpsteknikk (det er viktig å ikke komme bakpå). Du kan også øke O2-opptaket litt på 4 måneder, men det tror jeg ikke er det viktigste for deg, særlig i og med at du sykler fra før. Det mest avgjørende er om du klarer å venne sykkelbeina til løping. En annen viktig faktor er vekt, men hvis du er normalvektig bør du ikke tenke på det.

Du kan jo begynne med å senke hastigheten til et behagelig, rolig tempo, og løp to runder. Ville vært interessant å se tiden på 15 km.

Du bør også planlegge hvordan du skal få innpå karbohydrater og væske underveis, men dette kan du sikkert.

Det er bare en ting å gjøre: Hiv innpå karbohydrater og løp langt! :)

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål: Måtte du gå de siste 10 min. fordi du var utslitt?

Jeg anbefaler en del lange økter så du venner beina til å løpe 21 km. og intervaller.

Alt i alt kommer det an på hvor mye du får tid til å trene.

Hvis målet er rett under to timer så er det bare å teste seg selv mot det målet.

Feks. hvis du skal løpe denne distansen på 1time og 50 min. så blir kilometer hastigheten din 5:14 min.

Pass på at du også har løpt denne distansen før løpet ditt.

Når du løper lange økter så kjør de i rolig tempo.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: ec1fa...844
Skrevet

For å være litt pirkete. Det er ikke løping når man bruker 50 min på 7,5 km, men jogging☺

Gjest Daenerys
Skrevet

Fire måneder er litt lite tid for å både bli raskere OG såpass utholden. Når det er sagt skal du jo ikke trene på å jogge halvmaraton, de lengste øktene dine bør nok bli rundt 14-15 km.

Tipper du klarer 7,5 på kanskje 45 minutter om du måler kun når du faktisk jogger, slik du vil gjøre i et løp, der varmer du jo opp før :) Jeg ville nok ha fokusert på lengre turer og økt utholdenheten slik, og hvis du har tid så kan du trene tempo også. Kanskje en intervalløkt i uka. Finnes mange programmer for halvmaraton på nett, bare å søke :)

AnonymBruker
Skrevet

For å være litt pirkete. Det er ikke løping når man bruker 50 min på 7,5 km, men jogging☺

For å være enda litt mer pirkete.

Når man har en gjennomsnittsfart på 9 km/t i 50 minutter, og 1/3 av tiden var gange, er det ikke bare rimelig å anta at de resterende 35 min hadde en langt høyere fart enn snittfarten, men det er en selvfølge.

Hvis trådstarter gikk i 6 km/t under oppvarming og nedkjøling ville hun i løpet av 15 minutter tilbakelagt 1,5 km.

I så tilfelle ville hun hatt en gjennomsnittsfart på resteterende 6 km på 10,2 km/t, noe som defineres som løping.

Derfor er det ikke galt av trådstarter å si at hun løp.

Anonymous poster hash: 23751...479

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode råd! Jeg planlegger å komme raskt i gang med langøkter, i tillegg til intervaller.

Til den som spurte; Jeg var ikke utslitt de siste ti minuttene, men gikk for å trappe ned. Så jeg kunne klart å løpe resten, selv om jeg kjente det litt på slutten 😊

Nå ble jeg i alle fall motivert til å prøve. Takk igjen for tilbakemeldinger!

Skrevet

Jeg løp et halvmaraton i går etter å ha startet å trene i januar uten tidligere erfaring enten ute eller på mølla :) Jeg hadde ingen intervalltrening, men hadde hver søndag langkjøring som bygget opp til distansen. Ble skadet etter å ha tatt for hardt i for 2 uker siden (kom helt i mål på 2:05), og hadde derfor ikke en veldig god opplevelse i går (startet for hardt ut, fikk vondt, endte opp med å bytte på å løpe, tøye, og gå) men klarte å bli ferdig på 2:23.

Begynner på nytt program neste uke for et nytt halvmaraton i juni :)

Skrevet (endret)

Tren så du blir sliten hver tredje- til annen hver dag. Ta rolige økter de andre dagene. På de rolige dagene kan du feks sykle rolig eller gå.

Et godt tips er å kjøpe en pulsklokke. Du bør trene mest i høy sone 3 og lav sone 4.

Det vil si at du ikke skal løpe så fort at du sliter med å snakke, :-)

Pass på å holde et mest mulig jevnt tempo.

Du kan gjerne løpe litt i terreng for å styrke beina. Prøv også motbakkeløp dersom du orker :-)

En feil mange gjør er å løpe for fort. En annen feil er å trene for hardt på de rolige dagene. Pass også på å unngå skader. Klarer du å også ta en intervall-økt en gang i blant (mellom 2 og 4 ganger i måneden) vil du bli raskere og få bedre utholdenhet på kort tid! :trene:

Endret av Personenmeg
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har deltatt på halvmaraton tidligere, og løp på litt over to timer. I dag hadde jeg en økt på 7.5 km og brukte 51 minutter. Tror du vil klare deg helt fint altså, man MÅ ikke løpe raskt og kjempelangt hver eneste økt. Syns det er minst like viktig med variasjon...

Anonymous poster hash: c05b8...cf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...