Gå til innhold

Innkjøring av akvarie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg kjøpte et akvarie for et par uker siden, satt det opp for å la pumpa kjøre seg inn. Jeg har matet med fiskefor, byttet litt vann og fylt opp med vann i løpet av disse ukene. Kan jeg satse på at filteret er innkjøpt nå? Har ikke kjøpt noen vanntester, de er jo så dyre at det nesten er ran! Har tenkt på å bestille fra ebay men det kan jo ta flere uker å få det. Jeg tenker på å kjøpe fisk i løpet av neste uke, begynner å bli utålmodig etter fler uker med tomt akvarium.

Har hørt at de viktigste testene er ammoniakk, nitritt, nitrat og ph? Hvem er viktigst av dem igjen?

Anonymous poster hash: 04d5e...fa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Test for nitritt bør du ha. Kjøp bare den i butikk, og bestill resten på ebay. Test vannet før du kjøper fisk, og husk å teste regelmessig den første tiden. Det kommer gjerne en nitrittopp etter noen uker, og da dør fisken hvis du ikke oppdager det.

AnonymBruker
Skrevet

Test for nitritt bør du ha. Kjøp bare den i butikk, og bestill resten på ebay. Test vannet før du kjøper fisk, og husk å teste regelmessig den første tiden. Det kommer gjerne en nitrittopp etter noen uker, og da dør fisken hvis du ikke oppdager det.

Takk for raskt svar! Da gjør jeg som du sier :)

Anonymous poster hash: 04d5e...fa3

Skrevet

Du kan også ta med vannprøve til dyrebutikken. De tester som regel gratis. Begynn med en fisk eller to, og øk gradvis. Husk at noen fisker formerer seg vanvittig.

Akvaforum.no er en super nettside med god info om de fleste akvariefisker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si de viktigste testene er PH, DH (hardhet) og nitritt. Nitritt er giftig, nitrat er ikke gifig, selv om det gir en inditkasjon på vannets næringsinnhold.

Etter flere uker kan du sikkert kjøpe fisk. Pass på at du kjøper fisker som har omtrent de samme kravene til vannverdier, samt at de kan leve fredelig sammen. Ikke kjøp for mange i begynnelsen.

Anonymous poster hash: 2e4cb...972

Skrevet

Lykke til :)

Du har kjørt inn akvariet noen uker, og det er bra. Sannsynligvis går det bare fint! Start med noen få fisk, bytt 20-25% av vannet en gang i uka og øk hyppigheten på vannbytte hvis nitrittesten nærmer seg orange. Så lenge den er gul, er det ikke noe problem. Er den rød vil du sannsynligvis miste fisk, men det er bare å kjøre på med vannbytter da også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...