Gå til innhold

Hva trenger kroppen av næringstoffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser meg tullete på nett. Så mange prosent med fisk, så mange med kjøtt og grønnsaker.. Det sier meg lite. Er det noen her som kan fortelle meg konkret hva kroppen trenger av næringstoffer i løpet av en uke? Jeg kan i tillegg legge til at jeg har fått påvist tomme jernlager og lavt D-vitaminnivå.

Hvor mye fisk, og hva? Hvilket kjøtt? Grønnsaker? Og noen som har tips til kosttilskudd? Legen skrev at jeg bør ta D-vit.preparat fra begynnelsen av høsten og fram til våren. Vet dere om det er noen grunn til at jeg ikke kan begynne nå? Jeg vet jeg ringer legen hvis det er noe jeg ikke forstår, men jeg tenker at det sikkert er like mye hjelp å få her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man sier at omtrent 1.3-2gr protein per kg kv, minst 1gr fett per kg kv og resten med karbo. Av disse makronæringsstoffene er det bare fett og protein som er essensielle, dvs vi MÅ innta det gjennom kosten, men karbohydrater er viktige for prestasjon innen idrett, optimalt opptak av aminosyrer, og for energi til hjernen.

Vi trenger også mikronæringsstoffer - det vil si vitaminer og mineraler. Dette får du i deg gjennom å spise grønnsaker, frukt, fisk, meieriprodukter og kjøtt.

D-vitaminer vil kroppen produsere selv når du eksponeres for sollys - grunnen til at man bør ta tilskudd i vinterhalvåret er fordi det ikke er nok sol til at kroppen produserer det du trenger.

Prøv å spis fisk 1-2 ganger i uken, begrens rødt kjøtt til 1-2 ganger i uken, spis grønnsaker/frukt/bær til alle måltider og prøv å spise grønnsaker i alle farger, som ofte er en god indikator på at du får i deg nok.

Sist, men ikke minst - ikke stress. Du dør ikke om du glemmer å spise fisk en hel uke, eller om du spiser litt for lite grønnsaker en dag. Bruk sunn fornuft, det kommer du veldig langt med :)

Endret av FitnessIna
AnonymBruker
Skrevet

Han regner vel med du får noe d-vitamin fra solen nå når den dukker frem. men at du får for lite om vinteren når det er lite sol og bør ta tilskudd i den perioden. Men syns det er litt rart at du ikke ble anbefalt å ta noe kosttilskudd nå siden nivået er lavt. Jeg hadde nok tatt tilskudd en periode nå, de dagene jeg ikke var ute i solen om jeg hadde hatt lavt nivå.

Ellers er kosthold veldig komplekst. Du kan søke på de daglige anbefalte "dosene" på nett. Fra der av kan du sette opp et måltid, og finne ut hva næringsinnholdet i den maten er og se hvordan du ligger an i forhold til de daglige dosene. Fins noen sider på nettet som regner ut slike ting automatisk dersom du skriver inn hvor mye du har spist av noe.

Anonymous poster hash: eb289...79e
AnonymBruker
Skrevet

D-vitamin dannes i huden ved solstråling, derfor trenger du egentlig ikke å ta tilskudd i sommerhalvåret. Men jeg tar 80mg hver dag, grunnet mangel.

Anonymous poster hash: 2a015...8a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...