Gå til innhold

Kattehold i borettslag - Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm

Vi har to kastrerte hankatter.

For fire måneder siden flyttet vi inn i ny leilighet i borettlag (eier selv). Husordensreglene sier at det er lov med 1 katt eller hund per leilighet, og at det må søkes til styret på forhånd. Man må laste ned en søknad hvor man også må signere på at man må fjerne dyret om det er til ulempe, pluss en del annet.

Før vi kjøpte leiligheten, leste jeg alt jeg kom over på nettet om de nye lovgivningen rundt retten til dyrehold i borettslag. Slik jeg forsto det kan borettslaget i prinsippet ikke nekte dyrehold. Dyreholdet må, for at det skal nektes, være beviselig til byrde for naboer/andre. Jeg leste også flere steder at man ikke egentlig trenger å søke styret, at dette er en formalitet. Jeg rinte også styrelederen for borettslaget før vi kjøpte, for å spørre hva slags holdninger det var rundt katt og om det ville bli problemer at vi har to katter og ikke en. Han mente at det ikke var et problem.

Etter at vi hadde flyttet inn, viste det seg at han jeg hadde snakket med var styreleder i naboblokka.. Jeg bestemte meg for å si ifra til styret i vår blokk om at vi hadde to katter og sendte en (hyggelig) mail hvor jeg også henviste til lovverket. Så fikk jeg en veldig sur mail tilbake om at det var borettslagets regler som gjaldt, og at jeg ikke hadde sendt korrekt søknad og at dette skulle tas opp på styremøte umiddelbart..

Jeg må innrømme at jeg ble paff, og redd for at jeg hadde tolka alt helt feil. Vi bestemte oss for å holde kattene inne til vi evnt fikk svar tilbake fra styret (de hadde vært inne de to første månedene for tilvenning). Dette er snart to måneder siden, og vi har ikke hørt noe mer. Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre - drite i borettslaget og slippe dem ut, eller kontakte advokat og forberede seg på det værste?? Det er helt uaktuelt å kvitte seg med en av dem, altså!

Dette ble langt, men håper noen som kjenner til lovverket og som har erfaringer med borettslag tar seg tid til å svare!

PS:

Vi har innglasset balkong som de er på, men til sommeren må vi vel ta bort glasset, og da blir det vanskelig å holde dem inne. Vi bor i første etasje, på enden, vendt mot felles plen og skråning med kratt og buskas. Det er en nabokatt to leiligheter bortenfor som går ute.

Anonymous poster hash: f3313...f64
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

siden du ikke har hørt noe så har de mest sannsynlig glemt dette, og da kan ikke en ekstra katt være et veldig stort problem? (den som tier samtykker?) Men hva med å sende inn en søknad, eller sende en ny mail? selv om du har loven på din side så er det vell greit å være på god fot med borettslaget?

Anonymous poster hash: a58f2...43d
AnonymBruker
Skrevet

Det kan bli en byrde for borettslaget om alle skal ha mulighet til å ha to eller flere katter og hunder. Det er en grunn til at den regelen er satt.

Men jeg tror jeg ikke jeg hadde gjort noe med det. Så lenge du ikke hører noe er det ikke vits i å ansette en dyr advokat. Hold hode litt lavt og sats på at dette blir glemt.

Anonymous poster hash: 67368...0bc
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde et lignende problem. Vi ansatte en advokat som skrev et brev til styret der han truet med at vi gikk rettens vei om ikke loven ble fulgt. Den norske lov er hevet over reglene til borettslaget. Etter det hørte vi aldri fra dem igjen, så vi bodde der i 5 år til sammen med kattene :)

Anonymous poster hash: 0c6b6...f28

• Liker 2
Skrevet

INNEkatter har ikke borettslaget lov til å nekte dere å ha.

Hvis dere lar kattene gå ute er det uansett borettslaget som må ta initiativ til å gjøre noe med det, dvs. kreve tvangssalg hvis dere ikke kvitter dere med den ene katten. Det er ikke nødvendig at dere tar kontakt med advokat før dere ev. får varsel om tvangssalg. Jo lenger tid som går (etter at kattene har begynt å være ute), jo sterkere stiller dere. (Er de to kattene til stor ulempe for de andre som bor der vil de klage ganske raskt.)

Skrevet

Så lenge dere ikke har hørt noe så kan det ikke være noe problem.

Men personlig ville jeg aldri kjøpt en leilighet hvor en måtte søke om å ha dyr i etterkant. Jeg er for glad i hunden til å ta sjansen på det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, takk for svar!

Vi har hatt dem inne til nå, har ikke turt å slippe dem ut fordi jeg visste at jeg ihvertfall var på den sikre siden om de var innekatter. De har vært utekatter før da (om somrene), så de vil gjerne ut.

Men jeg vurderer å gjøre som noen her foreslår, å slippe dem ut og så evnt gå til advokat om det blir problemer. Jeg kan egentlig ikke forstå at det skulle være til særlig plage for naboene, da kattene ikke går i felles oppgang og det ikke er noen sandkasser de kan tisse i eller bed de kan grave i. De kan selfølgelig gå inn på de andre balkongene, men siden det er tillatt med katter og minst to andre katter her, så vil jo det kunne skje uansett.

Vurderer å ringe på til nærmeste nabo først, og gi dem en spruteflaske. Så kan de sprute på kattene hvis de går inn på deres balkong, og da lærer de fort :)

Gjest imperio
Skrevet

Hva med å henge opp en lapp i blokka? Hvor du har bilde av kattene også skriver du... at du gir tillatelse til at de kan sprute vann på kattene? Skriv at det gjør at kattene ikke kommer tilbake til deres balkong.
Noen kan rope, kaste ting etter kattene, eller verre, sparke etter kattene. Så om du gir de et tips at vann er trygt for kattene, og de har din tillatelse til å sprute vann om de er på deres "eiendom".

Ikke alle er glad i katter. Der hvor foreldrene mine bodde før så hatet de katter. Borettslag i små blokker der også. To katter ble skutt, fordi en mann mente de kunne komme seg inn på verandaen hans, og tisse på møblene. Det at katter dukket opp døde med synlige tegn på mishandling var ikke uvanlig.
Dette var for 30 år siden, så det ble ikke noe stor sak utav det. Men foreldrene mine flyttet til et mer barnevennlig strøk da broren min ble født.
Mennesker kan være ondskapsfulle, dessverre så er det en del som ser på katter som udyr.

AnonymBruker
Skrevet

Oi, jeg håper virkelig ikke det er slik det er her.. Å skyte rundt seg i borettslag høres jo helt vilt ut! Det er vel IHVERTFALL ikke helt i tråd med husordensreglene..

Men det er jo andre her som har katt også, og det er jo tillatt med katt i borettslaget, så tror ikke de er fullt så gale her.

Jeg er litt redd for å gjøre det du foreslår med å sette opp bilder og lage mye oppmerksomhet rundt det, i tilfelle styreleder "kommer på" saken og må sette et eksempel. Jeg tror kanskje ligge lavt og slippe dem ut etterhvert er lurt.

Men ikke sant, de kan egentlig ikke gjøre noe med mindre kattene faktisk er til plage for andre?

Skrevet

Bare husk å presisere at vann ikke må brukes ved minusgrader!

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke har hørt noe så kan det ikke være noe problem.

Men personlig ville jeg aldri kjøpt en leilighet hvor en måtte søke om å ha dyr i etterkant. Jeg er for glad i hunden til å ta sjansen på det!

Må bare kommentere dette; Jeg er egentlig helt enig. Trodde alt var greit siden jeg hadde snakket med styreleder som sa jeg ikke trengte å søke (som viste seg å være feil borettslag).

Gjest imperio
Skrevet

Oi, jeg håper virkelig ikke det er slik det er her.. Å skyte rundt seg i borettslag høres jo helt vilt ut! Det er vel IHVERTFALL ikke helt i tråd med husordensreglene..

Men det er jo andre her som har katt også, og det er jo tillatt med katt i borettslaget, så tror ikke de er fullt så gale her.

Jeg er litt redd for å gjøre det du foreslår med å sette opp bilder og lage mye oppmerksomhet rundt det, i tilfelle styreleder "kommer på" saken og må sette et eksempel. Jeg tror kanskje ligge lavt og slippe dem ut etterhvert er lurt.

Men ikke sant, de kan egentlig ikke gjøre noe med mindre kattene faktisk er til plage for andre?

Dette var for 30 år siden, andre tider da. Vet om en hund som ble drept også, bare fordi den KUNNE ha jaget sauene til en fyr. Dette var på landet og kun for 10 år siden eller noe, kanskje litt lengre.

Men om du nå får lov til å beholde kattene så burde du gjøre det. Katter er nysgjerrige, og hagemøbler blir ofte et tilfluktssted når det blåser eller regner.

Dersom du ikke får klager, så kan de ikke gjøre noe som helst. Og det skal jo egentlig litt til for at en katt er til plage... De er kastrerte, så høylytt slåssing og markering kommer ikke til å bli et problem. Det verste er vell en dø fugl her og der.

AnonymBruker
Skrevet

Lovverket er at hvert enkelt borettslag har og lager sine egne regler. Når blr. Er nytt, får alle en "mal" for Husordensregler og vedtekter for brl. Disse blir så lokalt tilpasset/endret.

Å sende "en hyggelig mail" når det er skjema som skal benyttes bliroppfattet som "smisk" og omgåelse av regler - nemlig skjemabruk.

Har du sendt skjemaet? Hvis ikke gjør det fortere enn fyken.

Er det en katt så er det en katt som blir godkjent, om katt nummer to kan få "dispensasjon" fra reglene gjenstår å se. Når du innleder med å omgå reglene så er ikke dette en god begynnelse.

Katter som går ute i fellesområdet er vanligvis ikke velkomne , særlig ikke der hvor det og er småbarn som bruker fellesarealene til lek, lekeplasser/sandkasser osv.

Mange års styrearbeid, og borettslagsbeboelse er min bakgrunn, ommnoen skulle lure.

Anonymous poster hash: 75289...49f

• Liker 2
Skrevet

Du har vært i kontakt med styreleder og fortalt om situasjonen, og fått beskjed om at saken skal tas opp i styret. Da har du etter min mening ditt på det tørre.

Strengt tatt har du ikke lov til å ha to utekatter, men jo lenger tid som går (etter at de har begynt å være ute) jo svakere stiller borettslaget i en ev. sak. "Den som tier samtykker" kan også brukes i en rettssak (dvs. at når styret ikke har fattet vedtak om at du ikke skal få lov å ha to utekatter til tross for at du har bedt om lov, vil det være et stilltiende samtykke). Og som sagt, jo lenger tid som går jo vanskeligere er vil det være å nå frem med at de er til plage/ulempe for de andre i borettslaget.

Lovverket er at hvert enkelt borettslag har og lager sine egne regler. Når blr. Er nytt, får alle en "mal" for Husordensregler og vedtekter for brl. Disse blir så lokalt tilpasset/endret.

Å sende "en hyggelig mail" når det er skjema som skal benyttes bliroppfattet som "smisk" og omgåelse av regler - nemlig skjemabruk.

Er det en katt så er det en katt som blir godkjent, om katt nummer to kan få "dispensasjon" fra reglene gjenstår å se. Når du innleder med å omgå reglene så er ikke dette en god begynnelse.

Katter som går ute i fellesområdet er vanligvis ikke velkomne , særlig ikke der hvor det og er småbarn som bruker fellesarealene til lek, lekeplasser/sandkasser osv.

Mange års styrearbeid, og borettslagsbeboelse er min bakgrunn, ommnoen skulle lure.

Utgangspunktet er at borettslaget fatter sine vedtekter, det stemmer. Men det er en del unntak, for eksempel i forhold til husdyrhold. Borettslaget har ikke rett til å nekte beboere å ha husdyr som blir holdt inne i leiligheten, som for eksempel innekatt.

Om noen er interessert, min bakgrunn er juridisk embetseksamen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la ved skjemaet også da jeg skrev den mailen. Men har flere steder sett at folk anbefaler å ikke sende inn slike skjemaer, fordi de ikke er gyldige lenger. Dvs. at et borettslag ikke lenger kan kreve søknad på forhånd. Det er ihvertfall slik det framstår her, så vidt jeg kan se:

http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm#Hund%20og%20katt%20i%20leilighet

Tenker særlig på dette sitatet:

"Et krav i vedtektene om at man må s ø k e om å ha dyr kan på samme vis overses. Adgang til å ha dyr i leiligheten er ikke lenger gjenstand for søknad. Man har rett til å ha dyr i leiligheten. Et råd til leietageren er å underrette alle i oppgangen og gi styret melding om at man flytter inn med dyr. Det er ikke noe krav etter loven, men vedtektene kan formodentlig fastsette dette " til sikring av god husorden"."

Dette er skrevet av en jurist, men loven kan kanskje tolkes på flere måter? Jeg håper bare dette ordner seg og at vi slipper konflikter. Har ikke noe problem med å forstå at man ikke kan ha ti utekatter i hver leilighet i borettslaget, og at styret ønsker å ha en viss kontroll. TS

AnonymBruker
Skrevet

Strengt tatt har du ikke lov til å ha to utekatter, men jo lenger tid som går (etter at de har begynt å være ute) jo svakere stiller borettslaget i en ev. sak. "Den som tier samtykker" kan også brukes i en rettssak (dvs. at når styret ikke har fattet vedtak om at du ikke skal få lov å ha to utekatter til tross for at du har bedt om lov, vil det være et stilltiende samtykke). Og som sagt, jo lenger tid som går jo vanskeligere er vil det være å nå frem med at de er til plage/ulempe for de andre i borettslaget.

Så da anbefaler du vel egentlig at jeg slipper dem ut FØR jeg hører noe mer fra Styret?

Skrevet

Så da anbefaler du vel egentlig at jeg slipper dem ut FØR jeg hører noe mer fra Styret?

Det er en sjanse å ta, men det hørtes ikke ut som styreleder var særlig innstilt på å gjøre et unntak. Du risikerer jo at hvis de andre styremedlemmene er velvillig innstilt vil de forandre mening hvis de oppdager at du ikke har ventet på deres tillatelse. Vet du når det er styremøter? Har det vært styremøte etter at du var i kontakt med styreleder?

Hvis du venter med å slippe dem ut til et vedtak fra styret stiller du mye svakere hvis vedtaket ikke er til din fordel, da er det ikke lenger snakk om noe stilltiende samtykke.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en sjanse å ta, men det hørtes ikke ut som styreleder var særlig innstilt på å gjøre et unntak. Du risikerer jo at hvis de andre styremedlemmene er velvillig innstilt vil de forandre mening hvis de oppdager at du ikke har ventet på deres tillatelse. Vet du når det er styremøter? Har det vært styremøte etter at du var i kontakt med styreleder?

Hvis du venter med å slippe dem ut til et vedtak fra styret stiller du mye svakere hvis vedtaket ikke er til din fordel, da er det ikke lenger snakk om noe stilltiende samtykke.

Jeg vet ikke når det er styremøter, og om jeg spør så minner jeg dem på at jeg finnes..

Informasjonen er ikke så lett tilgjengelig her.

Hvor ofte er det vanlig å ha styremøter, egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Mannfolk ass.. skyter katter og er onde. Skjønner ikke at det går an å bli så hissig pga en katt eller 2. Folk som ikke liker katter=psykopater. Jeg respekterer at ikke alle er så interessert i katter, men ikke vær slem mot de eller lag så mye bråk!

Har noen surfitter (MENN så klart) i borettslaget her og, men min katt henger mest på min terrasse og går kun på do inne. Har du ikke hørt noe så er det vel bare å la kattene gå ut. Drit i sure mannfolk.

Anonymous poster hash: 57968...d41
AnonymBruker
Skrevet

Kom på: Et alternativ (hvis de ikke tillater to katter) er at bare den ene katten går ut. Den andre er det ikke dødsviktig for, han vil mest ligge i vinduet og kikke. Men det er ganske brysomt, da, å hele tiden passe på at den ene ikke går ut. Kan for eksempel ikke ha verandadøra åpen om sommeren.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...