Gå til innhold

Forventet avkastning på bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er fryktelig opptatt av at det er lurt å kjøpe bolig, både fordi de mener at det er "som å kaste penger ut vinduet å leie", forventer prisstigning og har planer om å bruke kapitalen til pensjon (enten gjennom spesielle lån eller selge og kjøpe noe rimeligere). Med tanke på at en gjerne er i boligmarkedet 50-60-70 år, er det naturligvis den langsiktige forventede avkastningen som er viktig i denne sammenhengen, men jeg hører aldri noen komme med tall på hva denne forventede avkastningen faktisk er. Noen tenker kanskje nå at det er fordi det er vanskeligere å spå priser på lang sikt enn kort sikt. Tvert om, det er lettere på lang sikt.

Uansett, hva er dine tanker rundt den forventede avkastningen til bolig? Da kan en gjerne presisere om en mener prisstigning på nybygg (altså ikke om en kjøper nybygg, men utviklingen på nybyggpriser på markedet), sin egen bolig minus vedlikehold/holde den moderne, prisstigningen uten å ta hensyn til kostnader, eller et annet alternativ du ønsker.

Selv tenker jeg nybygg følger lønnsveksten noenlunde, mens bruktbolig minus alle kostnader har forventet -2 til -4% realavkastning, altså avkastning mins inflasjon (dyrt å modernisere og holde vedlike). Jeg skjønner mao ikke helt boligmanien.

Hva tenker du?

Anonymous poster hash: 972e3...dcc
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veksten ved nybygg har vært betydelig høyere enn lønnsveksten. Dette skyldes i stor grad standardhevinger og krav fra myndighetene.

Samtidig gir større etterspørsel enn tilbud en betydelig prisvekst i pressområdene, mens det motsatte gjør seg gjeldende i fraflyttingsområder. Denne effekten varierer mye med tid i de ulike områder.

"Boligmanien" skyldes i stor grad prisstatistikken de siste 50 år. Hvordan det blir de neste 50 er ikke lett å svare på.

Anonymous poster hash: 0b1e4...6ca
Skrevet

Jeg har ikke noe spesielt og legge til annet enn at jeg er skeptisk til fremtiden. Jeg tror ikke de neste 40 årene skal bli så gunstige som de 40 årene vi har hatt. Mye grunnet at oljealderen sin gullalder er over her på berget. Neste generasjon vil ikke bli millionærer på bolig slik våre besteforeldre og foreldre har blitt, men vi blir det kanskje når vi arver.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan folk kan si at det lønner seg å leie. Da må i så fall leieprisen være lavere en det man betaler i rente. Jeg tenker at om verdien på boligen min faller i verdi, dvs ikke stiger like mye som kjøpekraften, så vil jeg uansett sitte igjen med en verdi. Verdien kan falle, men den blir ikke borte og jeg må uansett betale for å bo.

Anonymous poster hash: cd099...2cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...