Gå til innhold

Peiling på moms?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Noen som vet noe om moms for selvstendig næringsdrivende? Jeg regner med å måtte registrere meg som momspliktig snart, men jeg lurer på hva som skjer med det jeg allerede har fakturert for (uten moms)? Må jeg tilbakebetale moms for beløp jeg allerede har fakturert for? Og kan jeg i så fall kreve dette beløpet fra de jeg har fakturert momsfritt, eller må jeg selv stå for denne momsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ah.... fant svar på mitt eget spørsmål! (ble litt motløs av den 700 siders moms-guiden til skatteetaten, men fant en kortere forklaring på bedin.no):

Er du en nyregistrert bedrift, som ikke er registrert i mva-manntallet, selges de første varer/tjenester uten mva. Disse salgene skal ikke etterfaktureres for mva når du blir mva-registrert. Den fakturaen som er med på å trekke salget over registreringsgrensen på kroner 50.000,-, skal inkludere mva.

I tilfelle andre lurte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du fant svar, bedin er en god side med mye nyttig informasjon.

Ville bare gjøre meg til kjenne i tilfelle det skulle dukke opp noen andre spørsmål, possum (eller evt noen andre), da jeg jobber med merverdiavgift og registrering av virksomheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...