Gå til innhold

Slanker meg skikkelig for første gang. Hvilke fallgruver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

163 cm høy, 63 kg. Ønsker å gå ned 10 kg. Tidligere har jeg ikke tenkt så mye på hva jeg har spist. Blitt mye godteri og usunn mat. Men nå har jeg for første gang tatt ordentlig tak i det, og har masse motivasjon. Det går ganske bra, og jeg har allerede gått ned et par kg. Jeg orker ikke å telle kalorier, men tenker nøye gjennom hva jeg spiser, og lar være å spise endel fristelser som oppstår.

Hadde en episode for et par dager siden der jeg var så sulten at jeg ble helt utafor. Da var klokka 16 og jeg hadde spist fire knekkebrød med kyllingpålegg og smør, en liten kjøpesmoothie og litt serranoskinke, det var alt jeg hadde spist den dagen, fordelt på fire måltider. Det var nok altfor lite. Men hvordan vite hvor mye jeg skal spise?

Bør jeg unne meg lørdagsgodt for å ikke sprekke, eller skal jeg nekte meg det også?

Er det nå i starten det er vanskeligst, eller blir det verre når jeg har lite igjen å ta av, og kroppen gjerne vil holde på de ekstra kiloene?

Tar gjerne imot eventuelle andre råd :)

Anonymous poster hash: 0b8e7...5c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

163 cm høy, 63 kg. Ønsker å gå ned 10 kg. Tidligere har jeg ikke tenkt så mye på hva jeg har spist. Blitt mye godteri og usunn mat. Men nå har jeg for første gang tatt ordentlig tak i det, og har masse motivasjon. Det går ganske bra, og jeg har allerede gått ned et par kg. Jeg orker ikke å telle kalorier, men tenker nøye gjennom hva jeg spiser, og lar være å spise endel fristelser som oppstår.

Hadde en episode for et par dager siden der jeg var så sulten at jeg ble helt utafor. Da var klokka 16 og jeg hadde spist fire knekkebrød med kyllingpålegg og smør, en liten kjøpesmoothie og litt serranoskinke, det var alt jeg hadde spist den dagen, fordelt på fire måltider. Det var nok altfor lite. Men hvordan vite hvor mye jeg skal spise?

Bør jeg unne meg lørdagsgodt for å ikke sprekke, eller skal jeg nekte meg det også?

Er det nå i starten det er vanskeligst, eller blir det verre når jeg har lite igjen å ta av, og kroppen gjerne vil holde på de ekstra kiloene?

Tar gjerne imot eventuelle andre råd :)

Du har allerede lært det viktigste og det er at du må spise nok mat.

Legg deg på 1500 kalorier de dagene du er i ro og øk på mengden de dagene du er i aktivitet eller trener (om du gjør det).

Du kan spise bacon, godteri eller knekkebrød, alt hva du vil, så lenge du spiser tilstrekkelig med kalorier til å opprettholde grunnforbrenningen din (ca 1450) og såpass lite at du går i underskudd. Grunnforbrenningen er det kroppen bruker KUN på å holde seg selv i gang. Absolutt alt av aktivitet kommer i tillegg.

Anonymous poster hash: 4eceb...b3f

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Du bør ha en noenlunde oversikt over hva mat inneholder av kcal og ernæring ellers så er du allerede på vei ned i en fallgruve.

Hele poenget med å telle kalorier er å lære deg mer om ernæring og hva som inneholder hva og klarer du å bruke det som et verktøy fremfor å la det bli en besettelse så er kaloritelling veldig lurt for å få en oversikt over hva du putter i deg hver dag.

Etterhvert vil du ikke trenge å telle kalorier lenger fordi du "ser" kaloriene og vet hva som er bra mat, hva som inneholder bra med proteiner, godt fett, komplekse karbs etc etc.

Men om du absolutt ikke vil telle så kan du Google feks 1500 kcal dagsplan eller lignende så kan du se ca. hvor mange kalorier minimumet er for en sunn vektnedgang. Du burde også balansere med mer proteiner, fett og komplekse karbohydrater og kjøre 3-4 skikkelige måltidet per dag fremfor magre små knekkebrødmåøtider som ikke metter en undulat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere! :) Å google en meny har jeg ikke tenkt på, lurt! Jeg har en viss peiling på hvor mye kalorier det er i ting, og hva jeg bør unngå. Så noe av det kommer automatisk allerede. Men orker bare ikke å gjøre så stor sak ut av tellingen nå, vil bare kutte ut de ekstra usunne og kaloririke tingene. Og spise litt mindre enn jeg pleier. Men ser at det er stor fare for at jeg før i meg for lite.

Er det ca 1500 jeg bør ligge på? Er i normalt med aktivitet i løpet av dagen, og trener lett, innimellom. Så tror ikke trening gjør noe særlig utslag fra eller til. Vil trene mer, men ikke lett å få til med barn og fulle dager. Får en treningssykkel i dag, så da kan jeg sykle hjemme heretter.

Det ser ut til at jeg går ned ca 200 gram hver dag, har veid meg de siste morgenene. Er det for mye? Føler meg egentlig helt grei, litt mer sulten enn jeg pleier, men det går greit. Tenker ikke på mat hele tiden, som jeg på forhånd forventet (og har gjort tidligere når jeg har prøvd halvhjertet) Bortsett fra den ene dagen da.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes lørdagsgodt er en god idé. Totalt avhold har hvertfall aldri fungert for meg. Pass dog på at du ikke går helt bananas på lørdag, for da kan du ødelegge det du har oppnådd resten av uken.

Anonymous poster hash: b502f...2a2
AnonymBruker
Skrevet

Er ca 1000 kalorier til lørdagsgodt greit, eller er det for mye?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner selv at det er for mye. Men ble 1000 kalorier denne helgen. Spiste nok litt mindre enn jeg skulle av mat, bytta ut litt med sjokolade.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner selv at det er for mye. Men ble 1000 kalorier denne helgen. Spiste nok litt mindre enn jeg skulle av mat, bytta ut litt med sjokolade.

Så lenge du holdt deg til kalorigrensen din er det ikke noe problem. Eneste som er problemet er at man gjerne blir mer sulten av å ikke spise ordentlig mat med fiber, protein og fett og at det blir vanskeligere å ikke spise mer.

Anonymous poster hash: 4eceb...b3f

Skrevet

1000 kcal snop er alt for mye, ja.

Hvis du da satt igjen med 500 kcal til mat den dagen, så har du ikke fått i deg det du skal av næringsstoffer, noe som overhodet ikke er bra i en slankekur hvor det er lett å få i seg for lite selv når en bare spiser sunn mat.

Spiste du nok mat, så har du gått i overskudd. Noe som er bedre, men som utsetter slankekuren. Ingen krise, men fortsetter du i samme sporet, kan nok slankekuren ta lang tid. Det er vanskelig nok når du er så lett som du allerede er.

AnonymBruker
Skrevet

Er ca 1000 kalorier til lørdagsgodt greit, eller er det for mye?

Syns 1000 kalorier er altfor mye å bruke på godteri.

Anonymous poster hash: 9fdc2...e53

AnonymBruker
Skrevet

TS

Takk for innspill! Da blir det ikke så mye godteri neste helg. Skal sies at sjokoladen ble fordelt på fredag og lørdag, og at jeg nok spiste for lite mat de to dagene. Men jeg vet jo egentlig selv at det er for mye. Tidligere har jeg spist så mye sjokolade flere ganger i uken....

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Det er vanskeligst i starten, men etter en uke eller to vil du nok merke at det er mye enklere for da er kroppen vandt til det.

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye som er "for mye" kommer helt an på hvilke mål du har. Jeg tillater meg en gang i blant å spise mange kalorier i godteri, og heller spise færre kalorier i ordentlig mat, men jeg gjør ikke dette ofte. Vanligvis tillater jeg meg heller å spise mer enn mitt vanlige kaloribudsjett på lørdager, men jeg er selvfølgelig også klar over at jeg da vil gå saktere ned i vekt.

Anonymous poster hash: b502f...2a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...