Gå til innhold

Har du/dere søkt startlån fra kommunen/husbanken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du/dere innvilget lånet? Fra hvilket utgangspunkt og med hvilken begrunnelse?

Vi vurderer å søke startlån, mannen er i full jobb og jeg har 50% i tillegg til studier.

Vi er begge ferdig utdannet. Vi har studielån og litt lite egenkapital for å få nok lån i banken. Vi har nok å betale ned lånet med.

Anonymous poster hash: 8ec36...d1b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er det mange og lange tråder på allerede.

Du må lese deg opp på reglene i din kommune, fordi der er like mange svar på hvordan reglene er som der er kommuner i Norge.

Anonymous poster hash: 6966f...967

Gjest tuppesjura
Skrevet

Startlån er i utgangspunktet til de som er i en varig økonomisk vanskelig situasjon. men i år skal det også være fokus på barnefamilier.

Likevel varierer det veldig fra kommune til kommune hvem som får lån. Det er som regel en begrenset pott som fordeleshvert år.

AnonymBruker
Skrevet

Vår kommune har sluttet med å gi kommunalt boliglån til slike lånesøkere som dere heldigvis. Så mange som utnyttet kommunalt lån tidligere at flere uføre med og uten barn ikke fikk lån før minst to år senere.

Dere må nok belage dere på å spare for så å søke ordinær lån i bank eller vanlig husbanklån. Syns det er direkte frekt at dere tror at kommunalt lån er for friske mennesker som ikke er i en varig vanskelig økonomisk situasjon.

Anonymous poster hash: 59fd3...bf0
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner fikk startlån i tillegg til vanlig banklån da han kom ut fra å ha sonet 2 år i fengsel. Han hadde allerede fått fast jobb med 450 000 i lønn og hadde også 100 000kr på BSU som han slapp å bruke, så han var ikke akkurat i en vanskelig økonomisk situasjon.

Anonymous poster hash: dd49a...0fd

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner fikk startlån i tillegg til vanlig banklån da han kom ut fra å ha sonet 2 år i fengsel. Han hadde allerede fått fast jobb med 450 000 i lønn og hadde også 100 000kr på BSU som han slapp å bruke, så han var ikke akkurat i en vanskelig økonomisk situasjon.

Om det er sant, noe jeg tviler sterkt på, så har kommunen brutt loven.

AnonymBruker
Skrevet

Om det er sant, noe jeg tviler sterkt på, så har kommunen brutt loven.

Hvilken lov skulle det være. Han var vanskeligstilt i forhold til bolig, da han ikke hadde hatt inntekt på 2 år pga soningen og selvfølgelig ikke hadde så gode muligheter på leiemarkedet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken lov skulle det være. Han var vanskeligstilt i forhold til bolig, da han ikke hadde hatt inntekt på 2 år pga soningen og selvfølgelig ikke hadde så gode muligheter på leiemarkedet.

Det skal ikke tas hensyn til det du nevner. Isåfall skulle halve vennegjengen min hatt kommunalt lån også. En person med inntekt på 450000 til tross for to års fengsel er IKKE vanskeligstilt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kjenner også tilfeller hvor de som får startlån ikke nødvendigvis har så lav inntekt, men hvor det er andre forhold som gjør at man får startlån, deriblant meg selv. Så at en inntekt over et visst nivå skulle gjøre det ulovlig å gi noen startlån er jo bare tull.

Endret av asterix
AnonymBruker
Skrevet

Det skal ikke tas hensyn til det du nevner. Isåfall skulle halve vennegjengen min hatt kommunalt lån også. En person med inntekt på 450000 til tross for to års fengsel er IKKE vanskeligstilt.

Uansett hva vennegjengen din har gjort eller ikke gjort og ikke ha fått innvilget startlån så endret ikke det det faktum at han jeg kjenner sitter med egen leilighet betalt med både startlån og vanlig banklån.

Skrevet (endret)

Jeg har startlån (dekker kun egenkapitalsbiten).Jeg og mannen har vel ca 350.000 hver i året. Men vi fikk før reglene ble strammet inn i fjor.

Flytende rente, fant ut at det var billigst over tid, har samme på banklånet. Fast rente bør man kun ha om man trenger den økonomiske stabiliteten.

Endret av Tvist
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner også tilfeller hvor de som får startlån ikke nødvendigvis har så lav inntekt, men hvor det er andre forhold som gjør at man får startlån, deriblant meg selv. Så at en inntekt over et visst nivå skulle gjøre det ulovlig å gi noen startlån er jo bare tull.

Kanskje du kan komme med eksempler på hva disse grunnene som ikke utgjør det å være økonomisk vanskeligstilt kan være? Så lærer vi kanskje noe av innlegget ditt...

Anonymous poster hash: 3163b...815

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Fikk du/dere innvilget lånet? Fra hvilket utgangspunkt og med hvilken begrunnelse?

Vi vurderer å søke startlån, mannen er i full jobb og jeg har 50% i tillegg til studier.

Vi er begge ferdig utdannet. Vi har studielån og litt lite egenkapital for å få nok lån i banken. Vi har nok å betale ned lånet med.

Ja, jeg fikk innvilget lån på grunn av at jeg regnes som økonomisk vanskeligstilt. :) Egenkapitalen hadde jeg.

Gjest Blondie65
Skrevet

Kanskje du kan komme med eksempler på hva disse grunnene som ikke utgjør det å være økonomisk vanskeligstilt kan være? Så lærer vi kanskje noe av innlegget ditt... Anonymous poster hash: 3163b...815

Re-etablering etter fengselsopphold vil jeg tro er helt innenfor reglene for startlån, akkurat som re-etablering etter samlivsbrudd.

Husk at de fleste banker krever at du har vært i fast jobb i seks måneder før du har fått lån.

Jeg fikk startlån for 5 år siden, men reglene ble endret for noen år siden og innskjerpet.

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk innvilget startlån høsten 2013. Vi har begge uføretrygd, minstesats og ung ufør. Det var ikke noe problem for oss å få startlån, men skulle egentlig vært nødt til å vente til 2014 fordi budsjettet var oppbrukt. Grunnen til at vi fikk innvilget tidligere var at vi begge bodde i psykiatrisk omsorgsbolig, og det var lange ventelister på disse boligene. Vi argumenterte med at et forhåndsløfte ville gi oss mulighet til å flytte et halvt år tidligere enn om vi hadde måttet vente, og fikk derfor innvilget lånet. Vi hadde ca 15% egenkapital da vi søkte.

Anonymous poster hash: 4ebc3...3d4
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det er mulig jeg får ny kode nå.

Jeg vil ikke kunne øke inntekten før om tidligst et år. Vi venter barn i juni og jeg skal ut i permisjon.

Vi er kanskje ikke økonomisk vanskeligstilt, men jeg ser det er helt greit å søke som barnefamilie i vår kommune.

Har også lest om flere saker i vår kommune der folk med langt høyere inntekt og som også har fått utdanning har fått startlån.

Vi har aldri hatt noe rot med kreditt, inkasso eller annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...