Gå til innhold

fra utekatt til innekatt..?

Gjest ¤bella¤

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og sambo tenker på å flytte. Men vi har en katt som pleier å være ute, ikke så mye, men innimellom.

Er det en mulighet for å få henne til å bli innekatt?

klemmer fra baby-E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Lite sannsynlig. Det går fint med innekatter som blir utekatter, men andre veien er det skivebom så og si hver gang.

Jeg bomma med to stykker. Nå må naboene finne seg i at pus går trapper sammen med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd, men noen jeg kjenner prøvde det, og det var mindre vellykket. katten sto hele tiden ved døren og ville ut, dessuten virket hun trist store deler av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt ikke anbefale å prøve å gjøre en utekatt til en innekatt. En katt som er vant til å være ute, uansett om det bare er en gang i blandt vil alltid lengte etter å komme ut. Og på den måten er sjansen stor for at den vil mistrives når den bare må være inne.

En katt som skal holdes som innekatt bør ha vært det fra den var liten, den bør helst ikke ha vært ute. Da vet den ikke hva den går glipp av og vil kunne trives innendørs. (noen katter vil aldri kunne trives kun innendørs, uansett om de er vant til å være ute eller ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med de andre her, katten vil sannsynligvis bli både ulykkelig og frustrert. Men, du kjenner selv din egen katt, og dersom hun nesten aldri er ute uansett, så kan hun kanskje være fornøyd med enda færre turer? ta hensyn til hennes behov når det flytter, men dersom hun er skjedent ute trenger det ikke å være ideelt, bare mulig å slippe henne ut.

Pusen min er tidligere innekatt, som jeg har sluppet ut, og hun nøyer seg egentlig med en tur i uka ca, i sommerhalvåret. Sist vinter var hun vel ute to ganger fra oktober til mars. (Hun skrapte på vinduet noen flere ganger, men når vi åpnet snudde hun og nektet å gå ut...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja du kan ikke finne på å sperre inne en katt som er vant til å være ute. Stakkars!!!! Den kommer i såfall garantert til å blir deprimert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de andres innlegg.

Innekatt til utekatt går greit, men ikke utekatt til innekatt. Det lykkes ikke, det er ikke bra for katten. Da blir den som de andre sier, deprimert og ulykkelig.

Det er derfor de lærde sier at om du har en katt som skal være innekatt så må du aldri la den få smaken på utelivet for da vil den aldri tilbake inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det kommer til å gå så bra. Katten kommer til å mistrives om den ikke får gå ut i ny og ne. Tor dere får revudere flyttingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei!

Takk for svar.

Nå har jeg pratet med dyrlegen. Han sa at det kunne gå helt fint og omstille henne til å bli en fulltids-innekatt.De første ukene kom til å bli tøffe, men hun ville venne seg til det. Det som var viktig å huske på, var at hun da trenger masse kos (noe hun får nå også) mye lek. Så vi tenkte vi skulle prøve...

Vi har jo ikke funnet en leilighet ennå, så muligheten for at vi finner en leilighet i et område der hun kan fortsette å være ute, er jo fortsatt der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei, ikke steng katten inne om den er utekatt nå. Jeg får helt vondt inni meg når jeg hører slikt...

Selvfølgelig vil det gå bra til slutt, for det er jo vi menneskene som bestemmer uansett, ikke sant? Men du vil garantert får en ulykkelig katt! Har du samvittighet til å se de triste øynene til katten din hver dag...?

Sats på en leilighet med utemuligheter for pusen din. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...