Gå til innhold

Fargelegging for voksne

Anbefalte innlegg

Gjest Tekola
Skrevet

Etter at flere her har nevnt det siste der så har jeg nesten mistet lysten til å fargelegge. Ikke alle klarer å tegne eller streke opp og da blir det ikke morsomt lenger. Spesielt nå når folk her begynner å prate "proff hobbyfargelegging". Føler meg rett og slett udugelig. Ingenting er tydeligvis godt nok for noen.

F.eks hvis alle hadde begynt å tegne opp selv, så er vel neste steg at man må lage papirarkene selv også?

Hva? Har du ikke laget papirarkene dine selv? Nei, da kan du bare gå hjem og vogge, altså! :snurt:

:ironi:

Jeg duger ikke til å tegne. Selv strekmenneskene mine er dårlige. Jeg har prøvd og prøvd, men jeg klarer ikke å lære meg det. Men fargelegging har jeg alltid likt, så jeg storkoser med med masse små detaljer og fine farger!

AnonymBruker
Skrevet

Etter at flere her har nevnt det siste der så har jeg nesten mistet lysten til å fargelegge. Ikke alle klarer å tegne eller streke opp og da blir det ikke morsomt lenger. Spesielt nå når folk her begynner å prate "proff hobbyfargelegging". Føler meg rett og slett udugelig. Ingenting er tydeligvis godt nok for noen.

F.eks hvis alle hadde begynt å tegne opp selv, så er vel neste steg at man må lage papirarkene selv også?

Er ikke bra nok før du lager ark og blyanter selv  :opplyser:

Kos deg, vi gjør det ikke for kunsten, men for trivselen. Så lenge man følger kardemommeloven er det ingen som kan komme og si at vi har en "for dårlig" fritidsaktivitet. 

Anonymous poster hash: e2ca0...6f2

• Liker 3
Skrevet

Er ikke bra nok før du lager ark og blyanter selv :opplyser:

Kos deg, vi gjør det ikke for kunsten, men for trivselen. Så lenge man følger kardemommeloven er det ingen som kan komme og si at vi har en "for dårlig" fritidsaktivitet.

Anonymous poster hash: e2ca0...6f2

Derfor jeg sa nesten :-p Jeg har forøvrig blitt mye mer oppmerksom på naturen rundt meg etter at jeg begynte å fargelegge. Så jeg ser store fordeler med å fargelegge :-)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Grunnen til at jeg velger å fargelegge ferdig print er fordi det er veldig demotiverende å bruke mange timer på å tegne noe, for så å ødelegge det med å prøve å legge til farge. Det er hovedsakentlig grunnen til at jeg kuttet ut farge i tegningene mine ellers, da det alltid ente med å bli dårlig, selv om sluttproduktet på steg en ble fin. Ferdig opptegnede bilder er ikke like ille å ødelegge som et bilde en har brukt 20+ timer på å tegne. En bok varer ganske lenge også, og koster ikke stort mer enn en tegneblokk, så jeg ser ikke helt hvordan det skal være så stor forskjell på det.

Endret av Fiolinisten
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Å lage papirark er en flott hobby! :jolie:

(Jeg har lagd det selv, sammen med min kone, til å ha som bordkort i bryllupet.)

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Skrevet

Hm...

Jeg kom plutselig på noe man kan gjøre som en faktisk gave til noen:

Lag papiret, overfør motivet man printer ut til papiret man har lagd og fargelegg på det. Ramme det inn og gi bort.

Hah!

Dere som syns fargelegging ikke var hobby: Gå og vogg! :P

• Liker 4
Skrevet

For dem som liker å tegne litt da, så kan jeg anbefale disse litt uvanlige tegnebøkene (de med 642 og 712). Veldig artig å pusle med innimellom, og så kan man farge etterpå. 

Jeg er glad i å både tegne og farge, så i disse bøkene går det stort sett i tegninger med gråblyant, og så tar jeg igjen fargingen i bøkene til Johanna Basford (kommer en ny av dem til høsten også :D ).

http://www.chroniclebooks.com/catalogsearch/result/?q=things+to+draw

Gjest pærecider
Skrevet

Drit i dem, du fargelegger for deg selv og ingen andre. Det er en fin og avslappene ting å drive med, og passer for alle nivåer!

Til de som mener at fargelegging er barnslig, bortkastet tid, ikke like bra som å tegne selv, ta dere en bolle, eller ta den diskusjonen et annet sted!

Skrevet (endret)

Jeg fargelegger fordi det er gøy og avslappende. Jeg liker også å tegne, men da er terskelen høyere for å sette seg ned med det. Man kan ikke bare gjøre litt og litt, og "inspirasjonen" må være der. Selv om jeg ikke trodde dette var kreativt, så kjenner jeg at det trigger kreativiteten likevel. Og i noen av bøkene, så oppfordres det til å tegne ekstra ting på tegningene selv. Jeg koser meg. Og kos er ikke bortkastet tid. Uansett hva sluttresultatet er, eller hva jeg gjorde underveis, eller hva fargeblyantene kostet. Jeg koser meg.

Andre mennesker synes det er bortkastet tid å fargelegge. Ja, selvsagt. Det er mange ting JEG synes er bortkastet tid. For meg. Eneste forskjellen er at jeg går ikke inn i diskusjon med disse hobbyentusiastene for å argumentere med at de må slutte med bilmekkingen, eller heklingen eller hva de liker å gjøre på. Jeg "kaster" heller bort tiden på å gjøre ting som JEG liker. F.eks. fargelegging, familie, ja, kanskje til og med tegning! :)

Endret av Jade
  • Liker 2
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Sliter litt med sitatfunksjonen, ipaden er litt vrang nå, fiolinisten og safira, men har altså laget en oversikt over de tre seriene fra Derwent. Håper denne kan være til litt hjelp :)

post-49525-0-61068000-1433765564_thumb.j

Endret av pærecider
Skrevet

Sliter litt med sitatfunksjonen, ipaden er litt vrang nå, fiolinisten og safira, men har altså laget en oversikt over de tre seriene fra Derwent. Håper denne kan være til litt hjelp :)

Tusen takk :D Fra det bildet ser det ut til at jeg burde går for artist, da det virker som om det passer min tegnestil ganske bra. Eventuelt kjøpe et watercolour sett senere, da det hadde vært morsomt å variere litt og leke med fargene.

Gjest pærecider
Skrevet

Tusen takk :D Fra det bildet ser det ut til at jeg burde går for artist, da det virker som om det passer min tegnestil ganske bra. Eventuelt kjøpe et watercolour sett senere, da det hadde vært morsomt å variere litt og leke med fargene.

Bare hyggelig! Ja, Derwent artist er fine å jobbe med, får et fint jevnt resultat med dem. Har prøvd andre slike blyanter fra faber castell og koh-in-noor, men vender alltid tilbake til Derwent.

Skrevet

Har Den hemmelig hagen, nå har jeg bestilt denne :)

9788202495855.jpg?w=436

Gjest pærecider
Skrevet

Har Den hemmelig hagen, nå har jeg bestilt denne :)

9788202495855.jpg?w=436

Oj, den så gøy ut!

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Alt snakket om Derwent fikk meg til å rote fram den hemmelige hagen og fargelegge litt. Kunne ikke dy meg for å legge til noen tegninger:P brukt derwent artist blyanter her.

post-49525-0-15663500-1433772077_thumb.j

Endret av pærecider
Skrevet

Wow, tusen hjertelig takk for en sånn fin oversikt! 

Ser ut som om Inktens eller watercolor ville passet meg best! Liker godt når man får sånn fin og blank overflate. Var en tur innom panduro i dag, men de hadde bare sett på 24. Man må kanskje innom en butikk som selger kunstmateriell? Om jeg ikke får tak i et fint sett denne uken så er jeg i alle fall nødt til å kjøpe et par nye grønne blyanter, de er nesten brukt opp (blader "må" være grønne ...)! Man får vel kjøpt farger i "løsvekt" enkelte steder også.

Skrevet

På vanlige bokhandlere har de fargeblyanter i løsvekt. Men det er gjerne bare én type pr butikk. Hobbybutikker har gjerne flere? Eller kanskje til og med fargehandlere. Kanskje de selger enkeltvis på panduro.no?

Gjest pærecider
Skrevet

Wow, tusen hjertelig takk for en sånn fin oversikt! 

Ser ut som om Inktens eller watercolor ville passet meg best! Liker godt når man får sånn fin og blank overflate. Var en tur innom panduro i dag, men de hadde bare sett på 24. Man må kanskje innom en butikk som selger kunstmateriell? Om jeg ikke får tak i et fint sett denne uken så er jeg i alle fall nødt til å kjøpe et par nye grønne blyanter, de er nesten brukt opp (blader "må" være grønne ...)! Man får vel kjøpt farger i "løsvekt" enkelte steder også.

Bare hyggelig. :) Du finner 72-sett på torso.no. De har et bra utvalg av tegnesaker.

Skrevet

Har faktisk brukt bare grønt, bortsett fra 4 farger. Som er rød/svart på marihøna, gult og litt brunt :-)

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...