Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Støvsuger ca en gang i uken. Vasker ved behov, dvs ikke så ofte. Tørker støvca hver tredje uke eller ved behov. Om sommeren hvis det er fint vær og vi er mye ute har vi en tendens til å senke "kravene" for husarbeid litt. Men vi prøver å ha det sånn at det alltid kan komme noen på besøk uten at vi blir nødt til å løpe rundt å vaske/rydde før de kommer. Fungerer ganske godt, selv om det hender vi må ta noen skippertak allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg laget en arbeidsliste som fordeles på oss tre som bor her, fordi jeg er dobbeltarbeidende og ekstrajobben min går ut på at jeg i stor grad har folk her hjemme - så nå MÅ det bare se ut her uten at jeg skal støve rundt som en gal etter at jeg kommer hjem fra jobb, og før folk siger inn. Så nå støvsuges det en gang pr uke pluss i helgen. Gulvene vasker jeg når jeg ser at det trengs.

Ellers er det rydding som er mitt verste mareritt. Der har vi masse disiplintrening som må gjennomgåes ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støvsuger en gang i ukai 1.etg, tenker at det burde vært to. har katt. 2.etg støvsuger jeg skjeldnere, annenhver uke. kjøkkengulvet vasker jeg når jeg greier å motivere meg, sikkert ikke oftere enn en gang/mnd maks. gulvene i resten av huset vasker jeg kanskje en gang i året...

badet vasker jeg et par-tre ganger/uke, det tar jo 3 minutter og da ser det så mye bedre ut.

satser på lite tekstiler, rene flater = mindre pes å holde rent. ingen tepper.

jeg er nå relativt ryddig anlagt, så som regel ser huset rimelig ryddig og greit ut.

og må bare legge til, at det å bo uten mann reduserer vaske/ryddearbeidet betraktelig. skulle jo tro det ble mindre å gjøre med to til å dele jobben, men dengang ei.

avskyr å rydde opp etter andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og må bare legge til, at det å bo uten mann reduserer vaske/ryddearbeidet betraktelig. skulle jo tro det ble mindre å gjøre med to til å dele jobben,

Jeg tviler sterkt på at det har med menns renslighet å gjøre. Det er nok heller det at ett menneske skitner mindre til enn to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at det har med menns renslighet å gjøre. Det er nok heller det at ett menneske skitner mindre til enn to.

jeg har da ikke sagt at noen av dem var urenslige, de bare gikk rundt og innbilte seg at det fantes en oppvaskfe og en dovaskefe osv som ordnet opp hvis de bare ventet lenge nok med å gjøre sin rettferdige andel av husarbeidet. og å mase er en ting jeg liker nesten enda mindre enn å tørke opp etter andre.

jeg har vært samboer i tilsammen fire år, og aldri klart å få noen andre enn undertegnede til å vaske badet.

og så hjalp det vel ikke akkurat med holdninger av typen ' ja, men det er da naturlig at det er smuler på kjøkkenbenken...' ja, det er naturlig at det er der de havner, men ingen naturlov mot å gjøre noe med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er altfor sløve, og vasker nok toppen hver andre, tredje eller til og med fjerde uke. Småvasker litt på badet innimellom, og farer litt over kjøkkenet når vi likevel er i sving med oppvask. Men ellers er det rimelig grelle tilstander... Det er jo mye gøyere å leke!

Her også :roll:

- bortsett fra hundens to røyteperioder hvert år, da blir det støvsuging nesten hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badet vaskes ca. 1 gang per uke + småvask ved behov (har en 6-åring med ikke full kontroll over strålen(e) ennå :wink: )

Kjøkken, stue og gang støvsuges også ca. 1 gang per uke, tørker støv der ca. annenhver uke. Gulvene vaskes sjelden, men hvis det er sølt noe blir ihvertfall deler av gulvet vasket. De andre rommene tas ved behov når hybelkaninene ikke lenger kan overses (er ganske flink til det!).

Vi har to barn, ingen husdyr.

Skulle gjerne hatt vaskehjelp, husarbeid er ikke særlig gøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein gong i veka:

- tørkar støv overalt

- oljemopp

- støvsug tepper og sofa (evt. òg resten av golva)

To-tre gonger i veka:

- tørrmopp

- grundig vask på badet

Dagleg:

- vaskar alle 'overflater' på kjøken og bad

Trur det var det. 'Det er lettare å halde reint enn å gjere reint' - det er faktisk sant! Skippertak-reingjering er grusomt, men når det ikkje er så ille skittent er det mykje greiare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger ca annen hver dag, vi er to voksne, en tenåring og en langhåret katt. Hvor i h* kommer alt støvet fra??? Tenker på å kjøpe en sånn robotstøvsuger som tusler rundt og støvsuger helt av seg selv. Noen som har en sånn en? Vasker forøvrig en gang hver 14. dag, kjøkken og bad etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke system på det her, men støvsugeren (eller swiffer'n + kost og brett) går en gang i uka sånn cirka :P

Vaske gjør vi enten når vi ser at det trengs, eller om vi får ånden over oss ;)

Overflater holdes rene, men støvtørkinga er vi utrolig sløve med (heldigvis er det lite å tørke støv av her).

Vi er bare to personer i en liten leilighet..

Jeg er redd jeg kommer til å bli litt mer "hysterisk" når (om) vi får dyr og barn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen faste rutiner på når jeg vasker/støvsuger/rydder. Jeg prøver å rydde litt hver dag, samt tørke av bord og benker på kjøkkenet. Som regel støvsuger jeg et par ganger i uka, men det kan gå både to og tre uker mellom hver gang jeg bruker moppen. Tørker støv ca 1 gang i mnd, tenker jeg.

Badet tas ved behov, således 2.etasje.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kaninvenn

jeg kommer i hvert fall ALDRI til å støvsuge hver dag, ei heller vaske badet like ofte :o Barn er som kalver, de trenger å venne seg til bakterieflora og sånt - det er i hvert fall mitt eneste håp om jeg får barn noen gang.

Vi er to i en leilighet på ca 65 kvm. Prøver å få støvsugd alt en gang i uka, i praksis sjeldnere. Vasker over ca hver annen eller tredje uke, mest fordi det "virker" reinere da. Hadde vi hatt større plass/lagringsplass --> mindre rot, evt vært flinkere til å rydde, ville det sikkert vært enda mindre støv rundt om kring. Badet vaskes ved behov - do og vask og ekle kroker litt oftere enn resten.

Når det gjelder mannens bidrag har jeg erfart at han TROR han gjør halvparten, men problemet er at han ikke ser hva som trengs før min toleranse er overskredet til de grader. Derfor blir det enten til at jeg maser, eller gjør det meste selv. Men det går seg gradvis til, da, vi har ikke bodd sammen så lenge. Hm. Når det er sagt kommenterte min far (i slutten av femtiåra) en gang jeg hadde vasket badet hjemme hos dem : "jeg visste ikke at man trengte å vaske badet, jeg..?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger og vasker gulvene en gang i uka.

(Har ikke barn ennå da...)

Dere som støvsuger hver dag... Jobber dere begge 100 %? Kan da ikke få tid til mye annet... :o Ihvertfall hvis dere har et rimelig stort hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg støvsuger nesten hver dag. Vasker et par ganger i uka, både gulver og bad/kjøkken.

Med litt rutine tar det ikke lang tid, og jeg velger å prioritere det framfor andre ting fordi jeg liker å ha det rent rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
vasker "hele" huset engang i uka' date=' går over med mopp hverdag.Kjøkkenet og badet blir vasket hverdag.[/quote']

Når jeg var "ung" var det o en "ære" at huset skulle vaskes til helga. Alt ble hevet ut. Gikk jo hele dagen

Dette fortsatte noen år, med barn, mann og hus.

I dag ler jeg av det. du orker vel da du er ung, er jo lit stas au da, men nå? nei jeg vil ha fri. parkestten er slik at det vises ingenting. vasker ? Nei mopper over + tja skal me sjå sann+ hver 5 uke? mann støvsuger.

kjøkken blir tatt ved behov, badet tar jeg alltid om det kommer folk. søren og, vi har doen der så jeg MÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink:Bestemor sa alltid: "bedre med litt støv i krokene enn et rent helvete"

:ler: Jeg er helt enig. Hater å vaske, noe som skjer ca. en gang i måneden. Bor riktignok i kollektiv så det blir vasket oftere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fasinert over hvor ofte mange vasker jeg...

Jeg vasker huset (har hjelp og stort hus) hver 14 dag.. - og koster gulv etc. ved behov. Misliker støvsuger .. liker bedre kost/mopp.

Toalett etc. tas selvfølgelig oftere - og har jeg invitert folk tar jeg jo unna det som "synes".. Liker også å ha det rent .. men det er grenser hvor mye møkk det blir - om man tørker av bena/tar av utesko osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...