Gå til innhold

BUP

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal jeg fortelle mine foreldre at jeg ønsker å komme i kontakt med BUP? Vi snakker aldri om vanskelige ting hjemme, og jeg har ikke særlig tillitt til foreldrene mine.

Ønsker hovedsakelig å få hjelp med tvangstanker og sosial angst. Er 16 år.

Anonymous poster hash: 25717...bd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger vel egentlig ikke det. Snakk med helsesøster eller lege for henvisning.

Anonymous poster hash: 8c8a4...cae
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trenger du hjelp, så ber du fastlegen, helsesøster eller andre om å hjelpe deg.

Når du får hjelp, så kan foreldrene dine bli informert etterhvert som du og får hjelp med å trekke dem inn og innvolvere foreldrene dine idet som er vanskelig for deg.

Anonymous poster hash: 1ef10...a6b

AnonymBruker
Skrevet

De har taushetsplikt når du er over 16 år :)

Dett ordner seg.

Anonymous poster hash: 54fc0...77d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åja, så jeg kan gå til helsesøster og fortelle hva jeg sliter med, og så kan hun henvise meg til bup?

Eller må jeg til fastlegen? Jeg har samme lege som foreldrene mine, så har ikke lyst til å snakke med h'n om det..

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen har taushetsplikt, men ja, helsesøster kan henvise deg.

Skrevet

Åja, så jeg kan gå til helsesøster og fortelle hva jeg sliter med, og så kan hun henvise meg til bup?

Eller må jeg til fastlegen? Jeg har samme lege som foreldrene mine, så har ikke lyst til å snakke med h'n om det..

Legen har ikke lov å si noe til foreldrene dine, men hvis det er vanskelig for deg å dra til lege uten at foreldrene dine vet det (penger) så kan nok helsesøster hjelpe deg :) ta kontakt med helsesøster i første omgang så kan hun fortelle deg hvordan veien videre er :)

AnonymBruker
Skrevet

Legen har ikke lov å si noe til foreldrene dine, men hvis det er vanskelig for deg å dra til lege uten at foreldrene dine vet det (penger) så kan nok helsesøster hjelpe deg :) ta kontakt med helsesøster i første omgang så kan hun fortelle deg hvordan veien videre er :)

Det er ikke pengene det står på, men mer det at jeg ikke stoler på at ting ikke blir sagt videre.. Men hvordan tar jeg kontakt med helsesøster? Hva skal jeg si? Hvordan går jeg frem?

Skrevet

Har dere ikke helsesøster på skolen? Evt helsestasjon for ungdom. Du sjekker hvordan tilbudet er i deres kommune (eller skolen) og tar turen innom den dagen det er åpent. Her jeg bor var det en fast dag i uka som helsestasjon hadde åpent for ungdom og da kunne vi bare komme innom og be om samtale med helsesøster

Og hvis du heller drar til legen så har han ikke lov å si noe til foreldrene dine, men hvis du vil forsikre deg så kan du også si ifra til legen at du ikke ønsker at foreldrene dine skal vite om det.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, helsesøster kan ikke henvise. Frem til 1. juli kan bare legge henvise til bup. Fra 1. juli kan psykologer også henvise.

Kanskje det er en lege på helsestasjon for ungdom du kan snakke med om henvisning? Eller finnes det tilogmed en psykolog der? Det gjør det en del steder.

Anonymous poster hash: 3af48...d52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, helsesøster kan ikke henvise. Frem til 1. juli kan bare legge henvise til bup. Fra 1. juli kan psykologer også henvise.

Kanskje det er en lege på helsestasjon for ungdom du kan snakke med om henvisning? Eller finnes det tilogmed en psykolog der? Det gjør det en del steder.

Anonymous poster hash: 3af48...d52

AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig som over her at det er lege som må henvise, men helsesøster kan ofte hjelpe deg på vei ved f.eks å skrive henvisningen og så kan legen skrive under på denne (hvis det er en skolelege), evt at du bare tar med deg skrivet fra helsesøster til fastlegen. Er du over 16 så har legen taushetsplikt og kan ikke snakke med foreldrene dine såfremt det ikke er fare for liv og helse, og foreldrene har ikke innsyn i journalen din. Det samme gjelder for BUP. Når det er sagt, så vil jeg nok tro at BUP vil ha et ønske om å involvere foreldrene dine i behandlingen, men de vil jo da måtte snakke med deg om det. Jeg har jobbet mange år i BUP og har nok alltid involvert foreldre i behandlingen, men i varierende grad. Noen ganger har jeg bare blitt enige med ungdommen om at foreldre bør være informert og de kommer kanskje til en liten samtale, mens andre ganger er det foreldrene jeg snakker mest med (men da er det gjerne de som har tatt initiativ til henvisningen i utgangspunktet).

Anonymous poster hash: 5a331...8ef

Skrevet

Helsesøster kan uansett være en god ressurs for deg og gi deg gode råd om hvordan du kan gå frem og hvem du skal kontakte :)

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis jeg drar til legen, kan jeg bare si at jeg ønsker en henvisning til bup? Eller må jeg utdype hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis jeg drar til legen, kan jeg bare si at jeg ønsker en henvisning til bup? Eller må jeg utdype hvorfor?Anonymous poster hash: 25717...bd1

Du må utdype hvorfor. Så må legen skrive ned utdypingen i henvisningen. Deretter er det et inntaksteam hos BUP som avgjør om du blir tatt inn eller ikke.

Du må fortelle legen om det som plager deg. Husk: Legen har taushetsplikt. Det du forteller blir mellom deg, legen og henvisningen til BUP

Anonymous poster hash: 1d0e3...75a

Skrevet

Du må nok fortelle hvorfor du ønsker det og hva du sliter med. Når henvisningen skal sendes må det skrives hva du ønsker hjelp til av de som henviser siden henvisningen blir vurdert på BUP før du får time der.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis legen din sier noe om dette til dine foreldre, så kan hun/han miste jobben. Tviler på at legen vil risikere det.

Hadde gått til helsesøster først, kanskje det er en helsestasjon som har lege, som kan henvise deg.

Lykke til. Synes du er veldig sterk som tar tak i dette selv😊

Anonymous poster hash: aecdd...fff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hastehenvisning av helsesøster

Anonymous poster hash: d7733...9c6

AnonymBruker
Skrevet

Men hva skal jeg si? "Hei jeg vil bli henvist til bup, fordi hjernen min er helt fucket å sier at vvis jeg ikke gjør det og det, så kommer noe skummelt eller vondt til å skje"? Jeg vet ikke en gang om jeg er "syk nok" for bup..

AnonymBruker
Skrevet

Men hva skal jeg si? "Hei jeg vil bli henvist til bup, fordi hjernen min er helt fucket å sier at vvis jeg ikke gjør det og det, så kommer noe skummelt eller vondt til å skje"? Jeg vet ikke en gang om jeg er "syk nok" for bup..

Du er syk nok for å få behandling. Ikke for å være "stygg". Viktig å gjøre noe med det før det blir verre.

Anonymous poster hash: aecdd...fff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...