Gå til innhold

Naboer som pusser opp i månedsvis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et veldrevet borettslag, vi er kjempefornøyde over å bo her og her er stille og rolig. Alle tar hensyn til hverandre. Men så flytter det inn noen naboer som har pusset opp snart et halvår. Det er boring og banking. Dette er et betongbygg så det høres ut som de står i stua mi. De er også eldre slik at de ikke klarer å holde på så lenge. Holde på 10 min, kvarter pause. Slik gjør det at de klarer å holde på 12-13 timer i døgnet. Og vi holder på å bli gale!

Jeg jobber litt nattevakter, og hadde en avtale med de at de ikke skulle begynne før kl 14.00 slik at jeg fikk sovet (de som foreslo dette). Plutselig begynte de kl. halv 11. Da holdt jeg på å klikke.

Vi har snakket med de flere ganger, og de har lovt å si fra når de begynner, men det har de aldri gjort. Har vi noen rettigheter? Vi har lyst til å holde en hyggelig tone med de, da de er veldig hyggelige, men det virker som de ikke skjønner at det er plagsomt.

Anonymous poster hash: 4ea03...a37
Videoannonse
Annonse
Skrevet

dere har nok ingen rettigheter nei, de var jo snille som kikk med på å begynne litt senere. Folk har faktisk lov til å pusse opp. Så leng de holder seg innenfor reglene i boretslaget (8-22 eller noe?) så kan de holde på.

On the bright side, så er de vel snart ferdig når de har holdt på i 6 mnd.?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

dere har nok ingen rettigheter nei, de var jo snille som kikk med på å begynne litt senere. Folk har faktisk lov til å pusse opp. Så leng de holder seg innenfor reglene i boretslaget (8-22 eller noe?) så kan de holde på.

On the bright side, så er de vel snart ferdig når de har holdt på i 6 mnd.?

Men de gikk med på det, men gjorde det ikke allikevel. Ja jeg har jo håpt at de skulle være ferdig snart, men akk nei. De tenker å ha dette "som sitt lille prosjekt". Og jeg skjønner at folk har lov å pusse opp, men HELE tiden?

Skrevet

Men de gikk med på det, men gjorde det ikke allikevel. Ja jeg har jo håpt at de skulle være ferdig snart, men akk nei. De tenker å ha dette "som sitt lille prosjekt". Og jeg skjønner at folk har lov å pusse opp, men HELE tiden?

De har faktisk lov til det. Jeg har vært i forliksrådet selv og vunnet frem, da vi fikk naboklager på vår oppussing. En totalrennovering tar tid, og sånn er det å ha naboer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har faktisk lov til det. Jeg har vært i forliksrådet selv og vunnet frem, da vi fikk naboklager på vår oppussing. En totalrennovering tar tid, og sånn er det å ha naboer.

Greit at det er lov, at oppussing tar tid etc. Men hva med å vise litt hensyn? Alle de som bor i borettslaget og ikke pusser opp, bor der like mye som de som pusser opp.

Anonymous poster hash: 00d26...51a

• Liker 10
Skrevet

Greit at det er lov, at oppussing tar tid etc. Men hva med å vise litt hensyn? Alle de som bor i borettslaget og ikke pusser opp, bor der like mye som de som pusser opp.

Hvordan skal man gjøre det? banke mindre bråkete? Skal du sette opp dne egne tider som det passer for deg, så tar det jo enda lengre tid. Folk må få pusse opp på tidspunkter som passer for den som pusser opp så lange man holder seg innenfor reglene.

Jeg skjønner selvsagt at det er slitsomt, men det er det for alle og det er tross alt en avgrenset periode. De skal ikke bråke sånn i evig tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal man gjøre det? banke mindre bråkete? Skal du sette opp dne egne tider som det passer for deg, så tar det jo enda lengre tid. Folk må få pusse opp på tidspunkter som passer for den som pusser opp så lange man holder seg innenfor reglene.

Jeg skjønner selvsagt at det er slitsomt, men det er det for alle og det er tross alt en avgrenset periode. De skal ikke bråke sånn i evig tid.

Å foreslå å banke mindre bråkete er bare jo flåsete å foreslå. Ved å foreslå det, insinuerer du liksom at det er ikke noe de som pusser opp kan gjøre for at perioden blir mindre slitsom for dem rundt. At man sier ifra før man skal bråke mye, forsøker å holde det mest bråkete arbeidet nært i tid, slik at naboer kan dra ut, forsøke å være effektive, ikke ha en selvrettferding overfor sine naboer som blir plaget av bråket. Dette er eksempler som man gjøre en masete tid for naboer litt bedre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

dette må man regne med når man bor i blokk/borettslag, så lenge de holder seg innen tidene for når det skal være stille og lignende.

Anonymous poster hash: 7a5a5...4b5
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et veldrevet borettslag, vi er kjempefornøyde over å bo her og her er stille og rolig. Alle tar hensyn til hverandre. Men så flytter det inn noen naboer som har pusset opp snart et halvår. Det er boring og banking. Dette er et betongbygg så det høres ut som de står i stua mi. De er også eldre slik at de ikke klarer å holde på så lenge. Holde på 10 min, kvarter pause. Slik gjør det at de klarer å holde på 12-13 timer i døgnet. Og vi holder på å bli gale!

Jeg jobber litt nattevakter, og hadde en avtale med de at de ikke skulle begynne før kl 14.00 slik at jeg fikk sovet (de som foreslo dette). Plutselig begynte de kl. halv 11. Da holdt jeg på å klikke.

Vi har snakket med de flere ganger, og de har lovt å si fra når de begynner, men det har de aldri gjort. Har vi noen rettigheter? Vi har lyst til å holde en hyggelig tone med de, da de er veldig hyggelige, men det virker som de ikke skjønner at det er plagsomt.

I og med at dere har en hyggelig tone ville jeg tatt en ny prat med dem. Kanskje du har "vaktlister" du kunne gi dem slik at de har noe mer konkret å forholde seg til? I og med at det ser av og til jobber nattevakt, så kunne det sikkert være greit å vite når av og til er.

Føler med deg, det er et mareritt med oppussing som går over så lang tid, men jeg tror ikke du har noen rettigheter. Det beste er å gå i dialog igjen og forsøke få de til å ta hensyn.

Anonymous poster hash: da392...d1e

AnonymBruker
Skrevet

Det er det som er så synd. Vi prater i trappa , og de spør om jeg jobber nattevakter, og jeg sier når. Og de lover å være stille. Men så virker det som de "glemmer det". Og dette er så utrolig frustrerende, da man blir jo forbanna når man blir vekt etter 2,5 timers søvn av intens boring i veggen. Jeg har og forsøkt å spør hvor lenge de tror de holder på med dette, men det vet de ikke selv, og da blir jeg enda mer frustrert, for hadde jeg visst ca. hvor lenge de kom til å holde på så skulle jeg jo godtatt det og holdt ut. Men akkurat nå virker det som om det ikke er lys i tunnelen, for de sier selv at de er laaangt i fra ferdig. Og det etter å ha holdt på i 6 mnd. *sukk*

Jeg har og bedt de om de kan være så snill å bare banke på døren vår når de tenker å begynne, slik at vi vt det, og det sa de de skulle gjør, men de har aldri gjort det heller. Jeg liker heller ikke å klage på dem, da jeg ikke vil krangle med dem, for da har de jo plutselig ingen grunn til å i det hele tatt prøve å være grei... :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv totaltrenovert rn leilighet, og klarte fint å holde banking og arbeid som forstyrret naboene innenfor ett par faste tidspunkt så de rundt visste når det ble bråk. Det er bare et spørsmål om vilje og ønske om fremtidig godt naboskap.

Anonymous poster hash: cc8f8...56c

• Liker 8
Skrevet

Man tar hensyn ved å ikke begynne før 8 om morningen og å være ferdig før 22...

• Liker 1
Skrevet

Å foreslå å banke mindre bråkete er bare jo flåsete å foreslå. Ved å foreslå det, insinuerer du liksom at det er ikke noe de som pusser opp kan gjøre for at perioden blir mindre slitsom for dem rundt. At man sier ifra før man skal bråke mye, forsøker å holde det mest bråkete arbeidet nært i tid, slik at naboer kan dra ut, forsøke å være effektive, ikke ha en selvrettferding overfor sine naboer som blir plaget av bråket. Dette er eksempler som man gjøre en masete tid for naboer litt bedre.

Men ingenting av dette kan man kreve, de har lov til å pusse opp! De kan faktisk bråke hele tiden mellom 8 og 22, etter hva borettslaget stipulerer....

Skrevet

Er du sikker på at de vet hvilke ting de gjør som bråker? Type at enkelte lyder forplanter seg veldig gjennom betong, mens andre ting som kanskje bråker mer for de som holder på kan bli helt dempet av veggene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men ingenting av dette kan man kreve, de har lov til å pusse opp! De kan faktisk bråke hele tiden mellom 8 og 22, etter hva borettslaget stipulerer....

Det finnes grenser, er ganske sikker på at en advokat kan hjelpe ts her ved å finne dommer med presedens. Mamn kan ikke pusse opp i årevis om det er til betydelig ulempe for andre. Selv om man skal være stille etter kl 22/23, og kan bråke litt før dette, så betyr ikke det at det er fritt frem med konstant bråk hele dagen over flere måneder før dette.

Anonymous poster hash: 1a4c2...a47

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de jobber på dagtid,så kan du dessverre lite gjøre.

Skulle jeg pusset opp selv, ville jeg ha brukt et år.

Du har en boform, der du må regne med sånt.

Noen med barn er sikkert også irritert. Ungen får ikke dagsluren sin, du går nattevakt og trenger søvn, en anen nabo har migrene og blir verre. sånn kan jeg fortsette.

Anonymous poster hash: 31df1...d23
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke noen rettigheter her nei, så lenge de holder seg innenfor reglementet (8-22). Om de sier x eller y til deg i gangen eller at de kan endre tidspunktet noe, så har det lite å si.

Tidspunktene for arbeid og stilletid er satt opp med tanke på at folk flest jobber normale dager, ikke nattevakt. Det er naturlig og eneste måten å ordne det på.

Jeg har selv opplevd at jeg hadde en annen arbeidsdag enn normalt og de begynte å bygge skole rett ved siden av meg og vekket meg om morgenen. Det var et helvete, men slik er det. Om man justerer seg for en nabo, begynner man å plage en annen.

Anonymous poster hash: 3e3a1...6de
  • Liker 1
Skrevet

Det finnes grenser, er ganske sikker på at en advokat kan hjelpe ts her ved å finne dommer med presedens. Mamn kan ikke pusse opp i årevis om det er til betydelig ulempe for andre. Selv om man skal være stille etter kl 22/23, og kan bråke litt før dette, så betyr ikke det at det er fritt frem med konstant bråk hele dagen over flere måneder før dette.

Anonymous poster hash: 1a4c2...a47

De har ikke pusset opp i årevis, de har holdt på i 6 mnd. det er helt vanlig. Vi måtte dra vår nabo for forliksrådet for å få h*n til å slutte å klage på oss. Vi pusset opp i 12 mnd. Vi vant lett i forliksrådet. Folk har lov til å pusse opp.

Det bråker å pusse opp og det tar mer enn et par mnd. å totaloppusse, så sånn sett er det faktisk lov å bråke mye i mange mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har forresten aldri klaget på naboen. Når de har bråkt og jeg skal sove, har jeg gått bort og sagt at jeg skal på nattevakt, og lurer på når de tenker de er ferdige, slik at jeg vet når jeg kan legge meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...