vanskapning Skrevet 18. april 2015 #1 Skrevet 18. april 2015 Til dere som har eller har hatt valp: Hvor lang tid tok det før valpen begynte å si fra at den må på do? Når og hvordan begynte dere med hjemme-alene-trening? Når kunne valpen være alene i flere timer selv? Når sov valpen gjennom hele natten? Når begynte dere å gå turer med valpen, og hvor langt kunne dere gå? Når lot dere valpen være alene i hagen? Alt er vel veldig individuelt her, men interessant å lese
Sovemonster Skrevet 18. april 2015 #2 Skrevet 18. april 2015 Hun begynte å si ifra når hun var rundt 5-6 mnd, tror jeg. Begynte vel når hun var 4-5 mnd, hun kunne være alene hjemme i et par timer når hun var 6 mnd, Hun sov gjennom hele natten fra dag 1. Begynte å gå tur andre uka, men ikker mer enn 10 min av gangen, et par ganger om dagen. Når hun var 6-7 mnd, begynte jeg å øke lengden på turene Lar henne aldri være alene i hagen, da det er fare for ørne-angrep. (på sommeren, trygt på vinteren, men da er det uansett for kaldt.)
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #3 Skrevet 18. april 2015 Japansk spisshund, hanne 1) Han begynte ved 5-6 mnd. Men vi var nøye med å ta han med ut HVER gang etter lek, mat, soving etc. 2) Da han var ca 5 mnd. Da var han sikker på seg selv og stolte på oss og omgivelsene sine. Da var han alene ca 20-30 min av gangen. 3) Da han var 3-4 mnd gammel 4) Vi gikk 5 min fra dag en. Økte med 5 min hver mnd ca. Vi lekte mye i hagen ol ellers, lærte triks etc 5) Hundene mine er ALDRI uten tilsyn, og det skal de heller ikke være. Både pga sikkerheten, andre hunder/dyr og folk som klapper, eller i verste fall stjeler hunder Anonymous poster hash: 187d4...b9c
Kragebein Skrevet 18. april 2015 #4 Skrevet 18. april 2015 (endret) Har en Malteser-valp på 14 uker Hvor lang tid tok det før valpen begynte å si fra at den må på do? Det har han nettopp såvidt begynt med, men ikke konsekvent. Vi har en fast rutine som vi utfører rett før hver eneste tur ut, og han har såvidt begynt å skjønne at han kan starte med denne rutinen for å si ifra. Vi er ute med ham såpass ofte at han sjeldent har behov for å si ifra uansett, vi er som regel ute når han må på do. *Glemte å si at han sier ifra 100% av tiden om han er oppe i møbler, som i sofaen eller sengen. Det har han gjort fra dag 1. Når og hvordan begynte dere med hjemme-alene-trening? Når kunne valpen være alene i flere timer selv? Vi har begynt veldig smått. Hvis han er sliten eller opptatt med noe så går vi av og til ut av leiligheten i et par minutter (kort nok til at han ikke begynner å grine), så kommer vi inn igjen med en gang og gir godbit. Han blir mer og mer selvstendig for hver dag, så tiden vi blir ute er noe vi naturlig øker for hver dag. Når sov valpen gjennom hele natten? Det har han gjort mer eller mindre siden dag 1. Den første uken hendte det at han våknet litt og gråt, men stoppet og sovnet igjen hvis vi tok hånden ned til ham. Han sover gjennom hele natten, men vi har hatt et par netter der han har våknet opp og tisset (på en avis eller tisse-pad) uten å vekke oss. Når begynte dere å gå turer med valpen, og hvor langt kunne dere gå? Første uken gikk vi kun rett ut i bakgården, sånn at vi skulle ha et rolig sted å være lenge nok til at han tisset ute. Andre uken bærte vi ham bort til en gressplen 100 meter unna, og lot ham leke og tisse der før vi bærte ham tilbake. Neste uke gikk vi med ham bort dit og tilbake, og sånn økte vi gradvis hvor mye vi gikk. Nå går vi turer på 20-30 minutter, men mye av tiden blir jo brukt til å stoppe og lukte eller hilse på andre. Vi kunne gått med ham i en time eller to og han hadde gladlig fulgt etter, så det er vårt ansvar å begrense det sånn at han ikke får leddskader senere. Når lot dere valpen være alene i hagen? Vi har ikke hage, men om vi hadde hatt det ville vi aldri latt ham være alene der uten tilsyn. Endret 18. april 2015 av Kragebein
Rainbow Skrevet 20. april 2015 #5 Skrevet 20. april 2015 Hvor lang tid tok det før valpen begynte å si fra at den må på do? Når han var rundt 4 mnd tror jeg. Vi reagerte veldig kjapt hver gang han nærma seg døra eller vi så han begynte å søke til utkanten av leiligheten (han skjønte at han ikke skulle tisse i stua siden vi løfta ham opp og bar ham ut hver gang, men trodde gangen og dusjen og sånt var innafor en liten stund). Når og hvordan begynte dere med hjemme-alene-trening? Når kunne valpen være alene i flere timer selv? Altfor seint!! Begynte da han var fem mnd, og brukte da rundt fire mnd på å gjøre ham trygg, han var veldig stressa på det, og vi måtte ha hjelp av en atferdsterapeut. Vi tenkte alt for sent på at vi måtte gjøre det ofte og mye og begynte halvhjerta da han var tre mnd, men det førte da til masse ekstrajobbing etterpå. Det går kjempefint nå, han gikk fra hysterisk uling og løping og skraping til å vandre rolig inn og legge seg i sofaen når vi går. For ham er det veldig viktig med rutine, at vi sier klart i fra at vi går og gjør de samme rutinepregete tingene i forkant. Når sov valpen gjennom hele natten? Fra første dag. Men det kan jo ha sammenheng med at vi var dumme og hadde ham i bur fordi oppdretteren sa det. Tok heldigvis til vettet etter den første måneden. Når begynte dere å gå turer med valpen, og hvor langt kunne dere gå? Små turer utenfor blokka de første dagene, så økte vi sakte radiusen. Tidsmessig tok det alt fra fem minutter med bare tissing til tre kvarter med snus og stopp og sov litt i et blomsterbed! Hvis vi gikk for langt da han var veldig liten måtte vi bære ham fordi han begynte å tulle og gire seg opp fordi han var sliten. Når lot dere valpen være alene i hagen? Bor i blokk, så har ikke hage. Han var alene i hagen til foreldrene mine når han var kanskje seks mnd, men han likte best å se folk, det gjør han igrunnen ennå, er ikke lenge borte på egen hånd. Og det satt alltid noen i stua som fulgte med og kunne se ham og rope på ham for å se hvordan det gikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå