Gå til innhold

Hvor langt over takst er det "OK" å gå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har funnet drømmeleiligheten til 300.000 mindre enn hva banken har gitt oss slingringsmonn til å låne, men vi har også mulighet til å gå ytterligere opp 250.000 med tanke på hva vi har i egenkapital. Leiligheten ligger i et "up and coming" strøk, trenger noen mindre slitasje-fikserier (male vegger, bytte noen gulv, litt pussig og pakking - ingenting stort som bad eller kjøkken trenger oppussing på en lang stund) og i en sentrumsnær bydel i av Norges største byer.

Spørsmålet er: hvor langt over takst er det innafor at man går?

Vi planlegger å bo i leiligheten i minst 10 år, gjerne lenger da vi ikke planlegger barn. Jeg har vært på boligmarkedet tidligere og vet derfor at prisene kan gå et stykke over, jeg ønsker da å sette vår grense på 360.000 over takst (da har vi fortsatt 190.000 igjen av egen kapital). Leiligheten er taksert (og prisantydning) til 2.7. Min kommende samboer mener at det er helt utav proporsjoner og at det er for mye for en leilighet som trenger å fikses på (selv om det er småting), men jeg mener at det er å forvente i dette markedet. Hva mener dere? Dere som har kjøpt over takst, hvor langt over gikk dere, og hvordan følte dere at det kunne rettferdiggjøres?

Anonymous poster hash: d10f9...263

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk 200 tusen over takst og rettferdiggjør det med at det var prisen markedet var villig til å gi.

Anonymous poster hash: b7e8c...6ae

• Liker 2
Skrevet

Har vart i et budrunde der rekkehus til 2 mil ble solgt 700 000 over takst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går du 10% over takst er du idiot.

Anonymous poster hash: 7d78e...b36
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg forstår ikke spørsmålet ditt.

Din samboer er ikke villig til å betale mer enn 2.7 mill. For han er det dette den boligen er verdt. Du kan ikke få folk på nett til å overprøve din samboers personlige mening.

Da jeg kjøpte var det noen som kjøpte den boligen jeg bød 850.000 for til 100.000 mer. For meg hadde det vært uaktuelt å by 851.000 for den var ikke verdt det. Da spiller det ingen rolle at en annen kjøpte den for 950.000.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte for 100.000 over takst, la ikke inn bud, men kapret den ved forkjøpsrett. Alternativet ville vært å leie bolig, for alt gikk langt over takst da jeg kjøpte (Oslo), eller var for dyrt i utgangspunktet. Jeg angrer ikke, alt av lån er nå uansett nedbetalt :)

Anonymous poster hash: 3469b...8b4
Skrevet (endret)

Synetes du tenker veldig riktig jeg. Så lenge dere har et så langt perspektiv som 10 år, så tenker jeg at det ikke spiller så stor rolle. Ingen vet hvordan markedet er om 10 år, men hvis dere har en leilighet som du karakteriserer som en" drømmeleilighet," og dere kan bo der i 10 år og kose dere der, så tenker jeg at det å gå en del over takst er helt ok. Så lenge dere kan leve komfortabelt med lånet. Var dette en liten leilighet dere kun skal bo i noen år, så ville jeg tenkt mye mer på resalget. Om 10 år har dere vel betalt ned en god del uansett?

Endret av Zereta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finner du drømmeleiligheten så er det bare å gi jernet så lenge du har råd. Jeg fant drømmeleiligheten som var takstet til 2,3, men måtte i budrunde helt til 2,75. Det er bare noen tusenlapper i måneden i forskjell, så du må ikke gi deg før drømmeleiligheten er din. Du lever bare én gang, og boligen er blant dine viktigste kjøp.

Anonymous poster hash: a63ea...84c
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Går du 10% over takst er du idiot.

Anonymous poster hash: 7d78e...b36

Nei. Det er ikke idiotisk å betale 10% ekstra for å bo i drømmeleiligheten. Det har mye å si for trivsel i livet. Sjekk denne herligheten på Grefsen i Oslo for eksempel. Hvem vil ikke bo der? Prisantydningen er 2,65, men jeg hadde lett gitt opp mot 3 i hvert fall hvis jeg skulle flytte til Oslo.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=58171762&searchclickthrough=true

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke idiotisk å betale 10% ekstra for å bo i drømmeleiligheten. Det har mye å si for trivsel i livet. Sjekk denne herligheten på Grefsen i Oslo for eksempel. Hvem vil ikke bo der? Prisantydningen er 2,65, men jeg hadde lett gitt opp mot 3 i hvert fall hvis jeg skulle flytte til Oslo.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=58171762&searchclickthrough=true

Hvem vil ikke bo der? Jeg ville ikke bodd der for alt i livet. Bevares, leiligheten var fin den, men Oslo er ikke drømmen for alle mennesker. Takke meg til en liten enebolig i en mindre by til halve prisen av den leiligheten der. Det har jeg, med stor hage og luft rundt meg.

TS: Jeg skjønner dere begge. Å gå veldig mye over takst kan være et sjansespill, ingen vet hvordan markedet er om 10 år. Sannsynligheten for å gå med tap over såpass langt tidsperspektiv er ikke så stor, men den er der. Mulig mannen din ikke liker boligen godt nok til å være villig til å gå over takst, og da synes jeg du skal respektere det. Dere finner sikkert en annen bolig begge blir fornøyd med.

Anonymous poster hash: 5b03f...358

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er viktig å huske at verken takst eller prisantydning er noen fasit på hva en kåk er verdt. Det er en fagmanns "best guess", og de kan også ta voldsomt feil.

Har hørt følgende tommelfingerregel: +/- 5 % på hva en kåk selges for vs prisantydning/takst er helt normalt. +/-20 % er alt for mye.

Men har selv også erfart da vi skulle finne rett pris/takst på bolig ifht overdragelse innad i familien etter dødsfall, at det på takst fra to forskjellige takstmenn svingte med 1.1 mill.. så da inviterte vi meglere inn for å gi prisantydning, med det resultatet at det skilte enda mer mellom høyeste og laveste sum. Og det på en kurant bolig, i et område med flere salg de siste årene

In short: både takstmann og megler kan bomme. De har ikke fasiten. Det som gjelder er hva dere er villige til og kan by for kåken.

Anonymous poster hash: 4f4d3...f4a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel ann på hvor mye man ønsker å eie egen bolig. Drammen har tatt helt av, alt virker å gå 300-500 tusen over takst.

Anonymous poster hash: 24f5f...8a5

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å bestemme deg på forhånd.

I en budrunde mens kampen er på sitt heteste kan man bli litt irrasjonell.

Særlig hvis man har vært på boligjakt over lengre tid, har vært på mange visninger, kanskje deltatt i et par budrunder og endelig har funnet leiligheten med stor L.

Men når du begynner å by 200.000,- over takst og oppover, så må du begynne å vurdere om hva du ellers vil få for andre tilsvarende tenkt kjøpesum + 200.000 over takst.

Anonymous poster hash: 12cf7...926
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ga 410000 over takst for min leilighet i Oslo i fjor. Tror den var priset for lavt siden ingen andre leiligheter her er så billige. Uansett en ok pris å betale for min del, men det var også maxprisen min.

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk 600 000 over takst. Ble en heftig budrunde.

Men vel verdt hver ei krone.

Hadde kalkulert på forhånd hva som var smertegrensa vår..

Anonymous poster hash: e8534...3ac
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det kommer helt an på hva man selv føler en leilighet er verdt og hva leilighetene i området går for. Selv solgte jeg nylig min leilighet for 275 000 kr over takst og verdivurdering, hvilket jeg personlig synes er ganske sinnsykt. Jeg ville aldri gitt den prisen for en 1-roms leilighet selv, spesielt min samboer og jeg kjøpte 4-roms for 25 000 kr under det jeg har solgt min 1-roms for.

Samtidig har det vært et enormt press på de mindre leilighetene i Oslo, og leiligheten har økt sin verdi med 575 000 kr på ett år. Riktignok har jeg pusset opp både kjøkken og bad, men jeg sitter likevel igjen med flere hundre tusen som jeg har tjent på bare ett år. Så lenge folk bare kan låne et gitt beløp, visse områder øker i sin populært (det området jeg har solgt i har plutselig blitt voldsomt populært) og folk presser opp prisene så blir det til at man i enkelte områder får disse voldsomme prisstigningene. Skal sies, dette gjelder i særdeleshet de små leilighetene i dette området. Fascinerende, men også litt småsykt. Jeg skal derimot ikke klage. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Vi er på boligjakt i et mindre og mye billigere område enn Oslo, der veldig mange hus blir lagt ut med samme "standardpris" fordi det trekker kjøpere. Noen går til prisantydning, de fineste går 30-40% over prisantydning og er absolutt verdt forskjellen. Men du må jo bli enig med mannen din, synes ikke han at leiligheten er verdt mer, så må du nesten respektere det.

Skrevet

Solgte leilighet for 20% over takst og kjøpte enebolig for 15% over takst for 2 år siden

Skrevet

Dere må bli enige om hva dere syns er greit å betale. Sammen.

Du får spørre han hvorfor han syns at dere sette taket under der du vil sette det, og så får du forklare hvorfor du vil betale mer enn han.

Å kjøpe leilighet er en stor investering, hvertfall hvis dere har tenkt å bli boende i 10 år. Da må dere være enige før dere flytter inn om at dere syns det er en god plan for dere begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...