Gå til innhold

innsetting spiral

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i beg av 40-årene. Har gått på p-piller i drøyt 2 år nå. Har begynt å tenke spiral i stedet,både grunnet alder og at jeg slipper å huske piller hver dag til samme tid. Har noen spm:

1) er det like sikker prevensjon?

2)kan fastlegen sette den inn? Og er det smertefullt (vanlig GU?)

3)er det mye og langvarige bivirkninger av spiral?

Anonymous poster hash: ccb06...878

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er passert 40 år og du spør HER INNE om det er like sikker prevensjon som p-piller??

Hilsen fra en som er under 30 som er fullstendig klar over at spiral er et sikrere prevensjonsmiddel. Fastlegen kan absolutt sette den inn. Det er ubehagelig å sette den inn, og jeg var kvalm etterpå. Likevel er det verdt det med tanke på hvor lenge man kan ha den inne. Om jeg skulle gjort det igjen i dag ville jeg hørt med legen om det var mulig å ta smertestillende før timen da det var det eneste jeg glemte å spørre om.

Bivirkninger er varierende og individuelle. Men nedsatt sexlyst og humørsvingninger er kjente bivirkninger av hormonspiral.

Anonymous poster hash: 421a3...b36
  • Liker 1
Skrevet

Huff, så frekt svar su fikk over her. Det er sikkert som bare det. Min fastlege ville ikke sette den inn ( men mange fastleger gjør det) men siden jeg aldri har født barn, ville hun selde meg til en gynekolog. Jeg tok to ibux før timen og det var litt vondt å sette inn, men ikke noe å snakke om. Så hadde jeg sånn 'mensenvondt' i et par dager. Den beste bivirkningen er å miste mensen :P jeg er kjempefornøyd!

Skrevet

Hormon eller kobber?? Jeg har kobber, funker fett, hatt en spontan abort like etter første innsetting, men veldig fornøyd! Vondt å sette inn, men absolutt overkommerlig!

Skrevet

Jeg har kobberspiral. Det var litt vondt resten av dagen etter innsetting (hos gyn), av bivirkninger har jeg fått litt kraftigere mens og mer menssmerter (hadde ingen før, moderate nå). Ellers er det virkelig strålende. Anbefales sterkt, særlig fordi det er hormonfritt!

Skrevet

har time selv om noen dager for og sette inn hormonspiral.har rundet 40 selv.

skal sette den inn hos gynokolog .

infoen jeg fikk var og ta en paracet og en ibux før timen.

så noe ubehag er det vel kansje første timene.

jeg skal sette den inn pga at jeg er veldig hormonell.den skal flate ut hormonene så humøret mitt blir mer stabilt.

så at den kan gi svingninger i humør som er nevnt over her håper jeg ikke er riktig.

den skal visst også beskytte noe mot livmorhalskreft.

AnonymBruker
Skrevet

Er i beg av 40-årene. Har gått på p-piller i drøyt 2 år nå. Har begynt å tenke spiral i stedet,både grunnet alder og at jeg slipper å huske piller hver dag til samme tid. Har noen spm:

Det er forskjellig fra person til person, men ja det er like sikker om ikke mer sikker prevensjon enn p-piller. Om fastlegen din kan sette inn kommer an på din tidligere helsehistorikk, barnefødsel, stor nok livmorhlas osv. Om det vil være smertefullt for deg eller ikke er helt umulig å si da dette er forskjellig fra person til person, se punkt over om helsehistorikk. Bivirkninger er også forskjellig fra person til person... Anbefaler deg å snakke med FASTLEGEN eller Gynekolog, ikke KG. Synes innlegget ditt virker ekstremt umodent, og klarer ikke helt å fatte at du kan være 40...

Anonymous poster hash: 740a5...521

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er passert 40 år og du spør HER INNE om det er like sikker prevensjon som p-piller??

Hilsen fra en som er under 30 som er fullstendig klar over at spiral er et sikrere prevensjonsmiddel. Fastlegen kan absolutt sette den inn. Det er ubehagelig å sette den inn, og jeg var kvalm etterpå. Likevel er det verdt det med tanke på hvor lenge man kan ha den inne. Om jeg skulle gjort det igjen i dag ville jeg hørt med legen om det var mulig å ta smertestillende før timen da det var det eneste jeg glemte å spørre om.

Bivirkninger er varierende og individuelle. Men nedsatt sexlyst og humørsvingninger er kjente bivirkninger av hormonspiral.

Anonymous poster hash: 421a3...b36

Husk at dette med innsetting er forskjellig fra person til person og hvor dyktig den som skal sette inn er. Jeg har aldri kjent noenting ved innsetting, men har vært helt jævelig å ta ut. Kjenner også andre som ikke har kjent noenting, og folk som syntes det var kjempe vondt. Det er rett og slett 50/50.

Anonymous poster hash: 740a5...521

• Liker 1
Skrevet

1. Mye sikrere

2. Vanligvis blir man henvist til gynekolog, nei det kjennes ut som mensensmerter i 3 minutter, synes jeg da, så det er ikke så vondt.

3. På hormonspiral mister mange mensen, på den andre blør man mer enn vanlig

Skrevet

Jeg fikk satt inn kopperapiral etter KS (anbefales til kvinner som har født mtp smerter, men jeg oppfylte ikke helt det kriteriet...) Gjorde det hos fastlegen. Tok ikke noe på forhånd. Husker et kraftig stikk, men vil ikke kalle prosessen smertefull (ihvertfall ikke for meg). Hadde "menssmerter" samme kveld og så lite smerter.

Valgte kopperapiral siden jeg ville kunne bli gravid fort igjen. Deilig å slippe pille hver kveld, men mensen ble kraftig forsterket (både smerter og mengde). Som nevnt er hormonspiral tryggere enn kopper, men kan gjøre rask graviditet etter fjerning vanskeligere. Jeg var uansett veldig fornøyd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt inn hormonspiral etter første fødsel. Merket overhodet ikke den ble satt inn, mannen ble borte og ble gravid på første pp etter jeg fjernet den. Superfornøyd og skal sette inn igjen etter fødsel.

Anonymous poster hash: 74dbd...983

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...