Gjest Nathalie Skrevet 2. juli 2002 #1 Skrevet 2. juli 2002 :-? Jeg er så sliten for tiden at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Det er fortsatt to og en halv uke til jeg skal ha ferie, og tiden frem til da står for meg som en evighet.... :o Vanligvis ELSKER jeg jobben min, jeg har en kjempegivende jobb med masse herlige barn. Men nå er jeg så utslitt at jeg faktisk GRUER meg til å gå på jobb... Dagene mine er slik for tiden: * står opp om morgenen sliten og trøtt, gruer meg til å gå på jobb * går på jobb, er der i 7,5 timer og sliter meg helt ut enda det er FÅ barn der nå som mange har gått ut i ferie * kommer hjem og er så sliten at jeg innimellom gråter litt fordi jeg har hatt en så forferdelig dag på jobben * legger meg vanligvis nedpå en time eller to, og står opp igjen for så å sitte helt apatisk foran skjermen å titte på KG (min avveksling i hverdagen) * orker ikke gjøre husarbeid fordi jeg fortsatt er like sliten etter jobb * legger meg tidlig fordi jeg er stuptrøtt igjen like etter jeg har stått opp * ligger LENGE før jeg sovner fordi det er så mange tanker i hodet mitt * når jeg endelig sovner, er det som regel bare 3-4 timer igjen til jeg må opp igjen * våkner mange ganger i løpet av natten, gjerne våkner jeg av at jeg selv ligger og gråter eller skjelver * står opp om morgenen og er ENDA mer sliten fordi jeg har sovet så dårlig * når helgen kommer sover jeg MASSE, og vil gjerne slappe av. Men da må jeg gjøre alt husarbeidet fordi jeg rett og slett ikke har orket å gjøre det i ukedagene etter jeg kommer hjem fra jobb... ...Puh!.... Jeg hater å ha det slik, og føler jeg ikke har noe overskudd. Hva kan jeg gjøre? Håper noen har noen tips til meg, for jeg tror ikke jeg holder ut de siste ukene fram til ferien slik det er nå... (Og på toppen av kaka skal jeg ikke ha mer enn 2uker ferie heller, og da er det stress med begivenheter som jeg MÅ være med på....) Jeg takler ikke å ha så lite overskudd.... Please, hva skal jeg gjøre?? :cry:
Thomas Skrevet 2. juli 2002 #2 Skrevet 2. juli 2002 Probleme dine kan skyldes så mangt og er ikke nødvendigvis knyttet til jobben din. Men det er noe du må finne ut av selv. Først må du få orden på søvnen din: - ikke ligg i sengen hvis du ikke får sove, stå opp og les, se på TV, eller lignende. Ligg max 20 min før du står opp igjenn. Ikke assosier sengen/soverommet med ikke å få sove. - forsøk å gå en spasertur en time eller to før du legger deg selv om du er sliten. - ikke gi deg selv lov til å tenke på vanskelige ting når du skal sove. Hvis disse tingene forstyrrer deg resten av dagen skal du bestemme deg for at du bare får lov til å tenke på disse på et bestemt tidspunkt om dagen. Før gjerne dagbok; det kan være terapautisk å skrive om følelsene sine. Sist men ikke minst: oppsøk legen din hvis det blir for ille og be om sykemelding. Det er ingen skam.
Gjest Nathalie Skrevet 2. juli 2002 #3 Skrevet 2. juli 2002 Takk for dine tips, Thomas. Jeg kan jo prøve å orke å gå tur, men jeg er i aktivitet hele dagen på jobben, så jeg kan ikke love at jeg orker det... Men jeg tar imot tipset og lover å prøve... Det er ikke bare jobben som alle tankene handler om, det er helt riktig. Men en STOR del av dem omhandler jobben. Hvordan skal jeg nekte meg selv å tenke på ditt og datt, da? Syntes det hørtes veldig vanskelig ut. Jeg prøver jo alltid å tenke på andre ting, men de plagsomme tankene og følelsene overskygger det jeg prøver å tenke på istedenfor... :-? Jeg skriver dagbok hver dag, jeg... Det har jeg gjort i mange år. Dessuten bruker jeg også poesi (skriver poesi) som en slags terapi. Men ingen av delene har hjulpet meg denne gangen... Hva skulle jeg si til legen hvis jeg skulle sjukmelde meg, da? Han sjukmelder deg ikke hvis du ikke er syk, vel!! Dessuten har jeg ikke samvittighet til å sjukmelde meg, for de trenger meg på jobben...
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2002 #4 Skrevet 2. juli 2002 Høres ut som symptomer på utbrenthet... Ta en pause før det er for sent!...
choop Skrevet 2. juli 2002 #5 Skrevet 2. juli 2002 Hei Natalie, Enig meg Thomas at du må få orden på søvnen din først.Noen netter med god søvn gir deg overskudd til å gå dypere inn i hva som plager deg av andre tanker. Har lest flere steder at en kopp med varm melk skal gjøre underverker dersom du er plaget av å ikke få sove om kvelden. Unngå også kaffe og te etter kl 18. Prøv å tenke på ting som gjør deg glad, og bare sett deg ned i en godstol og gjør ingenting. Lykke til!
Gjest Lea Skrevet 2. juli 2002 #6 Skrevet 2. juli 2002 Tror at dette går over jeg! Hvert år når ferien nærmer seg blir jeg fryktelig sliten. Har det akkurat som du beskriver. Og uansett hva du gjør i ferien vil du få avkobling og få tilbake overskuddet tror jeg! En litt sånn fy-fy-ting jeg gjør år det er vanskelig å sove: Jeg står opp og lager meg en vodka med juice (en svært liten en... ca en dl). Sovener som en stein. Nå skjer ikke dette ofte heller. Kanskje et par ganger i året. En ikke-fy-ting er å legge seg på sofaen noen netter. Jeg sovner alltid så godt forran TV og en periode flyttet jeg inn på sofaen. La meg under dyna og så på TV, sovnet tidlig og det hjalp. Ellers har jeg ingen gode råd..
Gjest Nathalie Skrevet 2. juli 2002 #7 Skrevet 2. juli 2002 Å drikke alkohol for å få sove er IKKE aktuelt for meg, nei!! No way! Sove på sofaen klarer jeg bare ikke. Da blir ryggen min helt ødelagt, så det kan helt glemmes. Men jeg skal prøve noen av tipsene jeg fikk av Thomas, så kanskje det hjelper.. Lea, du skrev at du føler akkurat det samme som meg når ferien begynner å nærme seg. greit nok det, men jeg har i og for seg ALDRI følt det sånn før! Derfor plages jeg veldig av det. Hadde jeg hatt det slik noensinne før, så hadde jeg vel antageligvis kjent igjen det nå og visst hva jeg skulle gjøre og ikke gjøre... Men, vi får se hva jeg får til. Var ute og gikk en liten tur (kun 10min) for en liten stund siden, men så kom jeg på at jeg hadde jobbing som måtte gjøres til i morgen, så da måtte jeg skynde meg hjem... Dere gir meg tips og råd på hvordan jeg skal få bedre søvn, og det er jeg glad for. Men jeg burde kanskje ha tilføyd i det første innlegget at jeg har i perioder vanskelig for å sove uansett om jeg er sliten eller ikke. Jeg sover ofte dårlig. Men ikke SÅ dårlig som nå, da... Vel, kanskje jeg snart skal legge meg. Er som vanlig stuptrøtt. Men om jeg ikke sovner før det har gått 20min kommer jeg nok ikke til å stå opp igjen, for jeg får så vondt inni meg av å stå opp igjen etter jeg har lagt meg når jeg vet at jeg burde sove fordi jeg skal på jobb i morgen tidlig.
Gjest Lea Skrevet 2. juli 2002 #8 Skrevet 2. juli 2002 Alltid og alltid... i alle fall de siste årene har jeg følt det sånn. Akkurat som om kroppen min gir litt f**n når en vet at det snart er ferie. Uansett tror jeg at dette er forbigående. Hvis du bare hadde klart å sove... da hadde alt blitt litt bedre tror jeg! Kanskje den vodka og juice-greia mi høres litt alkoholisert ut, men det er den ikke. jeg drikker nesten aldri alkohol, muligens derfor det virker også. Hva med å gå en tur til legen og få noe å sove på da? Huff.. er helt i mot sånne pillegreier egentlig, men det er like skadelig å være sååå trøtt og sliten. Har du prøvd et varmt bad/dusj før sengetid? Det finnes noe du kan putte i badevannet og som skal virke beroligende. Eller hva med å få en fridag? En dag som bare er din. Hvis du får sykmelding ender du bare opp med dårlig samvittighet tror jeg, og sover kanskje enda dårligere. bedre å be om den fridag.. eller bare en halv. Kanskje begynne litt sent en dag, slik at du kan sove til du våkner. Håper at det går bedre etterhvert da!
Viking Skrevet 3. juli 2002 #9 Skrevet 3. juli 2002 Hei Nathalie. Jeg føler med deg, og vet hvordan du har det. Jeg hadde det også slik for en tid tilbake. Dette var rett før ferien, tenkte at bare jeg fikk ferie så. I ferien var alt bare bra, 14 dager i varmen hjelper. Men når jeg kom hjem og begynte på jobb igjen, var det på an igjen. Det som måtte til for min del var at jeg rett og slett måtte ta meg selv i nakken. Jeg følte jeg penslet meg inn på et spor og ventet at det skulle gå over av seg selv. Jeg syntes synd på meg selv, var misfornøyd med alt osv, dette igjen gjorde meg fysisk trett. Vet ikke om dette gjelder for deg, kanskje litt vanskelig å se når en er midt i det. Mitt råd er at du tar aktivt tak i hverdagen din, slik vil jeg ikke ha det. Finn på noe du synes er gøy, gi faen i huset i helga, gjør noe gøy sammen med noen du trives isammen med. Bestem deg for at slik vil jeg ikke ha det, og for all del ikke sov om ettermiddagen, det er tøft å slutte med det, men er det noe som ødelegger nattesøvnen, så der det iallefall middagsluren. Har og fått med meg at du fikk deg en nedtur her i uka, forstår godt at det slår deg ut, men ikke la det knekke deg. Det kommer nye sjangser. Lykke til med hverdagen, og ikke minst med prøvinga.
Gjest Nathalie Skrevet 3. juli 2002 #10 Skrevet 3. juli 2002 Takk for nye tips, Lea, men jeg vil ikke gå på piller for å få sove. Jeg er veldig imot pillebruk til enhver tid, skjønner du. (Har brukt litt for mange piller -av alle slag- i mitt liv) Har ikke badekar, men jeg har selvsagt dusj. Men jeg våkner opp av å dusje før jeg legger meg, jeg... så det spørs om det hjelper da... Jeg tror også en sjukmelding vil gi meg dårligere samvittighet... :-? Jeg har ingen mulighet til å få en (halv) fridag sånn plutselig. Kan ikke bare spasere inn til sjefen og si "Du, nå orker jeg ikke være her mer. Kan jeg få en fridag?" Jeg har nemlig ingen avspasering igjen, og ikke har jeg råd til å ta meg ut en feriedag... Sånn er det... Har sovet enda dårligere i natt, men da var jeg utrolig kvalm så det kan hende det var derfor... Lå i over en time før jeg sovnet, men hadde ikke samvittighet til å stå opp igjen...
Tusenfryd Skrevet 3. juli 2002 #11 Skrevet 3. juli 2002 Nathalie, du må investere i deg selv og din egen helse. Det er ikke spørsmål om hva du kan eller ikke kan, du MÅ. Må du sykemelde deg, så må du gjøre det. Det er lett å si, ikke så lett å gjøre, jeg vet det, men du må ta ansvar for deg selv, det er ingen andre som gjør det. Gå turer. Ja, du gikk 10 minutter, og har ikke overskudd etc. Vet det. Men å gå tur handler faktisk ikke bare om det fysiske, men også de mentale. Det er ikke snakk om trening (vel, ikke bare) - men å roe seg ned, la tankene komme, la tankene fly, tømme hodet. Ta gjerne med noe deilig musikk som du har på øret. Ikke pes deg ut, men kjenn at kroppen din er din og at den gjør som du skal. Rolig. Å gå tur har vært anbefalinger for alle mulige slags stress, mentale problemer og psyksiske sykdommer i maaange år. Og det har absolutt noe for seg. Du må også når du sliter med søvnene, være nøye med å stå opp til samme tid hver dag - også i helgen. Kroppen og hodet ditt har best av en fast rytme. Det betyr også at du ikke skal duppe på sofaen etter middag, men heller gå å legge deg for natten når du blir trøtt. Og ikke ha dårlig samvittighet for at du må stå opp igjen. Det er viktig at du ikke blir liggende å vri deg - finn i det minste frem en bok. Og sover du ikke alene, skaff deg en sånn pitteliten leselampe til å henge på boken, så forstyrrer du ingen. Tving deg til å gå en tur - en halvtime. Finn et vann eller en annen form for naturlig "runde" så du ikke bare kan stikke hjem, men er nødt til å fullføre. Lykke til fra en som nesten ikke sover om sommeren i det hele tatt men heldigvis ikke blir utslitt av det - bare litt....
Thomas Skrevet 3. juli 2002 #12 Skrevet 3. juli 2002 Hvis du forklarer problemene dine for legen din vil du nok få en sykemelding selv om han el. hun ikke kan stille en klar medisinsk diagnose. Dette handler mest om deg; jobben din klarer seg nok selv om du er borte. Det finnes også aktiv sykemelding som innebærer at du jobber det du orker.
Gjest Turi Skrevet 3. juli 2002 #13 Skrevet 3. juli 2002 Hei! Jeg føler med deg. Hadde det akkurat som deg for 1,5 uke siden, fikk ikke sove, ville ikke legge meg fordi da måtte jeg stå opp igjen og gå på jobb, syns det var vanskelig å komme gjennom dagene på jobben, og bare ventet på ferie. Min løsning var å "ta ferie" på alle andre måter enn jobben. Kuttet treningen, kjører på jobb istedet for å ta buss, jeg kan tillate meg å komme på jobb 1/2 9, så det unner jeg meg. Passer på å møte venner hver ettermiddag, eller finne på noe annet, slik at ikke ettermiddagene blir så lange. Det funker. Dagene går, og nå har jeg bare 3 dager igjen før en velfortjent ferie. Jeg har heller ikke opplevd en så voldsom "før-ferie-tretthet" tidligere. For meg kommer nok dette av at jeg bare hadde 2 uker ferie i hele 2001, og jeg begynte i ny jobb og jobbet dobbelt en periode. Så jeg er rett og slett skikkelig sliten. Jeg liker jobben min veldig godt, og det var vanskelig å takle at jeg ikke hadde lyst til å gå dit. Men da jeg kom over den første kneika, gikk det lettere. Ja, også er jeg litt på KG i arbeidstiden, da :oops: ... Det gjør faktisk at dagene blir lengre, de går mye fortere når jeg er effektiv. Jeg har stort sett aldri problemer med å sove, så jeg kan vanskelig gi råd der. Det eneste er at du ikke må sove om dagen, så lenge du har problemer med å sove om natten. Har du hage der du bor? Da kan du jobbe litt mer der, istedet for å gå tur. Det er frisk luft og en kropp som arbeider uten at hjernen trenger å gjøre så mye. Det hjelper på søvnen for meg. Besøk alle vennene dine før ferien, bli gjerne noen timer hos hver av dem (ikke inviter dem hjem, da må du vaske først, det er pes ). Sett deg på en kafe og ta en kaffe latte og les avisa etter jobb, istedet for å gå hjem til huset som venter på deg med alle oppgavene du ikke orker å ta tak i. Kjøp en VIRKELIG god bok, som du kan lese i istedet for å se på ting på TV som du sovner av. Ta en solariumstime eller to (hvis du har like dårlig vær som meg), det er terapi å se frisk ut. Prøv å finne ting du liker å gjøre, og bruk ettermiddagene på det. Så skal du se dagene går fort de neste to ukene, og så er det ferie. Pass på å få noen dager for deg selv i ferien også. Det er lov å si nei til ting, fordi man er sliten (selv om det ikke alltid er så populært, og selv om du EGENTLIG gjerne skulle vært med). Det er vanskelig første gang, så går det lettere etterhvert. Lykke til.
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2002 #14 Skrevet 3. juli 2002 Heisann Jeg leste eller hørte en plass at ved å dryppe noen dråper med Lavendel olje på puten skulle dette få en til å slappe godt av og til å sove. Jeg har aldri prøvd dette selv da jeg sover som en stein uansett. Lavendel skal ha en beroligende effekt. Ellers så pleier jeg å lese litt på senga før jeg sovner hver kveld også Håper du får hvilt ut i ferien og lykke til.
Gjest Solskinn Skrevet 3. juli 2002 #15 Skrevet 3. juli 2002 Hei Nathalie!! Du har fått mange gode tips over her, men det er vel aldri feil med litt ekstra stötte. Det höres ut som om du er inne i en vond spiral. Vär så snill å pass på deg selv, det er ikke verdt det å gå på veggen. Jeg har også problemer med å sove i perioder, ofte fordi det er andre ting som tar opp så mye plass i hodet at kroppen aldri klarer å slappe helt av. Thomas har helt rett, stå opp!!! Det tok litt tid för jeg innså dette, og det hjelper virkelig. Ligg litt på sofaen i mörket, under ett teppe og se på TV, sjekk nye innlegg på KG, drikk ett glass vann eller noe annet som får deg til å slappe av. Det går fortere å få sove om du står opp enn om du blir liggende, jeg lover!! Å gå en tur för du legger deg er alltid bra. For det förste hjelper frisk luft til å rense hjernen, man får slappet av og kroppen blir litt sliten, alt kan hjelpe deg med å sovne. En annen ting du kan gjöre er å finne en måte "å legge bort" jobb og de andre tingene du tenker på en stund får du legger deg. Tar man det med seg i sengen er det veldig vanskelig å slappe av! Nå sa du at du ikke ville drikke noe, men jeg kan i alle fall fortelle deg at jeg hadde ikke sovet ordentlig på kjempelenge, kroppen og hodet verket og jeg kjente den der "jeg må sove nå" fölelsen som gjör at man i alle fall ikke sovner. En kveld orket jeg ikke mer og drakk en wiskey. Sov som en sten - og da kroppen endelig fikk hvile sov jeg godt natten etter også!! Lykke til!! *kos*
Gjest Nathalie Skrevet 3. juli 2002 #16 Skrevet 3. juli 2002 Takk for mange gode tips! Vet ikke riktig hvor mange av dem jeg greier å følge, men jeg kan jo prøve hvis det ikke ordner seg snart. Til Viking vil jeg bare nevne at den lille knekken jeg fikk tidligere denne uka har _ingenting_ med dette å gjøre. Dessuten har jeg så godt som kommet over det nå. Jeg kan jo kanskje fortelle dere at i dag var det en KJEMPEFIN dag på jobben! Storkosa meg, og dagen gikk kjempefort unna! Aner ikke hvorfor, men jeg har en liten anelse. Hun som er ped.leder på avdelingen jeg jobber, gikk hjem rett etter jeg hadde kommet i dag... (Hun er nemlig litt av grunnen til at jeg føler som jeg gjør, tror jeg) Vel, jeg har heller ikke sovet etter jeg kom hjem fra jobb i dag, men så pleier jeg ikke å gjøre det hver eneste dag heller, da! Tror kanskje noen har fått inntrykk av det. Vel, jeg føler meg faktisk i mye bedre form i dag, og jeg har fått trikset og mikset litt på jobben i dag slik at til onsdag har jeg FRI!!! :D Hm... Kanskje det hjalp bare å lette hjertet sitt her slik at jeg fikk litt råd selv om jeg hittil har (prøvd en gang) å følge kun ett.... (gåturen) Vel, takk skal dere ha!! :D
Klips Skrevet 11. juli 2002 #17 Skrevet 11. juli 2002 Hvordan har det gått med deg, Nathalie? Snart ferie? Jeg ble litt skremt av innlegget ditt, det er så mange slitne rundt meg for tiden. Svogeren min, fikk seg en sykemelding fordi han var så sliten. Den varte i to år. Brukte en hel kveld på nyåret til å overtale en venninne til å ta ut sykemelding. Hun har en høystatusjobb og kunne ikke vise at hun var dårligere enn gutta osv. men gikk konstant halvsyk o.l. Men hun ble overbevist til slutt, ble sykmeldt, havnet rett i sengen med streptokokkinfeksjon, men er nå lykkeligere enn noen gang. Fremdeles ikke tilbake i jobb. Uansett er dette ikke noe å kimse av, jeg synes du skal fortelle legen din hvordan du har det hvis dette fortsetter. Forhåpentlig vet han om dette er en vanlig før-ferie slitenhet eller om du trenger en ordentlig pause. Og trenger du sykmelding så tar du det, du driver ikke rovdrift på din egen helse fordi du ikke tror du kan annet. Det er den for viktig til! Hilsen Streng Klips.
Gjest Nathalie Skrevet 11. juli 2002 #18 Skrevet 11. juli 2002 Veeel, Klips... Hva skal jeg si? Det går veldig opp og ned. Nå var borte fra jobb tirsdag, hadde feber. Hadde fri i går, og var en liten tur på "opprydningssjau" på jobben i dag. Det var bare noen få timer, så det gikk greit. Men det går veldig opp og ned. Er veldig lsiten når jeg kommer hjem fra jobb uansett om det har vært lite, mye eller passe å gjøre... Men jeg har bestemt meg for å holde ut i morgen + den siste uka som jeg har igjen før ferien! Det skal jeg klare. Skal jobbe bare 3 dager neste uke. Da har jeg ferie etterpå, og har på ett eller annet lurt vis fått til å få 3 uker ferie, så det skal NYTES... Så jeg tror nok det skal gå bra med meg... :blunke: Takk for omsorgen iallfall, Klips! koz,
Klips Skrevet 11. juli 2002 #19 Skrevet 11. juli 2002 Håper du får en superdeilig ferie, da. :D Skal du reise bort? Håper også alt blir bra til høsten, er du like sliten da, så har du å gå til lege. Nemlig.
Gjest Nathalie Skrevet 11. juli 2002 #20 Skrevet 11. juli 2002 TAKK :D Jeg skal reise bort de første 1,5 uken iallfall.... Ellers skal jeg være hjemem og SLAPPE AV!!! (Selv om jeg bor 5min i gangavstand fra jobben så skal jeg holde meg unna!) Og jeg LOVER at hvis jeg er like sliten etter ferien, så SKAL jeg gå til legen! ...trur eg... koz,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå