Gå til innhold

BSU - hvordan funker det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke så mye i måneden, men har store planer om å slutte med snus. Da det suger penger fra kontoen min. Jaja, si hva du vil, men det er ikke så enkelt. Men skal slutte.

Jeg kan kanskje overføre 500 kr til bsu kontoen i måneden, er det da noe vits i å opprette bsu konto? Kan ingenting om det, forstår ikke noe av det med prosenter og tall.
Det blir da usle 6000kr i året på bsu.

Anonymous poster hash: 5f53b...fdc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er vel bedre enn ingenting? :) 6000 kr i året er jo noe, og en bra start! Så kan du heller spare mer om du tjener med senere. Det er bra å spare i BSU, i tillegg til at du får skattefradrag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spar i BSU med mindre du skatter, det er skattefordelen som er det lukrative.

Anonymous poster hash: c97f6...67e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spar i BSU med mindre du skatter, det er skattefordelen som er det lukrative.

Jeg får arbeidsavklaringspenger fra NAV, så jeg skatter.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler ikke BSU. Sett heller pengene i fond. Mye bedre rente, og du kan bruke pengene på whatever you want.

Anonymous poster hash: 563d3...2d1
Skrevet

Man kan ha to forskjellige BSU kontoer: BSU (1) og BSU 2.0.

På et år kan man maks legge inn 25 000 kr i beggekontoene, altså 50 000 kr.

Da får du skattefradrag på 20 % av det du satt inn i BSU (1) kontoen. Så hvis du satte maksbeløpet på BSU (1) kontoen på 25 000 kr, får du 5 000 kr i skattefradrag neste år.

Hvis du ikke sparer på BSU (1) kontoen et år, kan du sette inn 50 000 kr inn på BSU 2.0 kontoen.

Det er ikke slik for BSU (1) kontoen. Der kan du maks sette inn 25 000 kr enten du har lagt inn penger på BSU 2.0 eller ei.

Rentene på BSU kontoene er MYE bedre enn i vanlig sparekonto, og over 20 år blir dette mye større enn vanlig sparekonto.

Noe ikke så mange vet, er at man kan fortsette å ha BSU kontoen med like god rente, etter fyllt 33 år, og man kan ta ut rentene og bruke de til hva man vil. Jeg har lyst til å prøve dette, og ikke ta ut mer enn 50 % av rentene i året! hvis jeg trenger pengene.

AnonymBruker
Skrevet

Så 500kr kan bli til mer i løpet av... 5år?

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ha to forskjellige BSU kontoer: BSU (1) og BSU 2.0.

På et år kan man maks legge inn 25 000 kr i beggekontoene, altså 50 000 kr.

Da får du skattefradrag på 20 % av det du satt inn i BSU (1) kontoen. Så hvis du satte maksbeløpet på BSU (1) kontoen på 25 000 kr, får du 5 000 kr i skattefradrag neste år.

Hvis du ikke sparer på BSU (1) kontoen et år, kan du sette inn 50 000 kr inn på BSU 2.0 kontoen.

Det er ikke slik for BSU (1) kontoen. Der kan du maks sette inn 25 000 kr enten du har lagt inn penger på BSU 2.0 eller ei.

Rentene på BSU kontoene er MYE bedre enn i vanlig sparekonto, og over 20 år blir dette mye større enn vanlig sparekonto.

Noe ikke så mange vet, er at man kan fortsette å ha BSU kontoen med like god rente, etter fyllt 33 år, og man kan ta ut rentene og bruke de til hva man vil. Jeg har lyst til å prøve dette, og ikke ta ut mer enn 50 % av rentene i året! hvis jeg trenger pengene.

Dette er ikke riktig for alle banker, BSU 2.0 kontoene som bankene har ofte ulike vilkår og grenser. Nordea har f.eks også rn BSU 2.0 som kalles "Boligsparekonto" elns, og der er det ingen årlig grense for hvor mye du kan sette inn, det er bare en total grense som ikke kan overskrides.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...