Gå til innhold

Hvor mange kcal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan jeg finne ut hvor mange kcal jeg skal spise for å gå ned i vekt (0,5-1kg/uke)?

Anonymous poster hash: 8c3b3...ccb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg spør, er fordi lifesum sier at jeg skal spise 1200-1300 kcal.. Og her inne får jeg høre at det er for lite (aldri under 1500 kcal), så aner ikke hva jeg skal forholde meg til..

Gjest Penelopee
Skrevet (endret)

Det spørs på vekten og høyden din. Finn en BMR-kalkulator og regn ut hvor mye kroppen din trenger bare for å holde seg i live, og ALDRI gå under dette. Spis gjerne litt mer de dagene du trener :)

Her har du en bmr-kalkulatur: http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Husk at disse ikke er helt 100 % nøyaktige, men de gir deg en pekepinn.

Edit: La inn feil link..

Endret av Penelopee
AnonymBruker
Skrevet

"Aldri under 1500" er en tullete regel noen her inne har funnet på. Legg deg gjerne på 1500 og se om det funker for deg, men merker du ikke forskjell på noen uker, gå ned til 1300.

Anonymous poster hash: 6c4a0...697
  • Liker 2
Gjest Penelopee
Skrevet (endret)

"Aldri under 1500" er en tullete regel noen her inne har funnet på. Legg deg gjerne på 1500 og se om det funker for deg, men merker du ikke forskjell på noen uker, gå ned til 1300.

Anonymous poster hash: 6c4a0...697

Altså, det er jo en ganske stor forskjell på om du er 155 eller 180 cm. Hadde jeg spist under 1500 kcal daglig over en lengre periode, hadde jeg blitt underernært og mistet muskler. Vekten hadde gått like fort opp som ned igjen når jeg hadde fått tilbake de gamle vanene. TS må neste finne ut av det selv, men personlig ville jeg gått ut fra BMR og ikke gått under den om jeg skulle gått ned varig i vekt på en sunn måte ;)

Endret av Penelopee
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo en ganske stor forskjell på om du er 155 eller 180 cm. Hadde jeg spist under 1500 kcal daglig over en lengre periode, hadde jeg blitt underernært og mistet muskler. Vekten hadde gått like fort opp som ned igjen når jeg hadde fått tilbake de gamle vanene. TS må neste finne ut av det selv, men personlig ville jeg gått ut fra BMR og ikke gått under den om jeg skulle gått ned varig i vekt på en sunn måte ;)

Jeg er 177 og jeg holdt meg på 1200 kalorier. Jeg gikk ikke opp de kiloene da jeg begynte å spise som vanlig igjen

Anonymous poster hash: e26ed...5e0

AnonymBruker
Skrevet

Det er kalorier inn/ut som betyr noe. Går du ikke opp i vekt etter å ha begynt å spist normalt igjen spiser du akkurat like mange kalorier som du forbrenner. Hadde ditt normale kosthold vært tre brødskiver og to poteter ekstra ville du gått opp i vekt.

Anonymous poster hash: fe5eb...4dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 177 og jeg holdt meg på 1200 kalorier. Jeg gikk ikke opp de kiloene da jeg begynte å spise som vanlig igjen

Anonymous poster hash: e26ed...5e0

Det er ikke det det handler om, det handler om at BMR er en pekepinn på hva kroppen trenger for å opprettholde sine funksjoner.

Hvis du lå på 1200 kalorier over en lengre periode tæret du samtidig på muskelmassen din. Det er ikke anbefalt, men det betyr ikke automatisk at man går opp når man avslutter slankekuren.

Anonymous poster hash: db85d...824

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg spør, er fordi lifesum sier at jeg skal spise 1200-1300 kcal.. Og her inne får jeg høre at det er for lite (aldri under 1500 kcal), så aner ikke hva jeg skal forholde meg til..

BMR er avhengig av høyde og vekt. Har du regnet din BMR til å bli 12-1300 spiser du 1300 kalorier. Det er ikke noe mer hokus-pokus enn det.

Anonymous poster hash: db85d...824

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...