Gå til innhold

Hva er riktig å spise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge villet gå ned i vekt, men slitt lenge med å holde det jeg selv har tenkt er et ok kosthold. Jeg synes ikke problemet er å bevege seg, men rett og slett det og spise riktig.

Og spise for lite har jo heller ingen hensikt. Så hva er i grunn passe?

Finnes det noe sted jeg kan få en ordentlig kostholdsplan, som er tilpasset meg og som inneholder det jeg trenger av næring.

Har du ellers noen tips om hva som kan være lurt å tenke på.

Jeg er 172-173 høy. Veier (dessverre) for jeg vel si 135kg, men ingen tror meg når jeg sier det. Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å se.

Er det noen som har noe posetivt eller støttende og si? Tips? Andre ting? Alt mottas med takk! :)

Anonymous poster hash: 151d2...fc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg er dessverre lite positiv eller støttende, stort sett bare brutal og støtende :vetikke:
Men jeg har vært overvektig (fet) og lidd under et dårlig kosthold, mens jeg nå er normalvektig med et ganske avslappet forhold til mat - så jeg vet hva som virker. Hvis du er helt blank angående kosthold, kan du få tips. Men det er dessverre vanligvis ikke mangel på kunnskap som gjør at folk ikke gjør det som er bra for dem, men plutselige lyster som blir umulige å ikke følge. Mitt mest sentrale tips er derfor å legge seg til vaner som gjør det lett og behagelig å gjøre det som er bra for deg.
Hvis du vil ned i vekt (jeg antar at det er et poeng siden du nevner vekta di), må du få deg et kaloriunderskudd. Dette skal være passe, verken for stort eller for lite. Regn ut hvor mange kalorier du trenger her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/
For å få en oversikt over hvor mange kalorier du virkelig spiser, trenger du å vite hvor mange kalorier det er i alt du spiser, og hvor mye av hver ting du spiser. Du trenger å veie alt. (Ikke sånn at du må ha med deg vekt på restaurant eller i bursdag, men gjør det når du er hjemme.) Kjøp en elektronisk matvekt som måler gram. Meld deg inn i Grete Roede, Myfitnesspal, Lifesum eller en annen tjeneste som har matdagbok. Du kan legge inn mat du har tenkt å spise og se hvordan kaloriregnskapet blir, og evt fjerne eller forandre mengdene slik at det blir som du ønsker.
Hvis du ikke kan lage mat, eller er usikker på kjøkkenet, er det masse oppskrifter og instruksjoner å finne på internett, bare å søke.
I en ideell verden hadde jeg kunnet vise til en offisiell side med kostholdsråd. Dessverre er ingen av dem bra nok etter min mening. De er både for strenge og for vage, og gir noen farlige feilaktige råd. Isteden skal du få de prinsippene jeg lever etter:
Spis måltider. Ikke spis mellom måltidene. Jeg spiser stort sett fem måltider om dagen.
Drikk vann, ellers usøtet kaffe og te.
Spis en fettholdig proteinkilde og grønnsaker til hvert måltid.
Spis tre porsjoner frukt hver dag.
Spis en liten porsjon nøtter (10-30 gram) hver dag.
Varier matvalget gjennom dagen, fra dag til dag, og uke til uke.
Spis mat du liker. Men smakssansen kan trenes opp, og den endrer seg etter hva du spiser.
Ikke ha mat i huset som du ikke har tenkt å spise.
Skriv handleliste, ta den med, og følg den. Ikke handle på tom mage. Hvis du har barn, la dem være igjen hjemme, om de ikke er veldig rolige og veloppdragne. Å handle stresset og sulten er som å handle med skrikende unger på slep: Noe du ikke hadde tenkt å kjøpe, sniker seg usett ned i handlevogna.
Spis vanlig mat, med fokus på rene råvarer (mest mulig ubehandlet uten tilsetninger), og ekte mat, ikke lettprodukter - det er mest fleksibelt og lett å gjøre smakfullt. Tenk i matvaregrupper og at du skal ha i deg noe fra hver gruppe hver dag: Stivelse er feks poteter, knekkebrød, brød, ris, havregryn. Kjøtt og fisk: koteletter, kjøttdeig, leverpostei, laks, torsk... - egg hører også til her. Grønnsaker: gulrøtter, agurk, løk, kål, erter... Frukt: epler, appelsiner, bananer, melon, bringebær... Fett: smør, olje. Melkeprodukter: melk, ost, yoghurt... I tillegg er det bra å spise bønner, nøtter, osv. Du trenger ikke spesialprodukter, helsekost, eller noe merket "organisk"/"økologisk". Dyre og lettbedervelige varer som salat, cherrytomater og biff, kan du kjøpe i små mengder innimellom. Frosne grønnsaker og bær er like bra som eller bedre enn ferske. Billigmerker kan være like bra som merkevarer. Se på kilopris og vei opp mot hvor stor lagringsplass du har og holdbarhet.
Ikke kjøp slanketeer, pulvere, piller osv. De har ingen effekt på annet enn lommeboken din.
Ikke slutt fullstendig å spise snacks/godteri om det er noe du gjør, men legg det til spesielle anledninger, og ikke overspis.
Endret av Pringle
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dessverre lite positiv eller støttende, stort sett bare brutal og støtende :vetikke:
Men jeg har vært overvektig (fet) selv og lidd under et dårlig kosthold, mens jeg nå er normalvektig med et ganske avslappet forhold til mat - så jeg vet hva som virker. Hvis du er helt blank angående kosthold, kan du få tips. Men det er dessverre vanligvis ikke mangel på kunnskap som gjør at folk ikke gjør det som er bra for dem, men plutselige lyster som blir umulige å ikke følge. Mitt mest sentrale tips er å legge seg til vaner som gjør det lett og behagelig å gjøre det som er bra for deg.
Hvis du vil ned i vekt (jeg antar at det er et poeng siden du nevner vekta di), må du få deg et kaloriunderskudd. Dette skal være passe, verken for stort eller for lite. Regn ut hvor mange kalorier du trenger her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/
For å få en oversikt over hvor mange kalorier du virkelig spiser, trenger du å vite hvor mange kalorier det er i alt du spiser, og hvor mye av hver ting du spiser. Du trenger å veie alt. (Ikke sånn at du må ha med deg vekt på restaurant eller i bursdag, men gjør det når du er hjemme.) Kjøp en elektronisk matvekt som måler gram. Meld deg inn i Grete Roede, Myfitnesspal, Lifesum eller en annen tjeneste som har matdagbok. Du kan legge inn mat du har tenkt å spise og se hvordan kaloriregnskapet blir, og evt fjerne eller forandre mengdene slik at det blir som du ønsker.
Hvis du ikke kan lage mat, eller er usikker på kjøkkenet, er det masse oppskrifter og instruksjoner å finne på internett, bare å søke.
I en ideell verden hadde jeg kunnet vise til en offisiell side med kostholdsråd. Dessverre er ingen av dem bra nok etter min mening. De er både for strenge og for vage, og gir noen farlige feilaktige råd. Isteden skal du få de prinsippene jeg spiser etter:
Spis måltider. Ikke spis mellom måltidene. Jeg spiser stort sett fem måltider om dagen.
Drikk vann, ellers usøtet kaffe og te.
Spis en fettholdig proteinkilde og grønnsaker til hvert måltid.
Spis tre porsjoner frukt hver dag.
Spis en liten porsjon nøtter (10-30 gram) hver dag.
Varier matvalget gjennom dagen, fra dag til dag, og uke til uke.
Spis vanlig mat, med fokus på rene råvarer (mest mulig ubehandlet uten tilsetninger), og ekte mat, ikke lettprodukter - det er mest fleksibelt og lett å gjøre smakfullt. Tenk i matvaregrupper og at du skal ha i deg noe fra hver gruppe hver dag: Stivelse er feks poteter, knekkebrød, brød, ris, havregryn. Kjøtt og fisk: koteletter, kjøttdeig, leverpostei, laks, torsk... - egg hører også til her. Grønnsaker: gulrøtter, agurk, løk, kål, erter... Frukt: epler, appelsiner, bananer, melon... Fett: smør, olje. Melkeprodukter: melk, ost, yoghurt... I tillegg er det bra å spise bønner, nøtter, osv. Du trenger ikke spesialprodukter, helesekost, eller noe merket "organisk"/"økologisk". Dyre og lettbedervelige varer som salat, cherrytomater og biff, kan du kjøpe i små mengder innimellom.
Ikke kjøp slanketeer, pulvere, piller osv. De har ingen effekt på annet enn lommeboken din.
Ikke slutt fullstendig å spise snacks/godteri om det er noe du gjør, men legg det til spesielle anledninger, og ikke overspis.

Flotte råd som jeg er helt enig i.

Anonymous poster hash: e5f19...9b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...