Gå til innhold

Er det lurt å finne en partner til han?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Schaefer (hannkjønn) på snart 3 år nå, og har søkt litt rundt etter en Schaefer av det motsatte kjønn slik at hunden vår kan danne en familie.

Hunden heter Samson. Vil Samson endre atferd av noe slag? Eller bli mistenksom ovenfor oss hvis vi nærmer partneren (og evt valpene)? Han er ekstremt lojal nå, så endring av atferd er noe jeg helst vil slippe.

Og et lite spørsmål til. Sånn jeg har tenkt det nå så skal jeg kjøre både meg og Samson til stedene med potensielle hunder, slik at jeg kan se om han liker noen (eller reagerer negativt på noen, for å unngå feil). Er dette beste fremgangsmåte?

Anonymous poster hash: 75c0f...52f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dropp det, vær så snill. Det kommer ikke noe godt ut av planløs avl, uten tanke på mentalitet og helse - spesielt med en rase som schæfer, som er en stor og sterk rase med mye vaktinstinkt (= potensielt farlig om mentaliteten er dårlig), og som sliter en del helsemessig.

Hunder har absolutt ikke et ønske om familie på samme måte som mennesker har, det der vil ikke berike livet hans på noen som helst måte. Selskap liker de, ja - enten i form av faste lekekompiser eller en annen hund i hjemmet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Schaefer (hannkjønn) på snart 3 år nå, og har søkt litt rundt etter en Schaefer av det motsatte kjønn slik at hunden vår kan danne en familie.

Hunden heter Samson. Vil Samson endre atferd av noe slag? Eller bli mistenksom ovenfor oss hvis vi nærmer partneren (og evt valpene)? Han er ekstremt lojal nå, så endring av atferd er noe jeg helst vil slippe.

Og et lite spørsmål til. Sånn jeg har tenkt det nå så skal jeg kjøre både meg og Samson til stedene med potensielle hunder, slik at jeg kan se om han liker noen (eller reagerer negativt på noen, for å unngå feil). Er dette beste fremgangsmåte?Anonymous poster hash: 75c0f...52f

Hvis du vet så lite om hunder så burde du strengt tatt ikke ha hund. Og i hvertfall ikke en Schæfer.

Anonymous poster hash: 13f6c...e4e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vet så lite om hunder så burde du strengt tatt ikke ha hund. Og i hvertfall ikke en Schæfer.

Må kunne gå an å diskutere slike ting her inne uten å få slike ekle kommentarer. ts- søk heller på et annet forum enn kg, for de som svarer her dømmer deg til livstid uten dyr og det er stort sett slike kommentarer det ender ut i.

Anonymous poster hash: 0fa2c...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Må kunne gå an å diskutere slike ting her inne uten å få slike ekle kommentarer. ts- søk heller på et annet forum enn kg, for de som svarer her dømmer deg til livstid uten dyr og det er stort sett slike kommentarer det ender ut i. Anonymous poster hash: 0fa2c...a1a

Det var ikke ekkelt ment, men når hun skriver at hunden er tre år og at hun nå skal kjøre seg selv og hunden et sted for å se om han finner noen han liker..... Spar meg!

Hunden burde vært sosialisert siden den var liten valp.

Jeg dømmer heller ingen til et liv uten dyr, men man man bør sette seg inn i hva det å ha hund innebærer før man skaffer seg en. Og i hvertfall når man velger den rasen TS har.

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke ekkelt ment, men når hun skriver at hunden er tre år og at hun nå skal kjøre seg selv og hunden et sted for å se om han finner noen han liker..... Spar meg!

Hunden burde vært sosialisert siden den var liten valp.

Jeg dømmer heller ingen til et liv uten dyr, men man man bør sette seg inn i hva det å ha hund innebærer før man skaffer seg en. Og i hvertfall når man velger den rasen TS har.

Det har vel ikke vært en aktuell problemstilling for henne før og hun forsøker å tilegne seg informasjon og kartlegge hvordan hun skal gå frem. Det kan da være at hun har sosialisert hunden..jeg synes du trekker for raske slutninger

Anonymous poster hash: 0fa2c...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Beklager assa, men det siste du burde gjøre er å få kull på hunden din. Overlat det til erfarne oppdrettere. Hunder er ikke som mennesker. De går ikke rundt med et savn etter en partner, eller blir depressive fordi de ikke får avkom etter seg.

Hunden din har det nok helt supert alene, så gjør verden en tjeneste og ikke gi den en partner og familie.

Anonymous poster hash: 7931d...e42
  • Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med Norsk Schâferhund Klubb for avlsråd. Dette bør du ikke begi deg ut på slik du tenker nå. Skal man være seriøs, så er det mye man må tenke på. Har din hund HD, allergi eller andre arvelige lidelser? Har tispa det? Har hunden din et gemytt som du ønsker skal gå videre i avl? Har du mentaltestet ham? Er tispa mentaltestet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at når faren min sin hund har vært og parret seg, så blir han kjemperastløs og masete i flere måneder etterpå. Det er ganske slitsomt.

Anonymous poster hash: 89351...4ba
AnonymBruker
Skrevet

Hunder har absolutt ikke et ønske om familie på samme måte som mennesker har, det der vil ikke berike livet hans på noen som helst måte.

Det var det alle hundene du spurte sa eller...?

Anonymous poster hash: a8d1e...eb9

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo et soleklart troll :P

Anonymous poster hash: 53c60...419
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med Norsk Schâferhund Klubb for avlsråd. Dette bør du ikke begi deg ut på slik du tenker nå. Skal man være seriøs, så er det mye man må tenke på. Har din hund HD, allergi eller andre arvelige lidelser? Har tispa det? Har hunden din et gemytt som du ønsker skal gå videre i avl? Har du mentaltestet ham? Er tispa mentaltestet?

Jeg har sendt en mail til dem nå, takk for tipset :)

Anonymous poster hash: 75c0f...52f

AnonymBruker
Skrevet

Beklager assa, men det siste du burde gjøre er å få kull på hunden din. Overlat det til erfarne oppdrettere. Hunder er ikke som mennesker. De går ikke rundt med et savn etter en partner, eller blir depressive fordi de ikke får avkom etter seg. Hunden din har det nok helt supert alene, så gjør verden en tjeneste og ikke gi den en partner og familie. Anonymous poster hash: 7931d...e42

Overlate det til oppdrettere som skal kontrollere hele hundemarkedet?? Wtf!??

Ikke alle vil ha dyre rasehunder, og betale i dyre dommer for å få love til å ha hund, betyr dermed ikke at man innehar peiling! Enkelte tror de eier alle rettigheter til slik.

Man kan godt avle hunden sin og så lenge helsa er bra så er det ingen lover å regler for hvem som kan gjøre det.

Hva er det med mennesker som Tor de er bedrevitere og skal ha monopol på dyrevelferden!!!!?????

Anonymous poster hash: d8b07...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Det var det alle hundene du spurte sa eller...? Anonymous poster hash: a8d1e...eb9

Klart det. Hun må jo trossalt hatt spørrekampanje blant hunder, og er rene eksperten på hva de tenker og føler!! Hahahahahs

AnonymBruker
Skrevet

Beklager assa, men det siste du burde gjøre er å få kull på hunden din. Overlat det til erfarne oppdrettere. Hunder er ikke som mennesker. De går ikke rundt med et savn etter en partner, eller blir depressive fordi de ikke får avkom etter seg. Hunden din har det nok helt supert alene, så gjør verden en tjeneste og ikke gi den en partner og familie. Anonymous poster hash: 7931d...e42

Ti stille på deg! Hva vet vel di om det?

AnonymBruker
Skrevet

Ti stille på deg! Hva vet vel di om det?

Siste jeg gjør er å tie stille. Hva jeg vet om TS og hennes hund? Veldig lite. Men utifra det hun skriver her inne på KG så fremstår hun som lite erfaren innenfor hundeavl og hundehold generelt. Det er et stort ansvar å ha hund, og et enda større ansvar å avle gode hunder. Om TS ønsker å starte oppdrett hvor målet er å avle fram friske, flotte hunder så er det flott! Isåfall er det bare å kjøre på, men man BØR gjøre det i samråd med en erfaren oppdretter og raseklubben til sin hund.

Anonymous poster hash: 7931d...e42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...